پراید صندوق‌دار
Pride Sedan
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    پراید چنان در تاریخ خودروسازی کشور نهادینه شده است که حتی مدل‌هایی از آن،‌ که سال‌ها از توقف تولیدشان می‌گذرد نیز همچنان در خیابان‌ها به چشم می‌آیند. یکی از این مدل‌ها پراید صندوق‌دار یا صبا است. خودرویی که در کنار پراید هاچ‌بک یا نسیم، با نماد کیا توسط سایپا ساخته می‌شد؛ سایپایی که در اوایل دهه ۷۰ با کیا برای وارد کردن پراید به کشور یک قرارداد پرسود بست. به‌این‌ترتیب، اولین پرایدها در مدل‌های هاچ‌بک و صندوق‌دار توسط کیا در سال ۱۳۷۳ وارد کشور شد. پراید به‌دلیل ظاهر و امکانات مدرن‌تر نسبت به پیکان و همچنین قیمت مناسب، مورد توجه مشتریان ایرانی قرار گرفت. این استقبال موجب شد سایپا قرارداد راه‌اندازی خط مونتاژ CKD این خودروها را با کیا امضا کند و از سال ۷۵ تا ۷۹ نیز به مونتاژ آن‌ها مشغول شود. پراید برای سایپا چنان نان‌آور بود که مدیران این کمپانی را بر آن داشت تا درنهایت، در سال ۷۹، امتیاز و خط تولیدش را از کیاموتورز خریداری کنند. ساخت پراید از سال ۸۰ تا سال ۸۲ به شکل کاربراتوری در ایران ادامه داشت. اما سایپا در این سال، برای جلب رضایت مشتریان، پراید انژکتوری را وارد بازار کرد. همچنین پراید صبا در ایران تنها با موتور ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ با توان تولید ۵۵ اسب بخار قدرت عرضه می‌شد. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۴.۵ دقیقه و سقف سرعتش ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. جعبه‌دنده پراید ۵ سرعته دستی بوده و هیچ‌گاه مدل اتوماتیک را تجربه نکرده است. مخزن ۳۷ لیتری این خودرو هم برای خودرویی که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷ لیتر بنزین مصرف می‌کند مخزن کوچکی به حساب می‌آید. پراید صندوق‌دار که تولید آن براساس همان پلتفرم قبلی تا سال ۸۹ ادامه داشت، تا پیش از توقف تولید در مدل‌های مختلفی عرضه شد. کیا پراید که کاملاً تولید کیاموتورز و وارداتی بود، پراید MD که با قطعات کره‌ای در ایران مونتاژ می‌شد، پراید صبا که در دو مدل انژکتوری و کاربراتوری توسط سایپا ساخته شد. صبا از نظر امکانات و آپشن هم چیزی برای گفتن ندارد. برقی بودن شیشه بالابرهای جلو و دستی بودن تنظیم صندلی، تهویه مطبوع و آینه‌های کناری از جمله امکانات آن محسوب می‌شوند. استاندارد یورو ۲ هم یک نقطه ضعف بسیار جدی برای پراید صباست.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۳.۴ ثانیه-۱۴ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۴ - ۶.۹ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۳۲۳ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    معمولاً وقتی صحبت از تجربه رانندگی با پراید می‌شود، خیلی توقع شنیدن نکات مثبت نداریم. اما یادمان باشد که نقدها و ایرادهای وارده فراوان به این خودرو، باعث شده که نقاط مثبت آن مورد توجه قرار نگیرد. برای مثال مصرف پایین پراید، که اصلی‌ترین و مهم‌ترین خصوصیت یک خودروی اقتصادی است. استهلاک کم، هزینه پایین تعمیرات، قیمت مناسب قطعات یدکی، در کنار سهولت در تهیه آن‌ها که از مزیت‌های تمام مدل‌های پراید است، درباره پراید صندوق‌دار نیز صدق می‌کند. با وجود توقف تولید این خودرو، به‌دلیل این‌که تقریباً بیش‌تر قطعات مدل‌های مختلف قابلیت سوار شدن روی هم را دارند و از لحاظ فنی کاملاً شبیه هم هستند، صاحبان پراید صندوق‌دار مشکلی با تامین قطعات یدکی و تعمیرش ندارند. پراید صندوق‌دار در سال‌های اول مونتاژش در ایران، به‌صورت کاربراتوری تولید می‌شد. مدل‌های کره‌ای وارداتی نیز کاربراتوری بودند. اما باید گفت که عملکرد کاربراتور در این مدل‌ها خوب بوده و با وجود عدم تجهیز به سیستم انژکتور، همچنان مصرف سوخت‌شان پایین است. فرمان پرایدهای سدان ساخت کره هیدرولیک نیست، اما با وجود این، نرم و راحت کار می‌کنند. شتاب اولیه بیش‌تر مدل‌های پراید بالاست. یعنی خودرو در دنده ۱ و ۲ خیلی خوب سرعت می‌گیرد که از نکات مثبت آن به‌شمار می‌رود. این نکته مثبت از وزن کم پراید ناشی می‌شود. اما این شتاب در مدل‌های صندوق‌دار کم‌تر است، که دلیل آن را طراحی اولیه خودرو به شکل هاچ‌بک می‌دانند. همچنین قدرت پایین موتور و ضعف آن، شتاب ثانویه خودرو را به شکل فاحشی کاهش می‌دهد. این مشکل که به دلیل قدرت پایین موتور و ضعف گیربکس ناشی می‌شود، در مدل‌های صندوق‌دار، به‌دلیل ارگونومی خودرو، بیش‌تر خودنمایی می‌کند. کیفیت پایین مونتاژ قطعات موجب انتقال کامل صدای موتور و صدای بیرون به داخل کابین می‌شود. این مشکل در مدل‌های ساخت و مونتاژ ایران بیش‌تر دیده می‌شود، و در پرایدهای صندوق‌دار ساخت کره، که از کیفیت مونتاژ بیش‌تری برخوردارند، کم‌تر است.کیفیت پایین صندلی‌ها از دیگر ویژگی‌های منفی پراید صندوق‌دار است. ا یمنی پایین خودرو هم که در تمام پراید‌ها ثابت است. عدم وجود کیسه هوا و دیگر تجهیزات ایمنی در مدل‌های صبا و صندوق‌دار، این مشکل همیشگی همه پرایدها را تشدید کرده است. بدنه ضعیف پراید، که وزن کمش را از آن عاریه دارد، باعث می‌شود ضربه‌های حاصله از کوچک‌ترین تصادفات به سرنشینان منتقل شود. به‌واسطه وزن و فرمان‌پذیری خودرو، امکان دارد که کنترل خودرو در سرعت‌های بالا از دست راننده خارج شود و خطر چپ کردن آن بسیار بالا برود. این خطر در سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر بیش‌تر هم می‌‌شود. جالب اینجاست که برخلاف انتظار، خطر چپ کردن در مدل‌های صندوق‌دار پراید بیش‌تر است.