رنو کپچر
Renault Captur
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    رنو کپچر از جدید‌ترین محصولات رنو است که در سال ۲۰۱۳ بر اساس پلتفرم رنو کلیو طراحی و معرفی شد. این خودرو که از زبان طراحی جدید رنو بهره می‌برد، در فاصله سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ توسط ایران خودرو به کشور راه یافت. البته شباهت نسبی آن با رنو ساندرو و ساندرو اتپ‌وی، قیمت بیشتر آن نسبت به این دو خودرو و عدم مونتاژش در داخل، باعث شد که نتواند بازار چندانی برای خود دست و پا کند. این خودرو از نظر قیمت و امکانات در سطح سانگ‌یانگ تیوولی و پژو ۲۰۰۸ قرار می‌گیرد. مهم‌ترین نکته که در طراحی رنو کپچر خودنمایی می‌کند، چراغ‌های C شکل نمای روبرو است که چند سالی است به نماد رنو تبدیل شده است. رنو کپچر طراحی اسپرت و خشنی دارد که به واسطه آن بزرگ‌تر و عضلانی‌تر به نظر می‌رسد. داخل کابین رنو کپچر نیز همه‌چیز در جای مناسب خود قرار گرفته و اتاق از ارگونومی لازم برخوردار است. رنو کپچر ارائه شده توسط ایران خودرو، از یک موتور آن ۴ سیلندر خطی ۱.۲ لیتری با کیت توربو شارژ (TCE 120) بهره می‌برد که به آن ۱۲۰ اسب بخار توان و ۱۹۰ نیوتن‌متر گشتاور می‌دهد. موتور آلومینیومی رنو کپچر بنابر اصولی طراحی و ساخت موتورهای رالی فرمول یک شکل گرفته است. به همین دلیل با حجم نه‌چندان بالا، بازدهی قابل قبول را ارائه می‌کند. توان و گشتاور این موتور توسط یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دو کلاچه به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود. سقف سرعت این خودرو ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صدش ۱۰.۹ ثانیه است. مصرف سوخت رنو کپچر در سیکل شهری ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و سیکل ترکیبی ۵.۹ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که مصرف کاملاً مناسبی برای یک کراس‌اوور شهری محسوب می‌شود. استاندارد آلایندگی یورو پنج خودرو نیز نشان می‌دهد که کم‌ترین آسیب را به محیط زیست وارد می‌کند. رنو جزو کمپانی‌هایی است که حضور پررنگی در رقابت‌های اتومبیل‌رانی بین‌المللی دارد. در بخش ایمنی نیز کپچر توانسته با تجهیزاتی مانند ۴ کیسه هوا و سیستم‌های کمکی ABS ،EBD ،ESP ،EBA و HSA از موسسه معتبر اروپایی Euro NCAP پنج ستاره ایمنی دریافت کند. سيستم تهويه مطبوع اتوماتيک، اتو لایت، آينه‌هاي جانبی برقی و تاشونده و مجهز به گرم‌كن، سيستم استارت دكمه‌ای، كروز كنترل و سيستم محدود كننده سرعت و فرمان تلسكوپی با قابليت تنظيم ارتفاع بخشی از امکانات رنو کپچر هستند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۹ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۵.۹ لیتر


    کلاس بدنه

    کراس اوور


    حجم موتور

    ۱.۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۲۰ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۰%

    فنی

    ۵۰%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    ایمنی خوب


    هماهنگی موتور و گیربکس


    نقاط ضعف

    بازار دست دوم


    فضای محدود صندوق و کابین


    پیشرانه حساس به بنزین بی‌کیفیت


    تجربه رانندگی

    رنو کپچر یک کراس‌اوور شهری است، که شاخصه‌های قدرت کافی، شتاب بالا و مصرف پایین را که لازمه این کلاس محسوب می‌شوند، دارد. طراحی و آپشن‌های مناسب و فضای داخل کابین آن نیز رانندگی را برای شما خوشایند خواهد کرد. کابین رنو کپچر در ردیف جلو فضای خوبی را در اختیار راننده و سرنشین کناری قرار می‌دهد. در ردیف عقب، از نظر فضای سر و پا فضا برای افراد قد بلند نیز کافی و مناسب است، اما صندلی‌ها برای سه سرنشین بزرگ‌سال کوچک به نظر می‌رسند. در این ردیف سه کودک یا دو سرنشین بزرگ‌سال شرایط ایده‌آلی خواهند داشت. دید خودرو در بخش جلو مناسب است، اما برخی رانندگان از دید نامناسب عقب به‌دلیل نوع طراحی محدودکننده آن شکایت دارند. هرچند سنسور پارک و دوربین عقب بخشی این مشکل را حل کرده‌اند. نبود سانروف در رنو کپچر فقدانی بزرگ برای خودرویی در این سطح قیمت محسوب می‌شود. همچنین، کیفیت نمایشگر مرکزی خودرو چندان بالا نیست. مورد منفی دیگر کابین رنو کپچر، پلاستیک به کار رفته در ساخت جلو داشبورد و کنسول میانی است. هرچند این پلاستیک چندان بی‌کیفیت نیست، اما در هر حال، انتظار پلاستیک خشک از کابین خودرویی با این سطح قیمت نمی‌رود. همین امر باعث شده عایق‌بندی اتاق نیز در سطح خوبی قرار نگیرد و شاهد نفوذ صدای بیرون و موتور به داخل باشیم. عملکرد موتور خودرو به واسطه کیت توربوشارژ، با وجود حجم کم خوب است. رنو کپچر از شتاب و سرعت مناسبی برای کلاسی که در آن قرار دارد برخوردار است و موتور سبک آلومینیومی آن، هماهنگی لازم را با گیربکس دارد. گیربکس در تعویض دنده تاخیر نداشته و ضرایب آن به خوبی انتخاب شده‌اند. اما شتاب‌گیری اولیه خودرو کمی کندتر از حد انتظار است. مصرف سوخت رنو کپچر در حد قابل قبولی قرار دارد و در رده خودروهای کم‌مصرف قرار می‌گیرد. ایت خودرو در فرمان‌پذیری خوب است و در سرعت‌های بالا از کنترل راننده خارج نمی‌شود. پایداری مناسب آن باعث می‌شود حرکات گهواره‌ای و بیش یا کم‌فرمانی نداشته باشد و بتوان به راحتی با کپچر یک رانندگی هیجانی را تجربه کرد. کشش موتور در سربالایی‌ها کاملاً مناسب است و راننده را با دردسر مواجه نمی‌کند. تعلیق خودرو و ورود ضربات جاده به داخل کابین، خارج از حد انتظار از یک کراس‌اوور دیفرانسیل جلوی شهری نیست. هزینه نگهداری رنو کپچر بالاست و در صورت نیاز به تعمیر آن، مخارج هنگفتی را به گردن مالک خود می‌گذارد. ضمن اینکه تامین قطعاتش چندان راحت و بی‌دردسر نیست. با این حال، رنو کپچر بازار خرید و فروش خوبی دارد و در بین خودروهای پرطرفدار و محبوب بازار قرار می‌گیرد.