خودروهای شاسیبلند و کراساوور در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کردهاند و نقش مهمی را در بازار خودروی جهان به خود اختصاص دادهاند. رنو نیز با توجه به این علاقه عمومی، اقدام به گسترش تولیداتش در این کلاس نموده و در سالهای اخیر، تولیدات جدیدی را از کراساوورهای میان سایز و کوچک شهری معرفی کرده است. رنو کولیوس یکی از همین تولیدات جدید است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۷ رونمایی و نسل دومش نیز در سال ۲۰۱۵ روانه بازار شد. در بازار خودروی ایران شاهد هر دو نسل رنو کولیوس هستیم. این خودرو که در بین کراساوورهای کامپکت قرار میگیرد، در نسل دوم علاوه بر تغییرات ظاهری و به روزتر شدن چهره با امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی بیشتری عرضه شد. از جمله آپشنهای اضافه شده به نسل دوم، میتوان به مواردی چون گرمکن صندلیها در ردیف جلو، صفحه نمایش ۷ و یا ۸.۷ اینچی لمسی و تمامرنگی چند کاره (مولتیمدیا، مسیریاب، مدیریت شرایط خودرو)، سابووفر و رینگهای ۱۸ اینچی از جنس آلیاژ آلومینیوم اشاره کرد. از رنو کولیوس یک نسخه فیس لیفت نیز به ایران راه یافت که مربوط به نسل دوم آن و تولید سال ۲۰۱۶ است. این نسخه جدید که از زبان طراحی جدید رنو بهره میبرد با چراغهای C شکلِ نمای روبرو شناخته میشود. رنو کولیوس در هر سه مدل موجود در ایران از یک موتور ۲.۵ لیتری ۴ سیلندر بهره میبرد تا سقف قدرت ۱۷۰ اسب بخار و گشتاور ۲۲۶ نیوتنمتر. گیربکس به کار رفته در نسل اول و دوم رنو کولیوس از نوع CVT با قابلیت تعویض دستی، در نمونه فیس لیفت نسل دوم از نوع CVT با قابلیت شیفتترونیک است. این جعبهدندهها در نسل اول قدرت موتور را به چرخهای جلوی خودرو منتقل میکنند و در نسل دوم و نسخه فیسلیفت آن به هر چهار چرخ. شتاب صفر تا صد رنو کولیوس در هر سه نسخه بین ۹ تا ۹.۵ ثانیه و سقف سرعت آن بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت ثبت شده است. مصرف سوخت این خودرو نیز در سیکل ترکیبی بین ۸.۵ تا ۹.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است. کولیوس نسل اول و دوم از استاندارد آلایندگی یورو ۴ بهره میبرند، اما این امتیاز در نسخه فیس لیفت ۲۰۱۵ به یورو ۵ ارتقا یافته است.
سرعت
۱۸۵ کیلومتر بر ساعت ، ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۹.۸ ثانیه-۱۰ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۳ - ۹.۴ لیتر
حجم موتور
۲.۴۸۸ - ۲.۵ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
اگر رنو کولیوس نسل اول زیر پای شما باشد، کمی طراحی ظاهری آن توی ذوقتان میزند! اما در نسل بعدی، طراحی آن اصلاح و بهروز شده است. اگر این اقبال را داشته باشید که نسخه فیسلیفت این خودرو را سوار شوید، حتماً از طراحی هماهنگ و زیبای آن لذت خواهید برد. رنو کولیوس ابعاد قابلتوجهای دارد و دارای بدنهای پُفکرده و عضلانی است. جلوبندی مستحکم و قدرتمند آن نیز باعث میشود تا احساس قدرت خاصی هنگام استفاده از این خودرو داشته باشید. رینگهای آلومینیومی دو رنگ و ۱۸ اینچی بهکاررفته در این خودرو، علاوهبر به رخ کشیدن نمایی زیبا، در حوزه فرمانپذیری و تعلیق و … نیز به کمک پیشرانه میآید. سیستم چهارچرخ محرک رنو کولیوس نسل دوم باعث میشود که نیروی محرکه تولیدشده به هر چهار چرخ خودرو منتقل شود و در نتیجه، هنگام رانندگی قدرتِ مانور، فرمانپذیری، چسبندگی و چابکی بیشتری داشته باشید. پیشرانه رنو کولیوس با حجم ۲.۵ لیتری و سوخت طبیعی و البته جعبهدنده CVT باعث میشود تا خودرو شتابگیری خوبی را داشته باشد و در مصرف سوخت نیز صرفهجویی شود. با چنین خودرویی در کمتر از ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسید که زمان مناسبی تلقی میشود. در این شتابگیری، هماهنگی پیشرانه و جعبهدنده بهخوبی مشاهده میشود. تعویض دندهها در حالت تخت گاز که فناوری ایکس ترونیک را وارد مدار میکند به حالتهای مختلف با نرمی تمام و بدون هیچ صدایی اتفاق میافتد. درون کابین کویوسهای نسل دوم از قطعات کروم استفاده شده و دوخت صندلیهای آن نیز عالی است. سیستم صوتی پیشرفته BOSE خودرو باعث میشود که بهترین صدا را از سیستم صوتی دریافت کنید؛ بهطوریکه صدای پخششده با ۱۲ اسپیکر و بلندگو، احساس حضور در یک استودیوی کوچک را به شما خواهد داد. روی داشبورد سیستم نمایش TFT طراحی شده است و به شما این امکان را میدهد که از بین پنج سیستم پیشنهادی برای رانندگی، یکی را به دلخواه انتخاب کنید. سیستم R-LINK 2 که به تبلت ۸.۷ اینچی متصل است، کنترل کامل مولتیمدیا، بلوتوث، رادیو و سیستمهای کمکی را در اختیارتان میگذارد. کیفیت متریال بهکاررفته در داشبورد و کابین کاملاً قابلقبول و در حد و اندازه خودرویی با این سطح قیمت است. فضایی که رنو کولیوس در اختیار سرنشینان میگذارد، فضایی مناسب و کافی است و باتوجهبه ابعاد خودرو، هیچکدام از افرادی که در کابین حضور دارند، معذب نخواهند بود. امتیاز ایمنی رنو کولیوس از Euro NCAP پنج ستاره ایمنی است. بزرگترین ایراد رنو کولیوس را خدمات پس از فروشِ ضعیف میدانند، بهطوریکه تامین قطعات خودرو گاهی مدتها طول میکشد.
نسل دوم، سال ۱۳۹۷
۲,۸۷۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته