از لتیتود، سدان نیمه لوکس ساخته شده بر روی پلتفرم مشترک رنو با نیسان در سال ۲۰۱۰ رونمایی شد. رنو این خودرو را به منظور رقابت با سدانهای نیمه لوکس رقیب مانند کمری و تینا تولید کرد. رنو لتیتود که بر روی پلتفرم D رنو ساخته شده است، در ابتدا به عنوان جانشین ولیستاس شناخته میشد اما با ورود تالیسمان، این عنوان از دوش او برداشته شد. رنو تاکنون دو نسل از لتیتود را عرضه کرده است و فیسلیفت نسل دوم آن در نمایشگاههای خودرو ۲۰۲۱ رونمایی شد. رنو لتیتود برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ (۹۰) توسط نگین خودرو (نمایندگی رسمی رنو در ایران) وارد کشور شد. این واردات تا سال ۲۰۱۶ ادامه داشت. اما از سال ۲۰۱۴ نگین خودرو لتیتود را با نام جدید سفران عرضه کرد. لتیتود با موتور ۳.۵ لیتری ۶ سیلندر خورجینی خود در ارائه قدرت و گشتاور سنگ تمام میگذارد تا کاملاً نقش یک سدان نیمه لوکس را بازی کند. اما رنو لتیتود با وجود کیفیت ساخت مناسب، امکانات قابل قبول و طراحی زیبا، نتوانست در ایران رقابت موفقی با رقیبان همسطحش مانند اپتیما و سوناتا داشته باشد. رنو لتیتود در طراحی، چهرهای نهچندان تجملی و متفاوت و نه آنطور ساده و اقتصادی دارد. در واقع، طراحی رنو لتیتود شخصیت متمایز و مجزا به او میدهد. رنو لتیتود به دور از اغراق و زیادهروی در هیچ یک از اصول و قواعد طراحی، مانند خطوط حجمی و زاویهدار، برجستگی سپرها و بزرگی جلوپنجره، چهرهای موجه و باوقار به خود گرفته است. داخل کابین رنو لتیتود کیفیت بالای متریال به کار رفته در قطعات و ظرافت در طراحی جزئیات زیبایی و جذابیت خاصی به اتاق خودرو داده است. یک مانیتور کوچک ۶ اینچی، قابلیت اتصال USB و iPod، بلوتوث، GPS، تنظیم برقی صندلیهای جلو به همراه گرمکن، ماساژور صندلی راننده، سانروف، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم Easy Seat که صندلی را به هنگام پیاده شدن به عقب میبرد تا پیاده شدن راحتتر باشد، کروز کنترل، تنظیم زاویهی اتوماتیک چراغها در سر پیچ، آینههای جانبی برقی تاشو با حافظه و قابلیت حرکت خودکار هنگام دنده عقب، چراغ راهنما بر روی آینههای جانبی و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک سهگانه شامل امکانات رفاهی این خودرو میشود. بنابراین، رنو لتیتود به نسبت سال تولیدش (۲۰۱۱) به معنای واقعی کامل و پر امکانات بوده است.
سرعت
۲۳۴ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۸.۴ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۹.۹ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۳.۵ لیتر
قدرت موتور
۲۴۱ اسب بخار
تعداد سیلندر
۶ سیلندر
۴۵%
فنی
۵۰%
ایمنی
۴۵%
کیفیت ساخت
۴۰%
کابین و امکانات
موتور و گیربکس هماهنگ
کیفیت ساخت
کابین و صندوق جادار
بازار دست دوم
خدمات پس از فروش
امکانات رفاهی کم به نسبت رقبا
سدان نیمه لوکس لتیتود، که زیبای ناشناخته رنو در ایران معرفی میشود، خودرویی است که در سطحی بالاتر از سفران و پایینتر از تالیسمان قرار میگیرد. لتیتود که از محصولات مشترک نیسان و رنو است، با ظاهر جذاب و کابین پرامکاناتش، خودرویی محبوب و پرفروش در سطح جهانی است. اما در ایران، به دلیل تعدد محصولات در این کلاس، شناختهتر شده بودن رقبا و البته قیمتگذاری نامناسب وارد کننده چندان موفق نبود. رنو لتیتود با موتور قوی و حجیم خود و گیربکس با کیفیتش، شتاب ۸.۴ ثانیه یا را برای بدنه ۱.۶ تنی خود ارائه میکند که رقم قابل توجهی است. سقف سرعت رنو لتیتود ۲۳۴ کیلومتر در ساعت ثبت شده، که آن را تبدیل به یکی از سریعترینها در میان رقبای همسطح و همکلاسش تبدیل میکند. مصرف لتیتود در سیکل ترکیبی ۱۰.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است، بنابراین میتوان آن را خودرویی پرمصرف دانست. رنو لتیتود در تیپ پریویلیج و در دو نسخه فول و نیمه فول به ایران راهیافته که حتی نسخههای نیمه فول آن نیز امکانات کامل و خوبی را ارائه میکنند. کیفیت ساخت رنو لتیتود و متریال به کار رفته در آن در سطح بسیار خوبی قرار دارد که باعث شده حتی بعد از کارکرد بیش از ۶ ساله، همچنان سلامت و خوب عمل کند. استهلاک این خودرو پایین است و حتی در نمونههای پرکارکرد نیز خرج زیادی روی دست مالکش نمیگذارد. فضای داخل کابین جادار و مناسب است و صندلیها نرمی و راحتی خوبی دارند. صندلیهای ردیف جلو به ۸ حالت تنظیم برقی، گرمکن و ماساژور مجهز هستند که از آپشنها خوب لتیتیود محسوب میشود. در ردیف عقب، شاهد کمبود فضای سر و پا نیستیم و سرنشینان این ردیف با در اختیار داشتن کنسول میانی و جا لیوانی، همچنین تهویه مطبوع جداگانه شرایط مطلوبی را تجربه یمکنند. فضای صندوق بار رنو لتیتود نیازهای یک خانواده کوچک را برای سفرهای جادهای تامین میکند. سواری لتیتود نرم و راحت است و سیستم تعلیق مناسب آن مانع از ورود ضربات جاده به داخل کابین میشود. رنو لتیتود علاوه بر نمایشگر ۷ اینچی مرکزی، از یک نمایشگر ۴ اینچی اطلاعات در پشت فرمان نیز بهره میبرد. فرمان برقی حساس به سرعت رنو لتیتود که قابلیت تنظیم ۴ حالته دارد، به راننده در کنترل خودرو در سرعتهای بالا کمک میکند. هندلینگ خودرو بسیار خوب است و در مسیرهای مارپیچ، حتی در سرعتهای بالا شاهد بیش یا کمفرمانی آن نیستیم. انتهای خودرو در تستهای مربوطه دچار انحراف نشده و در راستای مسیر حرکت میکند. تنها نقص این فرانسوی جذاب را میتوان بازار کارکرده نامناسب آن که تحت تاثیر واردات محدودش قرار گرفته دانست.