رنو مگان
Renault Megan
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    رنو مگان در سال ۱۹۹۵ برای اولین‌بار در دو نسخه سدان و هاچ‌بک، معرفی و عرضه شد که تولید آن تا ۲۰۰۲ ادامه داشت. این خودرو به بازار ایران وارد نشد، اما نسل دوم آن، که پیشرفته‌تر از نسل اول در زمینه ایمنی و ظاهر بود، توسط پارس خودرو در ایران مونتاژ و عرضه شد و تولید آن تا سال ۲۰۰۸ ادامه پیدا کرد. در واقع مگان نسل دوم ابتدا به‌صورت وارداتی به ایران آمد و از سال ۱۳۸۷ مونتاژ آن توسط پارس خودرو آغاز شد. در آن زمان رقبای رنو مگان خودروهای موفق و جذابی چون زانتیا، ماکسیما و مزدا ۳ بودند، ولی مگان توانست، با تکیه بر قیمت مناسب و ظاهر جذابش، طرف‌دارانی برای خود دست و پا کند. این نسل رنو مگان آن‌قدر موفق بود که در سال ۲۰۰۳ به‌عنوان خودروی سال اروپا برگزیده شد و پنج ستاره ایمنی را دریافت کرد. نسل سوم این خودرو که در سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ تولید و عرضه می‌شد به صورت محدود به ایران راه یافت. البته مگان نسل سه در ایران با نام رنو اسکالا و رنو فلوئنس شناخته می‌شود. نسل چهارم این خودرو، که عرضه آن از سال ۲۰۱۶ آغاز شد و همچنان ادامه دارد، هیچگاه به ایران وارد نشد. جالب اینکه نسل چهارم این خودرو دیگر در خود شرکت مگان در فرانسه تولید نمی‌شود و در یکی از کارخانه‌های رنو در شهر بورسای ترکیه، ساخته می‌شود. به این ترتیب نسل دوم رنو مگان در ایران شناخته‌شده‌تر است. این خودروی سدان فرانسوی، با دو نوع موتور ۱/۶ لیتری و ۲ لیتری، همراه با دو نوع جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک، در ایران عرضه شد. قدرت موتور ۱/۶ لیتری آن برابر با ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۱۵۱ نیوتن‌متر است. اما خودروی ۲ لیتری آن ۱۳۲ اسب بخار قدرت دارد و گشتاور آن ۱۸۸ نیوتن‌متر است. مدل ۲۰۰۰ سی‌سی آن، باتوجه‌به داشتن قدرت و توان کافی، در ایران طرف‌داران بیش‌تری دارد و یکی از خودروهای پرتقاضا به شمار می‌رود و خیلی‌ها آن را خودروی قابل‌اعتمادی می‌دانند. حداکثر سرعت آن ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت است و شتاب صفر تا ۱۰۰ آن ۱۱ ثانیه است. ازآن‌جاکه خودروی نسل جدید و صفر مگان چند سالی است در بازار ایران عرضه نشده است، مدل‌های قدیمی‌تر و نسل دو این خودرو، به‌صورت دست‌دوم، در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت ، ۲۳۶ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۶.۵ ثانیه-۱۱ ثانیه


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷ - ۸.۴ لیتر


    حجم موتور

    ۱.۵۹۸ - ۱.۹۹۸ لیتر


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    تجربه رانندگی

    رنو مگان در زمان عرضه، با استقبال خوب مشتریان و فروش بسیار مناسبی در ایران مواجه شد و خودروهای دست‌دوم نسل دوم آن هنوز هم در بازار ایران به تعداد بالا خرید و فروش می‌شود. خیلی‌ها معتقدند که این خودروی کارکرده نسبت به خیلی از خودروهای داخلی صفر، عملکرد بهتری دارد. طراحی رنو مگان مونتاژ پارس خودرو، با آن‌که قدیمی است، هنوز هم زیبا و جذاب به‌نظر می‌رسد؛ هیچ‌گاه مردم درباره ظاهر آن اظهار ناراحتی یا آزردگی نکرده‌اند. داخل کابین آن نمایی ساده و فضایی جادار دارد. در صندلی‌های عقب، حتی افراد قدبلند فضای کافی و راحتی خواهند داشت. روکش صندلی‌ها از کیفیت خوبی برخوردار بوده و جنس داشبورد با آن‌که از پلاستیک نرم است، کیفیت رضایت‌بخشی دارد. صندوق‌عقب این خودروی سدان برای یک خانواده بسیار جادار است و آن را به یک خودروی خانوادگی و مسافرتی مناسب تبدیل می‌کند. فرمان‌پذیری مگان نیز خوب و قابل‌قبول است. تجهیزات ایمنی خوبی در این خودرو به کار رفته است که باعث شده بتواند از موسسه معتبر سنجش ایمنی اروپایی Euro NCAP پنج ستاره و امتیاز کامل بگیرد. البته این سطح ایمنی در نسخه دارای ۶ کیسه هوای مگان یعنی تنها نمونه‌های وارداتی آن دیده می شود. سیستم تهویه مطبوع، دکمه استارت، سنسور باران، چراغ مه‌شکن جلو، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، آینه‌های برقی و کامپیوتر سفری بخشی از امکانات این خودرو است. درکل، رنو مگان یک خودروی خانوادگی نسبتاً کند، با هندلینگ مناسب و سواری نرم محسوب می‌شود که میدان دید خوبی هم دارد. خیلی‌ها به‌دلیل سخت‌جان و کم‌دردسر بودن این خودرو، از معایب آن و حتی گرانی‌اش در بازار خودروی امروز، چشم‌پوشی می‌کنند. استهلاک خودروی مگان پارس خودرو به شدت پایین است و به گفته خریداران، بعد از حتی ۵-۶ سال استفاده، همچنان به‌خوبی کار می‌کند. موتور ۱/۶ لیتری این خودرو در جاده ۵/۴ لیتر، در شهر ۹/۱ لیتر، به‌صورت ترکیبی ۶/۸ لیتر مصرف دارد و با این حساب، توانسته خود را میان خودروهای کم‌مصرف جا دهد. توقف تولید نسل دوم مگان ویژگی منفی بارز این خودرو است. اگر این خودرو با مشکلی مواجه شود، باید بدانید قطعات آن به‌سختی پیدا می‌شود و البته قیمت گرانی هم دارد. فرآیند تعمیرات آن هم پیچیده است. برخی از خریداران این خودرو از کند عمل کردن آن در سربالایی‌ها و شتاب نگرفتن خودرو گلایه دارند، این معضل در مدل ۱/۶ لیتری بیش‌تر به چشم می‌آید و در مدل ۲ لیتری کم‌تر دیده می‌شود. بعضی از خریداران از سفت بودن صندلی‌ها و نداشتن ارگونومی استاندارد در آن‌ها گلایه می‌کنند و می‌گویند با آن‌که کیفیت خوبی دارند، اما بعد از ۲-۳ ساعت رانندگی خسته‌کننده می‌شوند.