رنو سیمبل
Renault Symbol
مشاهدهٔ آگهی‌ها
معرفی خودرو

رنو سیمبل از سدان‌های کامپکت قدیمی و محبوب رنو است که از سال ۱۹۹۹ تا کنون در سه نسل تولید شده است. رنو سیمبل در نسل سوم خود، جایگزین نسل دوم داچیا لوگان شد. یعنی جایگزین نسل دوم همان خودرویی که در ایران با عنوان تندر ۹۰ شناخته می‌شود. رنو، این خودرو را که یک اقتصادی موفق بود، با نامی جدید جایگزین اقتصادی موفق دیگری کرد. اما داچیا لوگان جدید، با نام متفاوتش، یعنی سیمبل، در ایران چندان موفق عمل نکرد. رنو سیمبل که توسط نگین خودرو (نمایندگی رسمی رنو در ایران) به بازار راه یافت، به دلیل امکانات نامطلوب و قیمت بالا، با فروش کم و به سرعت کشور را ترک کرد تا در بین شکست‌های رنو در ایران ثبت شود. همین واردات محدود آن باعث شد تا سیمبل از ناشناخته‌ترین رنوهای موجود در ایران باشد. رنو سیمبل در دو تیپ تجهیزاتی PE و ‌LE به ایران راه یافت. این سدان سایز کوچک در هر دو تیپ خود با یک موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ عرضه شد. سقف توان این موتور ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۴۵ نیوتن‌متر است. قدرت تولیدی موتور رنو سیمبل را یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی آن منتقل می‌کند. شتاب صفر تا صد این خودرو ۱۰ ثانیه، سقف سرعتش ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت آن ۷.۱ لیتر در هر صد کیلومتر ثبت شده است. این بازده و عملکرد البته، برای وزن ۱ تنی رنو سیمبل چندان مناسب به نظر نمی‌رسد. رنو سیمبل در تیپ LE به عنوان نمونه فول آپشن از امکاناتی نظیر ۲ کیسه هوا، کروز کنترل، چراغ دیلایت، تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور و دوربین دنده عقب، و نمایشگر ۷ اینچی را در اختیار سرنشینان می‌گذارد. تیپ PE نسبت به نسخه فول آپشن، کاستی‌هایی مانند کامپیوتر سفری، دکمه‌های کنترلی فرمان، تهویه اتومات و تنظیم برقی آینه‌های جانبی را به همراه دارد. رنو سیمبل که در ظاهر شباهت‌هایی به رنو ساندرو نیز نشان می‌دهد، از طراحی بدنه ساده، اما دل‌نشین برخوردار است. کیفیت ساخت و متریال آن در سطحی بالاتر از تندر ۹۰ قرار می‌گیرد، که با توجه به بالا بودن کیفیت ساخت تندر ۹۰ در بین تولیدات داخلی، نکته قابل توجهی است. ضمن اینکه در رنو سیمبل شاهد کابین ساده و خشک تندر ۹۰ نیستیم و طراحی آن بهبود چشمگیری را نشان می‌دهد.

مشخصات فنی

سرعت

۱۷۵ کیلومتر بر ساعت


صفر تا صد

۱۰.۱ ثانیه


مصرف سوخت ترکیبی

۷ لیتر


حجم موتور

۱.۵۹۸ لیتر


تعداد سیلندر

۴ سیلندر


تجربه رانندگی

خودروهای اروپایی و فرانسوی رنو در ایران از سال‌ها پیش و با حضور رنو ۵ پذیرفته شده هستند. اما نسل جدید تولیداتی که با برند این کمپانی، اما تحت نظر زیر مجموعه لهستانی آن داچیا طراحی و ساخته می‌شوند، داستان مجزایی را برای شرایط رنو در ایران رقم می‌زنند. تا جایی که برای پذیرفته شدن برخی از این نمونه‌ها، رنو مجبور شد تا محصولات از این دستش را با لوگوی خودش وارد بازار ایران کند. حال اینکه این محصولات در کشورهای دیگر با لوگوی داچیا عرضه می‌شدند. رنو سیمبل نیز که جایگزینی برای لوگان نسل اول محسوب می‌شود، از این دست است. این سدان سایز کوچک، که از نظر نگین خودرو به اعتبار آرم رنو، حتی با امکانات رفاهی کم می‌توانست با قیمت بالا مورد استقبال قرار گیرد، تبدیل به یکی از کم‌فروش‌ترین رنوهای وارد شده به ایران شد. رنو سیمبل که یکی از نواقصش واردات محدود آن، در نتیجه خدمات پس از فروش ضعیف و تامین قطعات پر دردسرش است، بازار خرید و فروش خوبی ندارد. اما رنو سیمبل کیفیت ساخت بالایی دارد و فضای کابین بزرگ و جادارش، با توجه به سایز کوچکش و سگمنتی که در آن قرار گفته (C)، یک مزیت مهم محسوب می‌شود. همچنین، رنو سیمبل صندوق بار بزرگ و جاداری را در اختیار خانواده‌های کوچک برای نیاز های مربوط به سفرهای جاده‌ای‌شان قرار می‌دهد. به سبب کیفیت ساخت بالای این خودرو، استهلاک آن پایین بوده و هزینه نگهداری بالایی را روی دست مالکش نمی‌گذارد. رنو سیمبل مصرف سوخت مناسبی دارد و از این جهت یک سواری شهری اقتصادی محسوب می‌شود. البته باید گفت، نشیمن صندلی‌های لوگان و ارگونومی آن‌ها در شرایطی پایین‌تر از رنو تندر ۹۰ قرار می‌گیرد. سواری رنو سیمبل چندان نرم و راحت نیست و کنترل انتقال ضربات به داخل کابین در حد مطلوبی قرار نمی‌گیرد. به این موارد باید ورود صدای موتور به داخل کابین را نیز اضافه کرد. به طور کلی رنو سیمبل از عایق‌بندی خوبی برای موتور و کابینش بهره‌مند نشده و اتاقی ایزوله و راحتی ندارد. ترمز‌های سیمبل در جلو دیسکی و عقب کاسه‌ای هستند که یادآور محصول مشابه مونتاژ داخلش تندر ۹۰ است. این ترمزها در کنار سیستم ABS و EBD شرایط نسبتا مطلوبی دارند، اما در سطح و اندازه قیمت خودرو ظاهر نمی‌شوند. رنو سیمبل دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است و تنها موفق به کسب ۳ ستاره از تست ایمنی موسسه یورو انکپ شده است. سیستم فرمان هیدرولیکی سیمبل کاملاً عادی ظاهر شده و با فقدان ویژگی حساسیت به سرعت، شرایط خاصی برای ارائه ندارد. در نهایت باید گفت، رنو سیمبل سدانی به دور از هیجان در رانندگی، طراحی و امکانات است که با قیمت بالایی عرضه شد.