SUV کوچک سوزوکی گرند ویتارا، خودرویی است که اوایل حضور خود در بازارهای جهانی، عنوان پرفروشترین SUV دنیا را از آن خود کرد. این خودرو در ژاپن، ایران، اندونزی و اکوادور تولید میشود و از موتورهای چهار سیلندر ۱۶۰۰، ۲۰۰۰ و ۲۴۰۰ سیسی و شش سیلندر ۲۷۰۰ و ۳۲۰۰ سیسی بهره میبرد. سوزوکی گرند ویتارا اولین بار، در سال ١٣٨۶ شمسی توسط ایرانخودرو به کشور وارد شد، سپس در سال ١٣٨٨ شمسی و در کارخانهی ایران خودروی خراسان با موتور ٢٠٠٠ سیسی به تولید رسید. یک سال بعد و همزمان با فیسلیفت مختصر توسط سوزوکی و معرفی مدل ٢۴٠٠ سیسی، عملاً تولید مدل ٢٠٠٠ سیسی ویتارا متوقف شد و ایران خودرو نیز تولید نسخههای ۲۴۰۰ سیسی را در دستور کار خود قرار داد. موتور ۲ لیتری ان خودرو قادر به تولید ۱۴۰ اسببخار قدرت و ۱۸۳ نیوتنمتر گشتاور است. این مدل از مصرف سوختی پایین برخوردار است، سواری خوبی دارد و دارای ظاهر قابلقبولی نیز هست. این خودرو با دو نوع گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و پنجسرعته دستی در بازار ایران تولید شده است. این موتور قادر است وزن ۱۵۲۰ کیلوگرمی گرند ویتارا را در مدتزمان ۱۲.۵ ثانیه در نمونه دستی و ۱۳.۶ ثانیه در نمونه اتوماتیک از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت و تا سقف سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت برساند. به این ترتیب، سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ با موتور ۲ لیتری خودرویی تیز و سرعتی محسوب نمیشود. البته مصرف سوخت این خودرو که در نمونه اتوماتیک حدود ۹.۴ لیتر و در نمونه دستی ۹.۱ لیتر در سیکل ترکیبی ثبت شده نیز قابل توجه است. نمونه پرقدرتتر این خودرو با موتور ۲.۴ لیتر قادر به تولید ۱۶۹ اسببخار قدرت و ۲۲۷ نیوتنمتر گشتاور است. سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ با این موتور قادر است در مدتزمان ۱۱.۷ ثانیه در نمونه دستی و ۱۲ ثانیه در نمونه اتوماتیک، از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت برسد که نسبت به نمونه ۲۰۰۰ سیسی در وضعیت بهتری قرار دارد. همچنین گرند ویتارا مونتاژ داخل نیز مانند نمونه وارداتی با دو نوع گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و پنجسرعته دستی قابل سفارش است. سوزوکی با این موتور پرحجمتر در حدود ۴۷ کیلوگرم سنگینتر شده و مصرف سوخت آن نیز در سیکل ترکیبی ۹.۷ لیتر است که نشاندهنده کممصرف بودن این SUV زیباست. سوزوکی گرند ویتارا ۲.۴ لیتری تنها در نمونههای مونتاژی در ایران دردسترس است.
سرعت
۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ، ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۱.۲ ثانیه-۱۳.۶ ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی
۸.۹ - ۹.۷ لیتر
حجم موتور
۲.۰ - ۲.۴ لیتر
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
سوزوکی گرند ویتارا از آن دسته خودروهایی است که مهمترین خصیصهاش استهلاک پایین و سهولت تامین قطعات آن است. این خودرو که از سال ۸۸ در ایران خودرو خراسان تولید میشود، نسخههای ۲ و ۲.۴ لیتری مونتاژ داخل و مجهز به دو گیربکس دستی و اتوماتیک دارد. سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ البته در نهایت ظاهری قدیمی و کسل کننده دارد، اما امکانات مناسب و عملکرد فنی خوب آن بهخصوص در نسخه ۲.۴ لیتری، به انخابی مناسب و اقتصادی تبدیلش میکند. خوشبختانه گرند ویتارا مونتاژ تحت تاثیر روند حذف امکانات و تجهیزات قرار نگرفته و در نتیجه، در نسخهٔ ۲.۴ لیتری شاهد شش ایربگ شش عدد ایربگ راننده و سرنشین، جانبی و پردهای هستیم. این خودرو در هر دو نسخه ۲ و ۲.۴ لیتری از سیستم ترمز ضدقفل و سیستم EBD بهره میبرد. سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ دارای کابین جادار و بزرگی است که آن رل مناسب خانوادههای پرجمعیت میکند. همچنین، در این کابین شاهد مانیتور هفتاینچی لمسی که قادر به پخش فایلهای رادیو CD / MP3 /DVD ، همچنی پخش از کارت SD و فلش است. علاوه بر اینکه در نسخه ۲.۴ دو نمایشگر لمسی نیز بر روی پشت سری صندلی های جلو برای سرنشینان عقب نصب شده است. سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ که یک شاسی بلند دو دیفرانسیل و مجهز به قفل دیفرانسیل است، خودرویی مناسب سفرهای آفرودی محسوب میشود و در نسخههای ۲.۴ لیتری، با ارائه قدرت و کشش مناسب نیازهای راننده را در این سفرها تامین میکند. حساسیت سوزوکی و نظارت دقیق در مونتاژ باعث شده است که نسخههای داخلی این خودرو نیز از کیفیت ساخت و مونتاژ خوبی برخوردار باشند و شاهد افت کیفیت متریال در آنها نباشیم. هندلینگ سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ به عنوان یک آفرودی سایز کوچک هندلینگ خوبی دارد و در پیچها و مسیرهای جادهای از کنترل راننده خارج نمیشود. این خودرو در نسخههای مختلف به آپشنهای متعددی مجهز است که از میان آنها میتوان به سیستم تهویه اتوماتیک با صفحه دیجیتال، کامپیوتر سفری، هشداردهنده دنده عقب، آینههای جانبی تاشونده با تنظیم الکتریکی و مجهز به گرمکن، سانروف، سیستم ضد سرقت خودرو، قابلیت تنظیم ارتفاع غربیلک فرمان، ماساژور صندلی راننده (چهار حالته) و کروز کنترل اشاره کرد. سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ تعلیق خشکی دارد و تکانهای زیاد قسمت عقب بهخصوص در مسیرهای ناهموار موجب آزرده شدن سرنشینان عقب میشود. مهمترین نکته منفی که درخصوص نسخههای موجود در ایران میتوان به آن اشاره کرد، نبودِ سیستم کنترل کشش و پایداری خودرو (ESP) است. در حالی که وجود این سیستم بهخصوص در SUVهایی که مرکز ثقل بالایی دارند بسیار ضروری خواهد بود. در نهایت باید به بازار ضعیف نسخههای کارکرده گرند ویتارا با وجود مزایای آن اشاره کرد.
سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ اتوماتیک 2000cc
ساخت ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹
سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ اتوماتیک 2400cc
ساخت ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۸
سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ دندهای 2000cc
ساخت ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۹
سوزوکی گرند ویتارا مونتاژ دندهای 2400cc
ساخت ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۶
اتوماتیک 2400cc، سال ۱۳۹۸
۱,۶۸۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته