تیبا
تیبا
تیبا
Tiba
موسسسايپا
تاسیس۱۳۸۷
کشورايران

رونمایی آن، در بیست و سوم آذر ۱۳۸۷ بود. مینیاتور ایرانی، می‌خواست که جای پراید را بگیرد تا پاسخی سایپایی، به گلایه‌هایی باشد که نسبت به پرایدها صورت می‌گرفت. البته مینیاتور، بعدها چندان بر قامت این خودروهای ایرانی ماندگار نشد و نام تیبا را برایش انتخاب کردند؛ تیبایی که اول نسخه سدان و بعدتر، نسخه هاچبک (و البته گران‌قیمت‌تر) آن هم ارائه شد. سایپا برای طراحی این خودرو، سنگ تمام گذاشت. هرچند که هنوز هم این سبک طراحی، منتقدانی دارد. اما به نسبت بازار خودروی تحریم‌زده ایرانی، چنین طرحی قابل قبول بود. کسانی هم که از طراحی‌های تکراری قبلی خسته شده بودند، به روی این طراحی جدید لبخند زدند. گفته می‌شود که در طراحی این خودرو از طراحانی اروپایی هم سود برده شده است. سرانجام تیبا در سال ۱۳۸۸ راهی بازارهای ایرانی شد که کم‌کم بتواند میراث فروش پراید را نصیب خودش کند. خودرویی که بعدها نیز جزو پرفروش‌ترین‌ها جای گرفت. تیبا به نسبت پراید، خودرویی قوی‌تر است. پیشرانه 1.5 لیتری آن می‌تواند 87 اسب‌بخار قدرت توليد كند. به نسبت به پراید ایمن‌تر و جادارتر است. ضمن این‌که آپشن‌هایی چون ترمز ABS، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، سی‌دی پلیر با قابلیت پخش MP3، چراغ هشدار دهنده عیب یاب موتور، آینه‌های جانبی تاشو با قابلیت تنظیم از داخل، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، گرمکن شیشه عقب، قفل مرکزی، ریموت کنترل و ... . هرچند که سایپا اعلام کرده برخی از آپشن‌ها اختیاری هستند. نسخه هاچبک این خودرو با نام تیبا ۲ هم به سال ۱۳۹۲ رنگ بازار را به خودش دید. دو تیپ داشت که در سال ۱۳۹۶ یکی از تیپ‌های آن کنار گذاشته شد. هرچند که نسخه‌های هاچبک خودروها معمولاً کمی جمع و جورتر و زیباتر از آب در می‌آیند، ولی ظاهراً این اتفاق برای تیبا ۲ نیفتاد. تیبا با این‌که خودروی استانداردی در سطح جهانی محسوب نمی‌شود، ولی برای قشر متوسط ایرانی انتخاب نسبتاً خوبی به نظر می‌رسد. هرچند که مشتریان ایرانی با اشکالاتی چون صدای برخورد شیشه‌های ردیف جلو با بدنه درها، آمدن صدا از عقب خودرو هنگام عبور از دست‌انداز، باز شدن با زحمت در سمت راننده، مشکل پیشرانه هنگام بارندگی، ضعف کولر و بخاری و ... کنار آمده‌اند، همچنان هر دو نوع سدان و هاچ‌بک آن را در خیابان‌ها مشاهده می‌کنیم.

همهٔ مدل‌های تیبا
آگهی‌های تیبا