اتصال برقرار شد
تویوتا کمری اتاق آریون
Toyota Camry Aurion
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    تویوتا آریون که تولید آن از سال ۲۰۰۶ در استرالیا آغاز شده و در کشورهای خاورمیانه و استرالیا به فروش می‌رسد، در واقع نسخه ایمن‌تر و مجهز‌تر کمری است. این خودرو در بین وارداتی‌های لوکس و قوی اما کم‌حجمی بود که بعد از اجرای قانون ممنوعیت واردات خودروهای بالای ۲.۵ لیتر، به بازار ایران آمد. آریون که در ایران چندان مورد توجه قرارنگرفت، در دو مدل SE و گرند عرضه شده است. همچنین این خودرو در دو نسل متفاوت به دست مشتریان ایرانی رسیده که نسخه ۲۰۱۳ آن جذاب‌تر به نظر می‌رسد. دو تیپ مختلف آریون یعنی SE و گرند از نظر فنی تفاوتی ندارند و اختلاف آنها تنها در بخش ظاهری و امکانات خلاصه می‌شود. به این ترتیب که آریون SE به کیت سپر و بال عقب اسپرت مجهز و نسخه گرند با کروم‌کاری دور چراغ مه‌شکن، دستگیره‌ها و رکاب خودرو تزیین شده است. سبک طراحی ساده تویوتا و عدم استفاده زیاد از خطوط حجمی در این خودرو نیز دیده می‌شود. در نمای عقب دو خط موازی در قسمت پایینی سپر طراحی شده که دو مه‌شکن ذوزنقه شکل در دو طرف آن‌ها قرار گرفته است. دو خروجی اگزوز نیز زیر سپر در نظر گرفته شده که به تکمیل ظاهر اسپرت خودرو کمک می‌کند. در داخل کابین آریون گرند به تزیینات چوب مزین و با تریم چرم ارائه شده است. در حالی که تودوزی نسخه SE پارچه بوده و در رودری‌ها و داشبورد، از تزئینات فیبر کربنی استفاده شده است. شیفتر تعویض دنده در نسخه SE خصوصیات اسپرت خودرو را تکمیل می‌کند و در آریون گرند حافظه تنظیمات صندلی در بین امکانات لوکس خودرو قرار گرفته است. از‌جمله امکانات دیگر دو تیپ آریون می‌توان به ورود و استارت بدون کلید، تنظیم برقی صندلی راننده، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، چراغ‌های اتوماتیک جلو، آینه داخل الکتروکرومیک، سنسور پارک عقب، سنسور باران و کروز کنترل اشاره کرد. آریون به یک موتور۳.۵ لیتری ۶ سیلندر خورجینی با سقف توان ۲۷۲ اسب بخار و ۳۳۶ نیوتن‌متر مجهز است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک این خودروی دیفرانسیل جلو ساخت Aisin ژاپن است که کیفیتی عالی و عمری مناسب دارد. مصرف سوخت آریون در سیکل ترکیبی حدود ۹.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن ۷.۴ ثانیه است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۲۲۸ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۷.۲ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۹.۳ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۳.۵ لیتر


    قدرت موتور

    ۲۶۸ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۶ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۷۰%

    فنی

    ۷۰%

    ایمنی

    ۷۰%

    کیفیت ساخت

    ۷۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    کیفیت ساخت خوب


    موتور قوی


    بازار دست دوم خوب


    کابین جادار


    نقاط ضعف

    آپشن‌های کم


    تجربه رانندگی

    تویوتا کمری آریون مانند بسیاری دیگر تولیدات تویوتا ظاهری ساده و به اصطلاح مناسب برای افراد مسن‌تر دارد. از نظر سطح امکانات نیز معمولی جلوه کرده و پایین‌تر از رقبای کره‌ای قرار می‌گیرد. اما مانند دیگر ژاپنی‌ها قدرتی حیرت‌‌انگیز و تجربه رانندگی بی‌رقیبی را به نمایش می‌گذارد. همچنین، این پیرمرد سرحال ژاپنی استهلاک بالایی ندارد و خودرویی کم هزینه محسوب می‌شود. در واقع باید گفت، تویوتا کمری آریون مانند سایر محصولات تویوتا از کیفیت ساخت بسیار بالایی برخوردار است و در دراز مدت نیز کیفیت خود را به‌ خوبی حفظ می‌کند. حجم ۷۰ لیتری باک بنزین، کابین راحت و صندوق بار بزرگ، آٰریون را به خودرویی مناسب برای سفرهای طولانی تبدیل کرده است. این کابین جادار و چشم‌نواز، از ارگونومی خوبی نیز برخوردار است. مونتاژ قطعات در آن به خوبی صورت گرفته است، در نتیجه صدای اضافی از قطعات داخل اتاق شنیده نمی‌شود و شاهد نفوذ صدا از بیرون کابین به داخل نیز نیستیم. همچنین صندلی‌ها با دربرگیرندگی مناسب، راحتی بیشتر سرنشینان را به‌همراه خواهند داشت. موتور آریون کشش رضایت‌بخشی در شتاب‎گیری اولیه به نمایش می‌گذارد. این نمایش فوق‌العاده در صفر تا صد ۴.۷ ثانیه‌ای آریون نمود یافته و در شتاب‌گیری ثانویه و سرعت‌های بالاتر از ۱۰۰ کیلومتر نیز اوج می‌یابد. موتور قوی خودرو در هیچ مسیری کوچکترین مشکلی برای راننده ایجاد نمی‌کند و مناسب‌ترین قدرت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. هماهنگی گیربکس ۶ سرعته آریون با موتور ۲.۵ لیتری آن به خوبی برقرار شده و تعویض دنده‌ها با فواصل منظم و مناسب صورت می‌گیرد. عملکرد گیربکس فاقد هرگونه صدای اضافی بوده و ضرایب دنده‌ها در آن به خوبی انتخاب شده است. کیفیت سواری کمری آریون به ‌واسطه استفاده از تعلیق مک‌فرسون در جلو و مستقل در عقب نرم و راحت است. در واقع، همان نرمی و راحتی مورد انتظار از محصولات تویوتا در کابین آریون نیز مشاهده می‌شود. به طوری که، هنگام رانندگی پرشتاب با این خودرو، به‌واسطه عملکرد خوب سیستم فنر بندی، ترمزها، طراحی شاسی، تقسیم وزن مناسب و قابلیت مانور پذیری عالی‌، حرکت، تکان و ضربه خاصی در کابین احساس نمی‌شود. فرمان نرم آٰریون کاملا تحت کنترل راننده است و هندلینگ آن فارغ از هرگونه بیش یا کم فرمانی و انحراف در پیچ‌ها تجربه رانندگی را به بهترین شکل ممکن فراهم می‌کند. در طرح نواقص این خودرو، علاوه‌بر آپشن‌های کم تویوتا آریون و طراحی ساده و به‌دور از هیجان آن، باید به معضل گران بودن هزینه تعمیرات، قطعات یدکی، کمبود این قطعات نیز اشاره کرد. این موارد که در کنار خدمات پس از فروش نچندان خوب تقویت می‌شوند، گاهی ممکن است مالک را به تعویض خودرو نیز مجبور کنند.