تویوتا کرولا SE 1600cc
Toyota Corolla SE-1600cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    تویوتا کرولا یکی از خاص‌ترین و محبوب‌ترین خودروهای تاریخ محسوب می‌شود. نمونه‌های کلاسیک این خودرو، مانند کرولا ۱۹۹۶، هم‌رده فولکس واگن بیتل و فورد مدل T در تاریخ صنعت خودروسازی جهان قلمداد می‌گردند. نسل‌ها و مدل‌های مختلف این خودرو در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۰۱۷ با امکانات و مشخصات فنی متفاوت وارد ایران شدند و البته همواره در بین خودروهای محبوب و مورد اعتماد بازار قرار داشتند. اما یک نمونه کرولا که در ایران کمتر شناخته شده مدل ۱۹۹۰ است که با موتور ۱۶۰۰ سی‌سی و در تعدادی محدود وارد کشور شد. این خودرو که امروزه بیشتر در بین کلاسیک‌ها جای می‌گیرد تا یک سواری روزانه، در سال‌های حضورش در کشور، خودرویی با قدرت و توانایی بالا نشان داد. تویوتا کرولا ۱۹۹۰، که از نظر بسیاری محبوب‌ترین محصول تاریخ فعالیت جهانی تویوتا محسوب می‌شود، مانند بسیاری دیگر محصولات این کمپانی ساده و فارغ از هر گونه اغراق طراحی شده است. یکی از دلایل محبوبیت این تویوتا کرولا، فضای کابین بزرگ، فضای بار جادار و البته استهلاک پایین بود. آنچه این خودرو را به انتخابی مناسب برای خانواده‌های قشر متوسط و پرجمعیت جهان تبدیل می‌کرد. البته کرولا در این نسل که نسل ششم آن محسوب شده و با کد اتاق E90 عرضه گشت، در مدل‌های سدان و کامپکت و با تیپ‌های GX ،GL و GTI وارد ایران شد که این تیپ‌ها از نظر سطح تجهیزاتی متفاوت بودند. واردات این نسل تا ۱۹۹۴ که نسل هفتم کرولا معرفی شد، ادامه یافت. این مدل تویوتا کرولا نیز به تبعیت از تمامی تویوتاهای دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی، دارای چراغ‌های کشیده مستطیلی در دو سمت جلو پنجره نسبتا باریک است. بدنه ۴.۲ متری آن به سبب سپر فایبرگلاس بیرون زده مشکی رنگ در عقب و جلو کشیده‌تر به نظر می‌رسد. نقطه تلاقی صندوق‌بار و شیشه عقب خودرو تشکیل زاویه ۱۰۰ درجه می‌دهد. به این معنی که شیشه عقب به سبک و سیاق طراحی‌های آن زمان با شیب نسبتا تندی به صندوق منتهی می‌شود و صندوق بار نیز تقریبا در راستای افق امتداد می‌یابد. این خودرو در تجهیزات ایمنی و امکانات رفاهی حتی در زمان عرضه کاملا اقتصادی ظاهر شد و توانایی‌هایش در حد بالابرهای برقی ردیف جلو و تنظیم دستی صندلی‌های ردیف جلو محدود می‌شود. متریال به کار رفته در کابین، از جنس پلاستیک فشرده اما با کیفیت است.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۷.۹ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۶ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۱۵ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۵۵%

    فنی

    ۶۵%

    ایمنی

    ۶۰%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    سواری نرم


    گیربکس مطمئن


    موتور خوب


    نقاط ضعف

    موتور ضعیف


    بازار دست دوم


    تجربه رانندگی

    تویوتا کرولا ۱۶۰۰ سی‌سی، تولید ۱۹۹۰ از اولین کرولاهای وارد شده به ایران است. این خودرو با موتور ۱۶ سوپاپ در دو مدل انژکتوری و کاربراتوری وارد ایران شد. همچنین، نمونه‌های وارد شده دارای دو جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۴ سرعته اتوماتیک بودند. این نسل از تویوتا کرولا در دو نمونه فست بک و سدان وارد شدند که نمونه‌های فست‌بک تعدا بسیار کمتری دارند. این خودرو یک برگ برنده مهم ارائه می‌کند و آن دوام بالای قطعات و استهلاک پایین آن‌ها است. به نوعی که مالکان آن ادعا می‌کنند بعضاً در تمام طول سال‌های سواری با آن (بیش از ۲۰ سال) مجبور به تعویض واشر سرسیلندر نشده‌اند! قابلیت تنظیم دستی صندلی در ۶ حالت، به راننده امکان پیدا کردن موقعیت مناسب پشت فرمان را می‌دهد. موتور خودرو همچنان پس از ۳۰ سال کم‌صدا کار می‌کند و از آرامش لازم برخوردار است. کمربندها از نوع سه نقطه‌ای قفل شونده هستند که نسبت به زمان تولید قابل توجه است. دید راننده به اطراف مناسب بوده و به لطف طراحی خوب بدنه، تسلط کافی برای او فراهم شده است. عملکرد جعبه‌دنده خوب و آرام بوده و فواصل دنده‌ها در نمونه‌های اتوماتیک خیلی خوب انتخاب شده است. هنگام تعویض دنده هیچ تنشی به بدنه وارد نمی‌شود و به موتور فشاری وارد نمی‌گردد. موتور و گیربکس به خوبی با هم هماهنگ شده‌اند. در نمونه‌های دستی، دنده به راحتی تعویض می‌شود و راننده را دچار چالش نمی‌کند. کلاچ خودرو نرم و راحت است و راننده را خسته نمی‌کند. تعلیق خودرو همچنان عملکرد رضایت‌بخشی دارد و خودرو در مسیرهای شهری پر دست انداز تکان بیش از حد و خسته‌کننده ندارد.به این معنی که ضربات مسیر به داخل کابین بیش از حد انتظار وارد نمی‌شود. ضعف این تویوتا کرولا را باید در فرمان غیر هیدرولیک با غربیلک دو شاخه‌ای دانست. این فرمان چندان نرم نیست و راننده را در کنترل خودرو خسته می‌کند. کرولا ۱۶۰۰ با موتور ۱۶ سوپاپ ۹۵ اسب بخار قدرت خروجی دارد که برای اتومبیلی به عمر ۳۰ سال مناسب است. این خودرو در نوع کاربراتوری از کاربراتور دو دهنه بهره می‌برد. شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۱ ثانیه اعلام شده است که به گفته مالکان قدیمی این خودرو به راحتی می‌توان با یک نمونه سرحال آن به این زمان دست یافت و تنها یک ادعا نیست. نکته مهم اینکه، این شتاب با ترمز خوبی پشتیبانی می‌شود. عملکرد بوسترهای ترمز تویوتا کرولا بسیار خوب و سریع است. به این ترتیب باید گفت، اگر علاقه به خودرویی کلکسیونر و کلاسیک دارید که گاهی گداری هم با آن چرخی در خیابان‌های شهرتان بزنید، تویوتا کرولا ۱۶۰۰ سی‌سی انتخاب جالبی می‌تواند باشد.