تویوتا کرولا XLI 2000cc
Toyota Corolla XLI-2000cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    کرولا، سدان خانوادگی سایز کوچک تویوتا است که بیش از ۴۵ سال، بازارهای جهانی خودرو را به حضور خود مفتخر کرده و همواره در نقش خودرو محبوب به انجام وظیفه می‌پردازد. این خودرو در طی این سال‌ها در ۱۱ نسل تولید و عرضه شده و در این بین، ۵ نسل از آن در ایران عرض اندام کرده‌اند. تویوتا کرولا نسل یازدهم که در سال ۲۰۱۳ وارد بازارهای جهانی شد، آخرین نسخه‌های وارد شده از این خودرو به ایران بودند که در سال ۲۰۱۶ و پیش از توقف واردات خودرو توسط ایرتویا نمایندگی رسمی تویوتا عرضه شدند. این نسل از کرولا در دو تیپ GLI و XLI وارد ایران شد، که هر دو تیپ مجهز به یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر بودند. تویوتا کرولا، حتی در همین نسل به عنوان خودرو کم‌ آپشن با تجهیزات محدود شناخته می‌شود ولی با این وجود همچنان محبوب و مورد توجه است. یکی از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت کرولا در ایران، کیفیت بالای ساخت و مونتاژ آن است. استهلاک پایین و کارایی و بازده بالا در کنار موارد ذکر شده باعث می‌شود تا طرفداران این خودرو چشم بر نبود گرم‌کن و سرد‌کن صندلی‌ها یا روکش چرمی آن‌ها ببندند. نسل یازدهم کرولا که با کد اتاق E170 تولید می‌شود، بر خلاف نسل‌های پیشینش تنها با یک نوع گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک وارد ایران شد. این خودرو در هر دو تیپ توان تولید ۱۴۳ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور داشت. سقف سرعت آن ۱۹۵ اسب بخار و صفر تا صدش ۱۰.۵ ثانیه ثبت شده است. مصرف سوخت تویوتا کرولا نسل ۱۱ در هر دو تیپ ۷.۷ لیتر در سیکل ترکیبی است. این خودرو که از استاندارد آلایندگی یورو ۵ برخوردار است، ۵ ستاره ایمنی موسسه استاندارد ایمنی یورو انکپ را نیز در لیست افتخاراتش ارائه می‌کند. تویوتا کرولا XLI در بخش امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی از مواردی همچون کروز کنترل، سنسور جلو و عقب، سیستم‌ها ترمز ضد قفل، کمکی و ضد قفل، دی‌لایت، مه‌شکن جلو و عقب، فرمان برقی با قابلیت تنظیم ۴ حالته، دکمه‌های کنترلر و حساس به سرعت، مانیتور مرکزی ۷ اینچی، مجموع دو ایربگ، پشت‌سری‌های فعال و کمربندهای پیش‌کشنده، سیستم کی‌لس، آینه‌های برقی جانبی تاشو، سیستم صوتی مجهز به ۶ خروجی صدا و قابلیت پشتیبانی USB ،C ، AUX و بلوتوث را دارد. تویوتا کرولا XLI نسل یازدهم، در بخش طراحی بدنه و کابین نیز شرایطی کاملا معمولی و دور از هیجانی را تجربه می‌کند.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۰.۵ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷.۷ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۲ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۴۳ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۵۵%

    فنی

    ۶۵%

    ایمنی

    ۶۰%

    کیفیت ساخت

    ۵۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    عملکرد فنی


    کیفیت تولید


    سواری نرم


    بازار دست دوم


    فضای جادار کابین


    نقاط ضعف

    آپشن‌های کم


    تجربه رانندگی

    رانندگی با سدانی خانوادگی و اقتصادی مانند کرولا، قطعاً به دور از هیجانات جوان‌پسندانه و خصوصیاتی شگفت‌انگیز خواهد بود. اما در عین حال، راننده با کرولا، در هر نسل و هر تیپ، تجربه‌ای آرام، بی‌دردسر و با اطمینان خاطر را تجربه می‌کند. این خودرو که از ابتدای تولید، به عنوان محصولی اقتصادی عرضه شد، با امکانات کم و کیفیت بالای تولید شناخته می‌شود. نسخه XLI نسل یازدهم تویوتا کرولا، با موتور ۲ لیتری و گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک، به عنوان تیپ نیمه فول این نسل در ایران عرضه شد. فضای داخل کابین، به نسبت کلاس و سگمنتی که در آن قرار دارد (B سگمنت) خوب و جادار است و کمبود فضای در ردیف عقب و جلو احساس نمیؤ‌ود. صندلی‌ها ارگونومی مناسبی دارند و راحتی لازم را برای سرنشینان فراهم می‌کنند هرچند فقدان امکاناتی نظیر سرد‌کن و گرم‌کن صندلی‌ها حتی در ردیف جلو، همچنین روکش چرمی فرمان به شدت احساس می‌شود. طراحی کابین، به مثابه طراحی بدنه، ساده، کمی کسل کننده و یادآور خاطراتی دور است. با این وجود، دسترسی به ادوات و سیستم‌های آن راحت بوده و در مجموع می‌توان اتاق کرولا را کاربردی دانست. فرمان برقی حساس به سرعت خودرو، از ویژگی‌های مثبت آن است که به کنترلش در سرعت‌های مختلف کمک شایانی می‌کند. سیستم تعلیق مک‌فرسون و اکسل مستقل در جلو، مک فرسون و اکسل صلب در عقب، به خوبی برای بدنه و وزن خودرو طراحی شده، در نتیجه سواری نرم و کم‌تکانی را با کرولا تجربه می‌کنید. وجود میل موجگیرها در هر دو اکسل، ورود ضربات ناشی از شتاب‌گیری‌ها و ترمز‌یگری‌های ناگهانی را به کابین تا حداقل ممکن کاهش می‌دهد و مانع از احساس شدن تنش ناشی از عبور از ناهمواری‌های جاده‌ای می‌شود. در تویوتا کرولا XLI 2000 هماهنگی گیربکس و موتور خوب است و کندی و خنگی در عملکرد گیربکس دیده نمی‌شود. تعویض دنده‌ها بدون تاخیر و با فواصل منظم صورت گرفته، ضربه و لرزشی از آن شاهد نیستیم. عایق‌بندی کابین تا حد زیادی قابل قبول است و اگر چه اتاقی کاملاً ایزوله در اختیار نداریم، اما آرامش نسبی در آن برقرار می‌شود. نرمی تعلیق تویوتا کرولا، بر هندلینگ آن تاثیر منفی نداشته و بیش یا کم‌فرمانی در مسیرهای مارپیچ از خود نشان نمی‌دهد. حرکات گهواره‌ای نز از مواردی هستند که حتی در سرعت‌های بالا شاهدشان نیستیم. هر چند در نهایت باید گفت، تویوتا کرولا به عنوان یک سدان خانوادگی عاری از هرگونه خصوصیات اسپرت ارائه شده و خودرویی خسته کننده برای جوانان خواهد بود. شرایط تامین قطعات و تعمیرات آن، با توجه به خدمات پس از فروش ایرتویا مناسب است و در نتیجه، بازار خرید فروش نمونه‌های کارکرده آن نیز اوضاع خوبی را سپری می‌کند.