
سدان جمع و جور و خانوادگی تویوتا کرولا، اولینبار در سال ۱۹۶۶ معرفی شد و تا سال ۲۰۱۳ توانست طی ۱۱ نسل به آمار فروش ۴۰ میلیون دستگاه دست یافت. این فروش بالا را میتوان بهعواملی مانند کیفیت بالا، عملکرد فنی خوب و قیمت مناسب دانست. تویوتا کرولا براساس چهار ویژگی مهم یعنی کاربردی و ساده بودن، مقرونبهصرفه بودن، استهلاک کم و عمر بالا شکل گرفته است. در بین ۱۱ نسل کرولا، نسلهای دهم و یازدهم آن بهوفور در بازار ایران یافت میشوند. طراحی ظاهری تویوتا کرولا در نسل اخیر نسبت به نسلهای گذشته بهبود یافته است. چراغهای LED، جلو پنجره زیبا و حجمدهی مناسب بدنه کرولا را به یک خودروی زیبا و جذاب تبدیل کرده است. نکتهای که در مورد طراحی این خودرو جلب توجه میکند. طراحی کابین تویوتا کرولا نیز بهطور چشمگیری تغییر یافته است و بههیچوجه قابل قیاس با نسلهای گذشته نیست. کیفیت متریال استفادهشده نیز بسیار بهبود یافته و رضایتبخش است. کرولا نسل یازده در مدلهای واردشده دارای دو تیپ XLI و GLI بوده که تیپ XLI در دو رده ساده و نیمهفول و GLI در یک تیپ فول ارائه میشوند. تویوتا کرولا از امکانات رفاهی و ایمنی نسبتاً خوبی بهره می برد. از امکانات این خودرو میتوان به ۲ عدد کیسههوا برای سرنشینان جلو، سیستمهای ترمز و پایداری ABS ،EBD ،BAS، ایموبلایزر، سیستم صوتی بههمراه ۶ بلندگو و قابلیت تنظیم از روی فرمان، سیستم هوشمند ورود بدون کلید بههمراه استارت دکمهای، کروزکنترل، فرمان برقی تلسکوپی با روکش چرمی، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، صندلیهای عقب تاشو با قابلیت دسترسی به صندوق عقب، آینههای برقی با قابلیت جمعشوندگی و گرمکن، سانروف، دیلایت، چراغهای جلو LED به همراه تنظیم خودکار ارتفاع اشاره کرد. در بحث ایمنی نیز تویوتا کرولا علاوه بر امکانات ذکر شده، موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از مرکز تست ایمنی خودروهای اروپا EURO NCAP شده است. تویوتا کرولا در بازارهای جهانی با پیشرانههای مختلفی به فروش میرسد. نسخه ۱.۸ لیتری آن، که در نسل دهم نیز استفاده شده بود، توان تولید ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد و آن را بهوسیله یک جعبهدنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو منتقل میکند. همچنین شتاب صفر تا صد این پیشرانه ۱۲ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز ۷۰۲ لیتر است.
سرعت
۱۹۵ کیلومتر بر ساعت
صفر تا صد
۱۰.۴ ثانیه
نوع سوخت
بنزین
مصرف سوخت ترکیبی
۷.۵ لیتر
کلاس بدنه
سدان
حجم موتور
۱.۸ لیتر
قدرت موتور
۱۰۹ اسب بخار
تعداد سیلندر
۴ سیلندر
۵۵%
فنی
۶۵%
ایمنی
۶۰%
کیفیت ساخت
۳۰%
کابین و امکانات
عملکرد فنی
کیفیت تولید
سواری نرم
بازار دست دوم
فضای جادار کابین
آپشنهای کم
با بهروزرسانیهای تویوتا و استفاده از چراغهای LED، دوربین عقب و پکیج تکنولوژی بهصورت استاندارد، تویوتا کرولا نسل یازده دیگر مشابه خودروهای ارزانقیمت بهنظر نمیرسد و از کمی چاشنی امکانات برخوردار شده است. این خودرو نهتنها در عملکرد، بلکه در مصرف سوخت نیز بسیار برتر از نسلهای قبلی خود است. برای افرادی که مصرف سوخت مناسب از اولویتهای آنهاست کرولا انتخابی مناسب خواهد بود. در مسیرهای شهری رانندگی با تویوتا کرولا بسیار عالی ارزیابی میشود. هدایت و پارک کردن این خودرو فوقالعاده راحت بوده و دید راننده به اطراف بسیار خوب است. بازه تنظیم ارتفاع صندلی در این خودرو از ۱ و نیم سانتیمتر به ۶ سانتیمتر افزایش یافته است که موجب میشود افراد بهراحتی بتوانند جایگاه بهتری را پشت فرمان برای خود تنظیم کنند. تویوتا کرولا از نظر آپشنهای رفاهی وضعیت چندان مطلوبی ندارد، بااینوجود، متاسفانه باز هم تعدادی از آپشنهای این خودرو در نسخههای پایه ارائه نمیشود و برای داشتن آنها باید پول بیشتری پرداخت کرد. این خودرو از امکاناتی مانند گرمکن و سردکن صندلی، سیستم تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب، صفحه نمایشگر و دوربین عقب و ستونها بیبهره است که نبود این امکانات باعث شده تویوتا کرولا از این نظر حتی در مقابل بسیاری از خودروهای چینی نیز عقب بیافتد. نکته قابل توجه اما اینکه کابین این خودرو حتی پس از کارکرد بالا نیز بهصدا نمیافتد که خود نشاندهنده کیفیت بالای مونتاژ آن است. به طور کلی، تویوتا کرولا همانند سایر محصولات تویوتا استهلاک بسیار پایینی دارد و خیلی دیربهدیر رانندهاش را به تعمیرگاه میکشاند. ترمزهای دیسکی کرولا با بهرهمندی از سیستمهای ABS و EBD عملکرد رضایتبخشی را از خود بهنمایش میگذارد که موجب اطمینانخاطر راننده میشود. پیشرانه کرولا مجهز به سیستم VVTi است که همین موضوع باعث بهبود عملکرد پیشرانه و کاهش مصرف سوخت شده است. سیستم صوتی این خودرو دیگر جوابگوی دنیا امروزی خودروها نیست و امکانات آنچنانی ندارد و حتی مدل ۲۰۱۸ این خودرو سیستمهای اندروید و اپل را پشتیبانی نمیکند. جعبهدنده ۴ سرعته تویوتا مجهز به سیستم تعویض دنده دستی (تیپترونیک) نیست و این مورد تا حدود زیادی عجیب بهنظر میرسد. همچنین تویوتا کرولا با این جعبهدنده در شتابگیریهای ناگهانی عملکرد مطلوبی ندارد و جعبهدنده عملکرد کسلکنندهای را از خود بروز میدهد. سیستم تعلیق تویوتا کرولا تاحدودی خشک است و بههیچوجه نمیتواند کیفیتی بالایی را در مقایسه با همکلاسهایش از خود ارائه دهد. تویوتا کرولا با وجود کیسههواهای جلو، زانو و جانبی و پردهای و سیستم پیشکشنده کمربند ایمنی موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی و ۳۴ امتیاز از سازمان NCAP شده که متاسفانه، همه مدلهای وارد شده فاقد کیسههواهای زانو و کناری و پردهای هستند و فقط بههمراه دو کیسههوا راننده و سرنشین ارائه میشوند.