تویوتا هایلوکس یکی از محبوبترین پیکاپهای سایز بزرگ و قدرتمند جهان است. این خودرو که در بین پرفروشترینهای کلاس خود قرار دارد، در سال ۲۰۱۸ با عنوان هایلوکس بلند با دو جعبه دنده اتوماتیک و دستی وارد ایران شد. تویوتا هایلوکس در کلاس خود آنقدر خوب و جذاب ظاهر شده، که در بسیاری مواقع، خودرویی محبوبتر از نمونههای پرفروش دیگر در کلاس سدانها یاشاسیبلندها محسوب میشود. این برتری شامل حال دو نمونه دو کابین و تک کابین این خودرو میشود. تویوتا هایلوکس از سال ۱۹۶۸، در طی بیش از ۵۰ سال و در هشت نسل عرضه شد و به دلیل استقامت بالا و کیفیت ساخت کمنظیر به وسیله محبوب آفرودسواران تبدیل شد. همچنین از یک وانت اقتصادی و سختکار به خودرویی لوکس و گرانقیمت تبدیل شد. بر همین اساس، تویوتا هایلوکس جدید وارد شده به ایران، مانند نمونههای قبلی در توان خرید همه اقشار جامعه نبود. تویوتا هایلوکس، با بدنه بزرگ و عضلانیاش یک موتور ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بنزینسوز را در قلب خود جای میدهد. این موتور قادر به تولید ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتنمتر گشتاور است. قدرت تویوتا هایلوکس توسط دو جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی، به هر چهار چرخ خودرو منتقل میشود. اما سقف قدرت موتور ۲ لیتری هایلوکس نسل هفتم، در حد ۱۳۴ اسب بخار محدود میشود. این موتور گشتاور ۱۸۴ نیوتنمتری را در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه، به کمک گیربکس ۵ سرعته اتوماتیک در اختیار چرخهای عقب خود قرار میدهد. سقف سرعت این نسخه بالاتر از ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت نمیرود. شتاب صفر تا صد تویوتا هایلوکس نسل هفتم با موتور ۲.۷ لیتری ۱۱ ثانیه و با موتور ۲ لیتری ۱۲ ثانیه است. مصرف سوخت این خودروی عضلانیِ قَدَر قدرت نیز در سیکل ترکیبی معادل ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر برای نسخه ۲ لیتری و ۱۱ لیتر برای نسخه ۲.۷ لیتری است. تویوتا هایلوکس نسل هفتم موجود در ایران، در هر دو نسخه دو و تک کابین و با هر دو موتور ۲.۷ و ۲ لیتری از ترمزهای دیسکی خنکشونده در جلو و کاسهای در عقب بهره میبرد. این ترمزها تنها با سیستم ABS همراهی میشوند. تمامی این نمونهها از دو کیسه هوا و فرمان هیدرولیکی به عنوان آپشن و تجهیزات بهره میبرند.
تجربه رانندگی با پیکاپها از جهات مختلف مورد بررسی قرار میگیرد. از این منظر که خودرو قدرت لازم برای کلاس خود را دارد یا خیر و اینکه نرمی و راحتی سواری را در چه سطحی به راننده تقدیم میکند. اما وقتی صحبت از تجربه رانندگی با پیکاپ لوکس و متفاوت مانند تویوتا هایلوکس به میان میآید، داستان فرق خواهد کرد. تویوتا هایلوکس که در نسخه ۲۰۱۶ خود تبدیل به یک وانت سایز بزرگ و لوکس شده، در نسخههای قبلی و نسل هفتم، در ابتدای مسیر حرکت به سمت تجمل بود. بنابراین تجربه رانندگی با آن، دیگر به عنوان یک وانت باری و اقتصادی مورد بررسی قرار نمیگرفت. حالا با یک پیکاپ فول سایز حداقل آفرودی مواجه بودیم. تویوتا هایلوکس که در نسل هفتم خود با نسخههای دو و تک کابین و موتورهای ۲ و ۲.۷ لیتری در اختیار طرفداران ایرانیاش قرار گرفت، با خاستگاه ژاپنیاش به کیفیت بالای ساخت و بازده کاملاً رضایتبخش معروف شد. این خودرو میتوانست رضایت جوانان آفرودسوار را چه از نظر توانایی عبور از مسیرهای سخت و کوهستانی و چه از لحاظ طراحی بدنه و کابین، را برآورده کند. در واقع، تویوتا با تغییرات اعمال شده در طراحی این خودرو نسبت به نسلهای قبل که البته حضوری جدی در ایران نداشتند، قشر بزرگتری را در مخاطبان این پیکاپ جذابش قرار داد. تویوتا هایلوکس که در دنیا همچنان به عنوان یک وانت اقتصادی شناخته میشد، در ایران در قالب یک خودروی لوکس گرانقیمت فرو رفت. بنابراین، کمبود آپشنها و امکانات رفاهی آن که در بیشتر خودروهای تویوتا تا آن زمان دیده میشد، مانند سایر نقاط جهان، قابل چشمپوشی نبود. هرچند قابلیتهای نسخههای ۲.۷ لیتری 4WD با قفل دیفرانسیل در مسیرهای آفرودی بسیار بالا بود و نسخههای دو کابین آن میتوانستند حتی نقش یک خودروی خانوادگی جادهای را بازی کنند، اما قیمت بالای آن باعث شد تا این پیکاپ جذاب در بین اقشار متوسط چندان مورد توجه قرار نگیرد. نرمی سواری، تعلیق مناسب، کنترل ضربات جاده در هایلوکس نسبت به همکلاسانش بسیار خوب و رضایتبخش است. فرمان نرم و گوش به فرمان تویوتا هایلوکس نسل هفتم با وجود نبود قابلیت حساسیت به سرعت، گیربکس دستی آن با نبود امکان تنظیم حالتهای رانندگی و موتور ۴ سیلندر داچش بدون کیت توربو، همچنان از این خودرو یک شیر وحشی اما رام و تحت کنترل راننده میسازند. با این حال، همهٔ این مزایا نمیتواند جوابگوی هزینه بالای نگهداری این خودرو و البته قیمت غیر معقول آن باشد؛ بهخصوص که در کابین آن خبری از حتی تهویه مطبوع اتوماتیک یا سیستم EBD نیست.