تویوتا هایلوکس دو کابین بلند
Toyota Hilux double cabin high
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    تویوتا هایلوکس یکی از محبوب‌ترین پیکاپ‌های سایز بزرگ و قدرتمند جهان است. این خودرو که در بین پرفروش‌ترین‌های کلاس خود قرار دارد، در سال ۲۰۱۸ با عنوان هایلوکس بلند (یا High) با دو جعبه دنده اتوماتیک و دستی وارد ایران شد. تویوتا هایلوکس بلند در کلاسی خود آنقدر خوب و جذاب ظاهر شده، که در بسیاری مواقع خودرویی محبوب‌تر از نمونه‌های پرفروش دیگر در کلاس سدان‌ها یا شاسی‌بلند‌ها محسوب می‌شود. این برتری شامل حال دو نمونه دو کابین و تک این خودرو می‌شود. تویوتا هایلوکس از سال ۱۹۶۸، در طی بیش از ۵۰ سال عرضه و در هشت نسل، به دلیل استقامت بالا و کیفیت ساخت کم‌نظیر به وسیله محبوب آفرودسواران تبدیل شده است. همچنین، از یک وانت اقتصادی و سخت‌کار به خودرویی لوکس و گران‌قیمت تبدیل شد. بر همین اساس، هایلوکس جدید وارد شده به ایران، مانند نمونه‌های قبلی، در توان خرید همه اقشار جامعه نبود. تویوتا هایلوکس بلند با بدنه بزرگ و عضلانی‌اش یک موتور ۲.۷ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ بنزین‌سوز را در قلب خود جای می‌دهد. این موتور قادر به تولید ۱۶۴ اسب بخار قدرت و ۲۴۵ نیوتن‌متر گشتاور است. قدرت هایلوکس توسط دو جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک و ۵ سرعته دستی، به هر چهار چرخ خودرو منتقل می‌شود. سقف سرعت آن با هر دو نوع گیربکس ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت است. شتاب صفر تا صد آن در نسخه دستی ۵ دهم ثانیه کمتر بوده و ۱۱ ثانیه ثبت شده است. این زمان در نمونه اتوماتیک به ۱۱.۵ ثانیه می‌رسد. مصرف سوخت هایلوکس دو کابین بلند، در هر دو نسخه ۱۱ لیتر در هر صد کیلومتر در سیکل ترکیبی است. دو نمونه دستی و اتوماتیک هایلوکس دو کابین بلند در ظاهر، طراحی کابین، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی هیچ تفاوت دیگری نشان نمی‌دهند. این دو خودرو هر دو از ترمزهای دیسکی در چرخ‌های جلو و کاسه‌ای در عقب بهره می‌برند و تنها به سیستم‌های ABS و EBD مجهز شده‌اند. تویوتا هایلوکس از استاندارد آلایندگی یورو ۴.۵ بهره می‌برد و دارای ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ است. ناگفته نماند نمونه‌های دارای این امتیاز از ایربگ زانویی بهره می‌برند که در نسخه‌های موجود در ایران تنها به صورت سفارشی قابل دسترس بود. هایلوکس دارای دو حالت رانندگی اکو و پاور است و فرمان هیدرولیکی آن نیز قابلیت تنظیم دو حالته دارد. این فرمان البته از نوع حساس به سرعت نیست.

    تجربه رانندگی

    تویوتا هایلوکس که در کلاس پیکاپ سایز بزرگ قرار می‌گیرد، در نسخه سال ۲۰۱۶ تنها با سیستم تعلیق مختص خودروهای آفرود وارد ایران شد. به همین دلیل این خودرو در ایران به تویوتا هایلوکس بلند (یا High) معروف است. در نتیجه تمام هایلوکس‌های بلند موجود در ایران دارای ویژگی‌های آفرودی هستند. این خودرو که مانند تمام هم‌خانواده‌های پیشین خود از قدرت و توان بالایی برخوردار است، توانسته در بین آفرودسواران طرفداران بسیاری را دست و پا کند. کیفیت بالای ساخت و البته استهلاک پایین را نیز می‌توان از دیگر برتری‌های تویوتا هایلوکس دو کابین بلند محسوب کرد. این خودرو با قدرت بالای موتور و هماهنگی و عملکرد مناسب گیربکس در هر دو نمونه اتوماتیک و دنده‌ای توان بالایی را در مسیرهای آفرود به نمایش می‌گذارد و قادر به عبور از تمام مسیرهای بیابانی و کوهستانی است. تویوتا هایلوکس دو کابین بلند در نمونه اتوماتیک از گیربکس ۶ سرعته تیپ‌ترونیک بهره می‌برد که سرعت عمل بالایی دارد و ضرایب دنده در آن به خوبی انتخاب شده است. در نمونه دستی نیز، گیربکس در نرم‌ترین حالت ممکن فعالیت کرده و دردسری برای راننده همراه ندارد. تویوتا هایلوکس بلند دو کابین ۲۰۱۶ اما در هر دو نسخه اتوماتیک و دستی از خشکی سواری و نبود فنربندی نرم رنج می‌کشد. البته این خصیصه را تا حدی می‌توان با در نظر گرفتن خصوصیات تعلیق آن و مشخصات آفرودی‌اش قابل اغماض دانست. اما همین نکته منفی تویوتا هایلوکس را به خودرویی کاملاً نامناسب برای مصارف شهری تبدیل می‌کند. هایلوکس مانند بسیاری دیگر تولیدات تویوتا با مشکل کمبود شدید امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی مواجه است. در این خوردو تنها دو کیسه هوا به کار رفته و تنها سنسور موجود در آن، سنسور باد تایرها است. سیستم‌های کمکی کنترل کشش، کنترل پایداری و کنترل ایستایی در سربالایی نیز تنها سیستم‌های کمکی موجود در آن هستند. نبود کروز کنترل، سانروف، تنظیم برقی صندلی‌ها، فرمان حساس به سرعت و مواردی از این دست را می‌توان نقص بزرگی برای این خودرو دانست. البته باید اضافه کرد که تویوتا هایلوکس بلند دو کابین در کشورهای دیگر به عنوان یک پیکاپ سایز بزرگ اقتصادی عرضه می‌شود و قیمت‌گذاری عجیب و دور از منطق ایرتویا در ایران، آن را به یک خودروی نسبتا لوکس در کشور ما تبدیل کرده است. این قیمت‌گذاری که با هیچ‌یک از امکانات و تجهیزات هایلوکس بلند هم‌خوانی لازم را ندارد، باعث شده که بازار نمونه‌های کارکرده هایلوکس با وجود خصوصیات آفرودی و عقبه برند تویوتا چندان جالب نباشد و خریداران به نسخه‌های قدیمی‌تر آن تمایل بیشتری نشان دهند. از دیگر معایب تویوتا هایلوکس بلند دو کابین می‌توان به مصرف سوخت بالای آن اشاره کرد.