تویوتا یاریس هاچبک 1500cc
Toyota Yaris Hatchback 1500cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    نسل اول تویوتا یاریس در سال ۱۹۹۹ به بازارهای جهانی راه یافت و تاکنون در سه نسل روانه بازار شده است. نسل دوم این خودرو که همواره در دو کلاس سدان و هاچ‌بک تولید و به بازارهای جهانی عرضه شده در سال ۲۰۰۵ روی خط تولید تویوتا قرار گرفت که در سال ۲۰۱۳ با نسل سوم جایگزین شد. تویوتا یاریس که در هر دو کلاس، به دلایلی مانند مصرف سوخت کم، امکانات مناسب و طراحی مدرن در مقایسه با رقبا، همواره با استقبال خوبی روبرو بوده، در دو نسل دوم و سوم با دو موتور ۱.۳ و ۱.۵ به ایران راه یافت. تویوتا یاریس نسخه ۱.۵ لیتری آن مربوط به نسل سوم است. نسخه هاچ‌بک این نسل تنها در سال ۲۰۱۵ و تعدادی محدودتر از نسخه سدان در کشور ما عرضه شد. این خودرو از ظاهر جذاب‌تری نسبت به نسل‌های گذشته خود برخوردار است و امکانات رفاهی و امنیتی آن نیز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و استانداردهای خودروهای امروزی بهبود یافته است. نسل سوم تویوتا یاریس هاچ‌بک ۱۵۰۰ سی‌سی از طراحی بسیار زیباتری نسبت به نسل‌های گذشته بهره می‌برد. ظاهر این خودرو زیبا و جذاب و هماهنگ است. طراحی داخلی آن نیز تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده و از فرم ساده و یکنواخت نسل‌های گذشته خود فاصله گرفته است. کابین از طراحی بهتری برخوردار است و جنس متریال استفاده شده نیز بهبود یافته است. البته کماکان ضعف امکانات و آپشن‌ها در این خودرو آزار‌دهنده است. با این حال تویوتا یاریس هاچ‌بک ۱۵۰۰ سی‌سی که نسبت به نسخه سدان مجهز‌تر است از امکاناتی نظیر ۲ عدد کیسه هوا، سیستم‌های ABS و EBD، سیستم صوتی مجهز به ۶ بلندگو با ورودی USB، دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی روی فرمان، نمایشگر ۷ اینچی، روکش چرمی غربیلک فرمان، رینگ‌های ۱۵ اینچی آلومینیومی، کیلس استارت، ایموبلایزر، تنظیم برقی صندلی راننده، تنظیم برقی آینه‌ها، سنسور دنده عقب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز است. تویوتا یاریس هاچ‌بک ۲۰۱۵ از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی بهره می‌برند که می‌تواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۴۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی این پیشرانه به‌وسیله یک گیربکس ۴ دنده اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ این خودرو ۱۲ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر در ساعت است. این خودرو برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر، به‌صورت ترکیبی فقط ۶.۳ لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک بنزین آن نیز گنجایش ۴۲ لیتر بنزین را دارد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۲ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۷ لیتر


    کلاس بدنه

    هاچبک


    حجم موتور

    ۱.۵ لیتر


    قدرت موتور

    ۱۰۶ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۳۵%

    فنی

    ۵۰%

    ایمنی

    ۴۰%

    کیفیت ساخت

    ۴۵%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    مصرف سوخت


    استهلاک پایین


    هزینه نگهداری


    ساختار نه‌چندان پیچیده برای تعمیر


    گیربکس هماهنگ


    نقاط ضعف

    امکانات رفاهی کم در مقایسه با رقبا


    تریم ساده


    فضای کم صندوق بار


    تجربه رانندگی

    تویوتا یاریس از همان ابتدا با ایده خلق یک خودروی شهری جمع‌وجورِ اقتصادی شکل گرفت و به بازارهای جهانی راه یافت و در این میان نسخه هاچ‌بک آن به اهداف اولیه تولیدش نزدیک‌تر بود. این خودرو در نسل سوم خود تغییرات مهمی را تجربه کرد و در نمونه هاچ‌بک، در عین زیبایی، با خصوصیات آیرودینامیکی بیشتری ظاهر شد. مصرف سوخت پایین یکی از ویژگی‌های تویوتا یاریس است، یاریس هاچ‌بک ۱۵۰۰ سی‌سی در سیکل ترکیبی تنها به ۶.۳ لیتر بنزین برای طی هر ۱۰۰ کیلومتر نیاز دارد. البته این مصرف کم در نسخه سدان نیز به همین شکل دیده می‌شود. تویوتا یاریس در هر دو نسخه، خودروی کم‌استهلاکی است و مانند تمام محصولات تویوتا از مونتاژ و کیفیت ساخت بالایی بهره می‌برد. در یاریس نسل دوم، کیلومتر شمار به جایی میان جلو داشبورد و کنسول میانی منتقل شده بود، که در این نسل خوشبختانه باز هم در جای همیشگی خود یعنی پشت فرمان دیده می‌شود. البته یاریس در نسخه هاچ‌بک نیز تنها از ۲ کیسه هوا بهر می‌برد. هرچند این نسخه در بخش امکانات از نمونه سدان کمی مجهز‌تر است و مواردی مانند تهویه مطبوع اتوماتیک که در سدان‌ها به صورت سفارشی لحاظ می‌شود، از نسخه پایه اعمال می‌شود. گفته می‌شود یاریس از ۵ ستاره ایمنی یورو انکپ بهره می‌برد، این در حالی است که نمونه‌های وارد نشده به ایران که از ایربگ‌های بیشتری برخوردارند موفق به کسب این امتیاز شده‌اند. تویوتا یاریس هاچ‌بک با توجه به ابعاد کوچکش در نسخه هاچ‌بک، مانور‌پذیری بالایی در شهرهای شلوغ و پرترافیک دارد. در‌ واقع، از هر نظر که به یاریس توجه کنید، یک خودروی کوچک و جمع‌و‌جور است که رانندگی با آن در شهرهای شلوغ یک مزیت بزرگ است. تویوتا یاریس ۱۵۰۰ سی‌سی هاچ‌بک تعلیق متوسط و سواری نرمی دارد و برای خودرویی در این سطح و راضی‌کننده خواهد بود. فرمان نرم و تند‌و‌تیز این خودرو یکی از مزایای یاریس است. به‌طوری‌که در مانورهای شهری و پارک کردن خودرو بسیار به کمک راننده می‌آید. طراحی این کابین تغییرات مثبتی را در مقایسه با نسل گذشته به خود دیده است و موجب شده که در هنگام رانندگی با تویوتا یاریس حس و حال خوبی به راننده و سرنشینان منتقل شود. هندلینگ تویوتا یاریس هاچ‌بک ۱۵۰۰ سی‌سی اگرچه نسبت به نسل گذشته بهبود یافته ولی هنوز هم راضی‌کننده نیست. این معضل در نسخه‌های هاچ‌بک به دلیل فرم بدنه و وزن آن بیشتر احساس می‌شود. پیشرانه این خود با حجم ۱.۵ لیتری در مقایسه با نسخه ۱.۳ لیتری از توان بیشتری برخوردار است که نکته مثبتی برای این خودرو به‌حساب می‌آید. ولی شتاب تویوتا یاریس کماکان ناامید‌کننده است و ثبت زمان ۱۲ ثانیه‌ای برای یک هاچ‌بک مدرن یقیناً نمی‌تواند راضی‌کننده باشد.