تویوتا یاریس صندوق دار 1300cc
Toyota Yaris Sedan 1300cc
    مشاهدهٔ آگهی‌ها
    معرفی خودرو

    نسل اول تویوتا یاریس در سال ۱۹۹۹ به بازارهای جهانی راه یافت و تا‌کنون در سه نسل و دو کلاس هاچ‌بک و سدان روانه بازار شده است. نسل دوم تویوتا یاریس که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ روی خط تولید تویوتا قرار گرفت، اولین نسل از یاریس بود که توانست به بازار ایران راه یابد. این خودرو با توجه به ویژگی‌های مثبت زیاد و طراحی ظاهری و داخلی متفاوت با سایر خودروهای موجود در بازار ایران در زمان عرضه خود توانست به محبوبیت نسبتاً خوبی دست یابد. واقعیت این است که تویوتا یاریس به‌عنوان یک خودروی شهری و اقتصادی طراحی نسبتاً قابل قبولی دارد. با این حال، اگرچه این خودرو نسبت به نسل اول پیشرفت‌هایی داشته و تغییرات مثبتی در آن صورت گرفته ولی کماکان با سطح انتظارات مشتریان و طراحی‌های مدرن امروزی فاصله دارد. کابین این خودرو خشک و بی‌روح مواجه است. به طوری که تمام زوایای کابین، اقتصادی بودن آن را فریاد می‌زنند. متریال استفاده شده نیز در اقتصادی‌ترین حالت خود قرار دارند. نکته عجیبی که در طراحی کابین تویوتا یاریس به چشم می‌خورد محل قرار‌گیری نامتعارف صفحه کیلومتر‌شمار است. در واقع، صفحه کیلومتر‌شمار به جای این‌که پشت فرمان و روبه‌روی راننده قرار گیرد، در این خودرو در وسط کنسول میانی قرار گرفته است. تویوتا یاریس نسل دوم در زمینه آپشن‌های رفاهی و ایمنی نیز وضعیت چندان خوبی ندارد و حتی می‌توان گفت که از کمبود آن رنج می‌برد. با این حال، از آپشن‌های این خودرو می‌توان به ۲ عدد کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم‌های ترمز ABS و EBD، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، آینه‌های کناری برقی و هم‌رنگ بدنه، سیستم صوتی CD به‌همراه ۶ بلندگو، شیشه بالابر برقی اشاره کرد. البته ممکن است تعدادی از آپشن‌ها در نمونه‌های خاص متفاوت باشد. هر دو مدل هاچ‌بک و سدان یاریس از یک پیشرانه ۱.۳ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برند که می‌تواند ۸۴ اسب بخار قدرت و ۱۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. نیروی این پیشرانه به‌وسیله یک جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ این پیشرانه ۱۱.۵ ثانیه خواهد بود و می‌تواند یاریس را به حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت برساند. تویوتا یاریس خودروی کم‌مصرفی است زیرا برای پیمودن ۱۰۰ کیلومتر، به‌صورت ترکیبی تنها ۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک بنزین آن نیز گنجایش ۴۲ لیتر بنزین را دارد.

    مشخصات فنی

    سرعت

    ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت


    صفر تا صد

    ۱۴ ثانیه


    نوع سوخت

    بنزین


    مصرف سوخت ترکیبی

    ۶.۵ لیتر


    کلاس بدنه

    سدان


    حجم موتور

    ۱.۳ لیتر


    قدرت موتور

    ۸۷ اسب بخار


    تعداد سیلندر

    ۴ سیلندر


    نقد کارشناسی

    ۴۰%

    فنی

    ۵۵%

    ایمنی

    ۴۵%

    کیفیت ساخت

    ۴۰%

    کابین و امکانات

    نقاط قوت

    موتور کم‌مصرف


    گیربکس نرم


    هزینه نگهداری


    بازار دست دوم


    استهلاک پایین


    نقاط ضعف

    امکانات کم نسبت به رقبا


    تریم ساده


    تجربه رانندگی

    تویوتا یاریس از همان ابتدا با ایده خلق یک خودروی شهری جمع‌وجور و اقتصادی شکل گرفت و به بازارهای جهانی راه یافت. یعنی این‌که هنگام رانندگی با این خودرو باید در همین حد از یاریس انتظار داشته باشید نه بیش‌تر. مصرف سوخت پایین یکی از ویژگی‌های تویوتا یاریس ۱۳۰۰ سی‌سی است، به‌طوری‌که این خودرو برای طی کردن یک مسافت ۱۰۰ کیلومتری، به‌صورت ترکیبی فقط ۶ لیتر بنزین مصرف می‌کند. تویوتا یاریس نیز مانند تمام محصولات تویوتا از استهلاک پایینی برخوردار است و این می‌تواند برای آن به‌عنوان یک خودروی شهری، ویژگی مثبتی محسوب شود. تویوتا یاریس با توجه به ابعاد کوچکش در نسخه هاچ‌بک، مانور‌پذیری بالایی در شهرهای شلوغ و پرترافیک دارد. در واقع، از هر نظر که به این یاریس توجه کنید، یک خودروی کوچک و جمع‌وجور است که رانندگی با آن در شهرهای شلوغ یک مزیت بزرگ است. تویوتا یاریس ۱۳۰۰ سی‌سی تعلیق متوسط و سواری نرمی دارد و برای خودرویی در این سطح راضی‌کننده خواهد بود. فرمان نرم و تند و تیز این خودرو یکی از مزایای یاریس است. به‌طوری‌که در مانورهای شهری و پارک کردن به طور جدی به کمک راننده می‌آید. نکته عجیبی در طراحی کابین این خودرو به چشم می‌خورد و آن هم محل قرار‌گیری صفحه کیلومتر‌شمار است. در واقع صفحه کیلومتر‌شمار به جای این‌که همانند حالت مرسوم، پشت فرمان و روبه‌روی راننده قرار گیرد، در این خودرو در وسط کنسول میانی قرار گرفته است که این موضوع علاوه بر طراحی نامتعارف تا حدودی می‌تواند موجب حواس‌پرتی راننده شود. طراحی کابین این خودرو خشک و بی‌روح است و اثری از جذابیت در آن دیده نمی‌شود. متریال به کار رفته در کابین کیفیت پایینی ندارد، اما ذات اقتصادی خودرو را فریاد می‌زند. این به آن معنی نیست که کابین استهلاک بالایی خواهد داشت، اما از زیبایی بصری لازم نیز بهره‌مند نیست. به همین دلیل هنگام رانندگی با آن خیلی سخت خواهد بود که احساس خوبی به راننده دست دهد. تویوتا یاریس حداقل در نسل دوم خود، یک خودروی ساده و کم‌آپشن به‌حساب می‌آید و همین موضوع بر روی کیفیت و احساس رضایت از رانندگی با آن تاثیرگذار خواهد بود. فرمان‌پذیری تویوتا یاریس چندان تعریفی ندارد، بنابراین نمی‌توان لذت بالای رانندگی را با آن تجربه کرد. پیشرانه یاریس با حجم ۱۳۰۰ سی‌سی و ۸۴ اسب بخار قدرت تولیدی آن بدون شک نمی‌تواند راضی‌کننده باشد. به‌طوری‌که این پیشرانه در شتاب‌گیری‌ها تا حدودی ناامید‌کننده ظاهر می‌شود و نمی‌تواند عملکرد بالایی را از خود بروز دهد و به همین دلیل می‌توان گفت که یاریس خیلی مناسب تردد در مسیرهای خارج از شهر و به‌خصوص بزرگ‌راه‌ها نیست.