زامیاد Z24، یا همان نیسان آبی معروف، در زادگاهاش به نام «نیسان جونیور» شناخته میشود. کارخانه نیسان این وانت پیکآپ را نخستینبار در سال ۱۹۵۶ تولید کرد. به دنبال ادغام شرکت نیسان و شرکت پرینس موتور، جونیور نیز با وانت این شرکت به نام پرینس میلر ترکیب شد. محصول جدید که تا حد زیادی ویژگی هر دو وانت را دارا بود، «ستاوت» نامیده شد که بهمعنی تنومد یا یُقُر است. این وانت پیکآپ تا سال ۱۹۸۲ در خط تولید شرکت نیسان قرار داشت و بعد از آن در ایران به حیات خود ادامه داد. زامیاد زد ۲۴ اکنون در ایران به دو شکل دیزلی و انژکتوری تولید میشود که نسخه انژکتوری نیز به دو شکل بنزینسوز و دوگانهسوز در اختیار مشتریان قرار میگیرد. نیسان آبی ۴۶۹۰ سانتیمتر طول دارد و با عرض ۱۶۶۰ سانتیمتر خودروی بهنسبت بزرگی محسوب میشود. سنگینترین مدل این خودرو، انژکتوری دوگانهسوز است که ۱۷۴۰ کیلوگرم وزن دارد. طبق استاندارد اعلامشده توسط کارخانه، زامیاد Z24 میتواند تا ۲۱۰۰ کیلوگرم بار مجاز را حمل کند. حجم موتور این پیکآپ مشهور در دو نوع انژکتوری ۲.۴ لیتر و در موتورهای دیزلی ۲.۸ لیتر است. موتور بنزینسوز با بیشینه توان ۱۰۰ اسب بخار هنوز قویترین موتور این خودرو بهحساب میآید. قدرت موتور انژکتوری دوگانهسوز ۹۰ اسببخار و دیزل ۹۳ اسببخار است که برای این خودروی بزرگ چندان مناسب به نظر نمیآید. بنابراین، با وجود این حقیقت که حجم موتور دیزل بالاتر از موتور انژکتوری است، موتور بنزینسوز و نه دوگانهسوز این وانت از مدل گازوییلی قدرتمندتر عمل میکند. گیربکس مدل گازوییلسوز هم بهبود یافته و ۶ (۵+۱) دندهای است، درحالیکه، گیربکس مدل انژکتوری ۵ دنده (۱+۴) است. گشتاور مدل دیزل هم ارتقا یافته و تاحدی از چپ کردن خودرو جلوگیری میکند، هرچند سنگینی و عرض بالای خودرو تا حد زیادی مانع از چپ کردن زامیاد زد 24 میشود. اما بنا به نوشتههای وبسایت شرکت زامیاد مدل دیزلی هم قدرت شتابگیری بالاتری دارد و هم اینکه تحت بار 20 درصد قدرت کشش بیشتری ارائه میکند. اما، با وجود اختلافات ذکر شده، هر دو مدل میتوانند باری مشابه از جهت حجم و وزن را حمل کنند و از این جنبه که برای خریداران هم واجد اهمیت است، تفاوتی بین دو مدل انژکتوری و دیزلی یا گازوییلسوز نیست.
نکته مهم درباره زامیاد Z24 این است که هنگام خرید آن باید به نکات متعددی دقت کرد؛ چرا که به دلیل نوع کارایی آن، میتواند دچار مشکلات زیادی شود. زامیاد زد ۲۴ هر چند در کشور، بازار نسبتاً خوبی دارد، اما از سوی دیگر بدون ایراد هم نیست، ایراداتی که بیشتر ناشی از فناوری قدیمی این وانت پیکآپ است. در طول سالهای گذشته تنها تغییرات اندکی در این خودرو اعمال شده و بسیاری از معایب آن همچنان پابرجاست. البته اعتبار بالای نیسان آبی در بازار را باید یکی از نقاط قوت این پیکآپ در نظر گرفت. همین موضوع باعث میشود که خرید و فروش زامیاد Z24 آسان باشد و در هنگام فروش با افت قیمت چندانی مواجه نشود. این اعتبار را میتوان با توجه به کثرت این خودرو در جایجای ایران مشاهده کرد. همچنین مصرف پایین و هزینه نگهداری به صرفه از دیگر نکات مثبت این خودرو محسوب میشود. مصرف سوخت نیسان آبی در سیکل ترکیبی ۱۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر است و حضور طولانیاش در بازار باعث شده تعمیر و نگهداری آن کم و بیش بهصرفه و در دسترس باشد. قدرت حمل بالا هم نکتهای است که در بین مالکان این خودرو و عموم مردم باعث شهرت زامیاد زد ۲۴ شده است. تا جایی که این خودرو در ایران به واسطه این توانایی شناخته میشود و عموماً هم بههمینخاطر مشتریان زیادی دارد. در واقع زامیاد زد ۲۴ میتواند مانند یک کامیون کوچک عمل کند که قابلیت تردد در شهر و جاده را به راحتی دارد. با این حال، قدرت موتور این وانت پیکاپ عظیمالجسه را نمیتوان جزء نقاط قدرت آن در نظر گرفت. پیشرانه ۲.۴ لیتری نیسان آبی در بهترین حالت تنها ۱۰۰ اسببخار در۴۲۰۰ دور در دقیقه تولید میکند که نیروی بسیار اندکی برای وزن و بدنه آن محسوب میشود. البته به وزن خودرو باید وزن بار را نیز اضافه کرد. به این ترتیب ضعف موتور چشمگیرتر نیز خواهد شد. از دیگر نقاط ضعف زامیاد Z24، امنیت پایین آن است که شاید بتوان آن را بزرگترین نقطه ضعفش در نظر گرفت چرا که در طول تمام سالهای تولیدش در ایران هیچ تدبیری به منظور بالا بردن سطح ایمنی آن اندیشیده نشده است. نکته منفی دیگر متوجه فناوری کهنه جعبهدنده زامیاد Z24 خواهد بود. این معضل که از دیگر ایرادات جدی این خودرو محسوب میشود مشکل ضعف موتور را تشدید کرده و سرعت شتابگیری خودرو را تا حد زیادی کاهش میدهد.
زامیاد Z 24 بنزینی
ساخت ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۹
زامیاد Z 24 بنزینی آپشنال
ساخت ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱
زامیاد Z 24 دوگانه سوز
ساخت ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۹
زامیاد Z 24 دوگانه سوز آپشنال
ساخت ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱
زامیاد Z 24 دیزلی
ساخت ۱۳۶۷ تا ۱۳۹۹
بنزینی، سال ۱۳۹۸
۳۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
بنزینی، سال ۱۳۹۹
۳۴۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان
بنزینی آپشنال، سال ۱۴۰۰
۳۴۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
بنزینی آپشنال، سال ۱۴۰۱
۳۵۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
دوگانه سوز، سال ۱۳۹۸
۳۶۷,۰۰۰,۰۰۰ تومان
دوگانه سوز، سال ۱۳۹۹
۳۷۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
دوگانه سوز آپشنال، سال ۱۴۰۰
۳۸۶,۰۰۰,۰۰۰ تومان
دوگانه سوز آپشنال، سال ۱۴۰۱
۳۹۸,۰۰۰,۰۰۰ تومان
دیزلی، سال ۱۳۹۹
۴۱۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان
هفتهٔ گذشته
۳ ماه گذشته