دگردیسی به سبک کیا

نقد طراحی و تحلیل نسل جدید مینی ام پی وی کارنز به قلم علیرضا محمدزاده

0

نسل جدید کیا کارنز ۲۰۲۲ امروز رونمایی شد و همانطور که پیشتر، در اسکچ‌های رسمی منتشر شده آن مشخص بود، کارنز ۲۰۲۲ از یک مینی ون شهری به خودرویی در کلاس کراس‌اوور تبدیل شده است.

نسل اول کیا کارنز در سال ۱۹۹۹ عرضه شد، و آنچه امروز شاهدش هستیم در واقع چهارمین نسل از این خودرو محسوب می‌شود که در کلاسی کاملاً متفاوت روانه بازار شده است. به گفته مدیر بازاریابی کیا، کارنز ۲۰۲۲ در هندوستان رونمایی شده چرا که یکی از مراکز اصلی تولید آن در سایت کیا هند است؛ ضمن آنکه با توجه به خواست اکثریت مشتریان، که بیشتر به دنبال انواع مدل‌های کراس و اس یو وی هستند، در کارنز جدید تمامی تناسبات بدنه، استایل کلی و حجم پردازیهای پیکره برگرفته از خودروهای کراس‌اوور است، اما با یک تفاوت و آن کاربردی بودن طراحی جدید نسبت به انواع شاسی بلندهای شهری امروزی است.

به عبارت دیگر شما با خودرویی روبرو هستید که هرچند ظاهری همانند یک کراس‌اوور شهری دارد، اما در باطن محسنات و مزایای یک مینی ون شهری را یدک می‌کشد و شاید به همین دلیل است که هندسه کلی و معماری بدنه چندان هیجانی و تابع مُدهای امروزی دنیای طراحی نبوده و اتفاقاً فرمی جعبه ای شکل و و کاربردی دارد چرا که هدف تیم طراحی نیز دقیقا همین بوده است.

کیا کارنز در چهره و نمای جلو شباهت زیادی با نسخه ۲۰۲۱ اسپورتیج دارد، این شباهت به ویژه در حجم‌پردازی چراغ‌های جلو و عقب به وضوح به چشم می‌خورد. ضمن آنکه قطعات پلاستیکی مشکی رنگ دور گلگیر (گارنیش‌ها) شخصیتی جدی‌تر و متمایز با گذشته را از کارنز به نمایش می‌گذارد. همچنین خط سقف تقریباً مسطح آن فضای سر را در داخل کابین حتی برای سرنشینان ردیف عقب به حداکثر می‌رساند؛ تا آنجا که کابین کارنز فضای مناسبی برای شش تا هفت سرنشین را ارائه می‌‌دهد.

در مجموع، میتوان طراحی بدنه کارنز را ترکیبی هوشمندانه از خطوط و المان‌های مدرن با هندسه‌ای کلاسیک و کاربردی توصیف کرد که جذابیت‌های ظاهری تاثیری بر کاربری آن نداشته است. این مدل با طول ۴۵۴۰ میلی‌متر (۱۷۸.۷ اینچ)، عرض ۱۸۰۰ میلی‌متر (۷۱ اینچ) و ارتفاع ۱۷۰۰ میلی‌متر (۶۷ اینچ) و فاصله بین دو محور ۲۷۸۰ میلی‌متر (۱۰۹.۴ اینچ) یکی از بلندترین‌ها در کلاس خود محسوب می‌شود. این مشخصات ابعادی باعث شده تا ضمن آنکه کارنز ۲۰۲۲ از نظر طولی نسبت به نسل قبل خود بزرگ‌تر باشد، فاصله بین محورها نیز افزایشی قابل توجه یافته و فضای داخلی جادارتری را به سرنشینانش ارائه دهد، هرچند عرض کلی خودرو با نسخه قبل تفاوت چندانی ندارد.

با ورود به داخل کابین کارنز جدید متوجه می‌شویم که نه تنها طراحی نمای بیرونی، بلکه استایل داخل کابین و مجموعه داشبورد نیز کاملاً متحول شده است. استفاده از نمایشگر لمسی  ۱۰.۲۵ اینچی به همراه جلوآمپر تمام دیجیتال و داشبوردی با هندسه ساده و مینیمال، ترکیبی مدرن و جذاب را به وجود آورده و تاکید مهندسان کیا بر راحتی سرنشینان و مهندسی ابعاد انسانی در طراحی صندلی‌ها به وضوح مشخص است.

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، کارنز دست پُری دارد. از نورپردازی محیطی LED 64 رنگ، تصفیه‌کننده هوا، و تهویه صندلی‌های جلو تا امکان پشتیبانی از سامانه هوشمند داخلی،سیستم صوتی Bose با هشت بلندگو، سانروف، مود یا حالت‌های رانندگی قابل انتخاب، و مجموعه‌ای از سامانه های ایمنی استاندارد نظیر سیستم کنترل کمکی در سربالایی، BAS، کنترل ترمز در سراشیبی و حتی آپشن‌هایی که با پرداخت هزینه اضافی می‌توان سفارش داد نظیر سنسورهای پارک جلو و برف پاک کن اتوماتیک شیشه جلو می‌توان اشاره کرد.

کیا برای خودرو جدیدش همانند مدل Seltos از چندین موتور شامل نسخه بنزینی ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر (۱۰۶ پوند فوت) گشتاور و یا پیشرانه ۱.۴ لیتری توربوشارژ با ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتن متر (۱۷۹ پوند فوت) را تدارک دیده است. ضمن اینکه یک موتور ۱.۵ لیتری دیزلی با قدرت ۱۱۵ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن متر (۱۸۴ پوند فوت) نیز قابل سفارش است.

کیا کارنز همان دیگر برادرانش از یک گیربکس شش سرعته دستی بطور استاندارد استفاده می‌کند، اما یک گیربکس ۷ سرعته خودکار دوکلاچه به صورت آپشنال نیز برای این مدل قابل سفارش است. کیا از سه ماهه اول ۲۰۲۲، Carens  را با سه ردیف صندلی و قابلیت حمل ۷ نفر ابتدا در هند و با فاصله‌ای کوتاه در سایر بازارها عرضه خواهد کرد.

خرید و فروش و قیمت کیا کارنز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.