کوچکترین عضو شاسی بلندهای تویوتا

معرفی و نقد طراحی تویوتا یاریس کراس جدید به قلم فرزاد برخورداری

0

تویوتا یاریس کراس یک مدل کاملاً جدید است که تجربه و دانش غنی تویوتا را در طراحی و مهندسی خودروهای کوچک و SUV گرد هم آورده است. درست از مرحله تحقیقات بازاریابی برای مشتریان اروپایی طراحی و توسعه پیدا کرده است.

این خودرو ویژگی‌های کلیدی نسل جدید هاچ بک یاریس، که خودروی سال ۲۰۲۱ اروپا نیز شناخته شد؛ با شعار بسته بندی بزرگ-کوچک که فضای داخلی و کاربردی را به حداکثر می رساند، قدرت الکتریکی هیبریدی نسل چهارم، بالاترین استانداردهای ایمنی با نسل دوم تویوتا Safety Sense را در نظر گرفته است و یک خودروی واقعی سرگرم‌کننده برای رانندگی به حساب می‌آید.

شباهت‌های ساختاری این خودروی کوچک، می‌تواند به برادر بزرگترش، تویوتا Rav 4 مثال‌زدنی باشد. معرفی یاریس کراس، خانواده تویوتا یاریس را گسترش می‌دهد و علاوه بر یاریس سدان و هاچ‌بک، نوع جدید دیگری از یاریس را عرضه می‌کند که میتواند سلیقه شاسی بلند سواران را ارضا کند. همچنین به تویوتا، به عنوان پرتعداد‌ترین سازنده شاسی‌ بلندهای هیبریدی موجود در بازار را در کنار مدل‌های جمع‌وجور C-HR و RAV4 سایز متوسط ​​و هایلندر هفت صندلی ارائه می‌کند و به مشتریان امکان انتخاب استثنایی از اندازه مدل و توانایی برای پشتیبانی از نیازهایشان را می‌دهد.

هیداکی هایاشی معاون برنامه توسعه یاریس کراس توضیح می دهد: «زمانی که ما شروع کردیم به برنامه‌ریزی برای طراحی این خودرو، احساس کردیم که ارزش خودروهای شاسی بلند به جایی رسیده که خلاء نسل بعدی خودروهای سگمنت B وجود دارد که باید بیشتر به آن توجه کنیم. شعار تیم توسعه «همیشه در حرکت» بود که اولویت ایجاد خودرویی «آسان، سریع، هوشمند» را بیان می‌کند.

معرفی و نقد طراحی تویوتا یاریس کراس جدید

زیر پوست، یاریس کراس بر روی پلتفرم خودروی کوچک GA-B که بخشی از فلسفه معماری جهانی جدید تویوتا است، از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری سه سیلندر قرار گرفته شده که نیروی خود را روی چرخ‌های جلو و با کمک یک پیشرانه کمکی هیبریدی دیگر، که قدرت خود را بر روی چرخ‌های عقب پیاده می‌کند. این خودرو قابلیت تولید ۱۱۴ اسب بخار با گشتاور ۱۴۱ نیوتن بر متر را دارد که این کراس‌اوور کوچک را در طی زمان ۹.۵۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رساند که عدد ناامیدکننده‌ای نیست.

یاریس کراس در کارخانه ساخت تویوتا موتور فرانسه در والنسین ساخته شده است، جایی که ۴۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری صورت پذیرفته تا یاریس و یاریس کراس بتوانند به طور همزمان در یک خط تولید شوند. افزودن آن به سبد تولید اروپایی تویوتا، استراتژی بومی سازی شرکت را تقویت می‌کند و از پیشرفت به سمت هدف آن یعنی فروش سالانه ۱.۵ میلیونی در منطقه تا سال ۲۰۲۵ حمایت می‌کند.

این خودرو به عنوان یک رقیب قوی در بازار رو به رشد اروپا برای شاسی بلندهای بخش B عمل می‌کند. از آنجایی که خیابان‌ها و معابر اروپا نسبت به کشورهای آسیایی و آمریکایی کوچک‌تر و کم عرض‌تر هستند، وجود خودروهای شاسی بلندی مانند مزدا CX3، کیا Soul، و هیوندای کُنا بازار جدیدی به‌دست آورده که تویوتا هم نمی‌خواسته از غافله عقب بماند.

معرفی و نقد طراحی تویوتا یاریس کراس جدید

استایل قدرتمند آن بیانگر استحکام و چابکی است که مشتریان اروپایی در بدنی جمع‌و‌جور به آن علاقه دارند و مانورپذیری آسان که توانایی دور زدن در یک دایره به قطر ۱۰.۶ متر را دارد که برای زندگی شهری مناسب است. در عین حال، طراحی فضای داخلی با امکانات رفاهی کافی و ظرفیت بار سخاوتمندانه ۳۹۷ لیتر، نسبت به ۲۸۶ لیتر یاریس هاچ‌بک، این شانس را برای خریداران اروپایی به ارمغان آورده که با مصرف بنزین ۴.۶ لیتر در صد کیلومتر (درحالت اکونومیک-کم‌مصرف) یک خودروی شاسی بلند را خریداری نمایند.

رینگ‌های ۱۸ اینچی در نمونه پریمیوم آن جذابیت بصری این خودرو را افزایش داده‌اند، اما با لاستیک‌هایی که دیواره کوتاهی دارند، نباید انتظار یک رانندگی نرم و بی صدا را داشته باشید، هرچند که در سرعت‌های پایین فقط موتور الکتریکی آن کار می‌کند و صدایی از موتور نمی‌شنوید، اما به دلیل سنگ فرش بودن بیشتر خیابان های اروپا، شما صدای لاستیک‌ها را در اغلب موارد حس خواهید کرد.

نمای جلویی یک تصویر شهری قوی و مستحکم با جلوپنجره‌های بالا و پایین ارائه می‌کند که دو شکل ذوزنقه‌ای انباشته را تشکیل می‌دهند؛ یکی از ویژگی‌های طراحی مشخص برای SUV‌های تویوتا. چراغ‌های جلوی باریک و لوزی‌شکل از لامپ‌های پروژکتور LED (در کلاس های بالاتر)، با چراغ‌های روزانه عمودی مجزا و چراغ‌های مه شکن LED دایره‌ای در گوشه‌های پایین جلوپنجره پایینی استفاده می‌کنند. قسمت عقب با درب عقب عریض و یک بخش مرکزی مربعی مشخص می‌شود که عملکرد خودرو را بیان می‌کند، که با قاب‌های عریض عقب و خطوط کاراکتر C شکل بریده شده در گوشه‌های پایین‌تر قاب شده است. از درجه طراحی، همه چراغ‌های عقب از فناوری LED و نشانگرهای چرخشی متوالی استفاده می‌کنند.

معرفی و نقد طراحی تویوتا یاریس کراس جدیدشکل بدنه برای بهره وری آیرودینامیکی بهینه شده است، با باله‌های پایداری هوا در نقاط استراتژیک. همچنین یک کف تقریباً کاملاً مسطح وجود دارد که پوشش‌های زیرین آن به پایداری خودرو کمک می‌کند و کمک می‌کند تا سفرهای طولانی مدت برای راننده کمتر خسته‌کننده باشد. تویوتا یاریس کراس در مقایسه با هاچ بک ۹۵ میلی‌متر بلندتر با ۱۵۹۵ میلی متر، ۲۰ میلی متر عریض‌تر (۱۷۶۵ میلی متر) و ۲۴۰ میلی‌متر کشیده‌تر (۴۱۸۰ میلی متر) است. فاصله بین دو محور ۲۵۶۰ میلی‌متر بدون تغییر باقی مانده است، اما افزایش فاصله از زمین به میزان ۲۵ میلی‌متر به ۱۷۰ میلی‌متر نشان‌دهنده طراحی SUV معتبر آن، همراه با دید عالی برای راننده است.

از نظر طراحی و استایل این خودرو سعی داشته که فراخور زبان جدید طراحی تویوتا که حالتی تهاجمی بیشتری در نمای جلوی خودرو در مدل‌های شاسی بلند خود ارائه می‌کند، در قالب سگمنت B یک خودروی دیگر را اضافه کند. در نمای جلو گریل از برادران بزرگتر خود کمی کوچک‌تر است، اما ورودی هوای دوطرف آن در پایین به خوبی جانمایی شده و حالت عمودی چراغ های دیلایت، حس تهاجمی‌تری را به کلیات جلو میدهد.

معرفی و نقد طراحی تویوتا یاریس کراس جدیددر نمای جانبی، نصب قطعات پلاستیکی مشکی رنگ گرداگرد گلگیرهای جلو و عقب، و تریم زیر درب‌های جانبی که حالت خیز گربه دارد، (چیزی که پیش‌تر در خودروی رنو کپچر دیده‌ایم) به خوبی حجم‌پردازی‌های عضلانی را تشدید کرده است. خط جدایش سقف با ستون عقب هم دقیقاً از نمونه های رنو اقتباس گرفته شده است.

در نمای عقب هم چراغ‌های یک دست شده، به صورت حجم‌پردازی‌های سه بعدی به شیشه عقب چسبیده است و یادآورنده نسل دوم لکسس RX است، اما در کل ترکیبهای عناصر بدنه به خوبی در کنار همدیگر قرار گرفته شده‌اند.

معرفی و نقد طراحی تویوتا یاریس کراس جدیداین خودرو بسته به نوع امکانات داخلی در چهار سطح با نام های Icon, Design, Excel, Dynamic بر روی رینگ‌های آلیاژی ۱۶، ۱۷ یا ۱۸ اینچی در رنگ‌بندی و آپشن‌های مختلف کار ارائه می‌شوند که هشت انتخاب رنگ یک‌نواخت، از جمله رنگ‌های مرواریدی و متالیک جدید، و پنج گزینه دو رنگ، در مدل‌های Dynamic و Premiere Edition قابل سفارش هستند که قیمت بالاترین مدل آن ۳۵ هزار دلار است که شما برای انتخاب رنگ مشکی متالیک باید ۵۰۰ دلار و همچنین گزینه مشکی بودن رنگ سقف باید ۴۵۰ دلار بیشتر پرداخت کنید.

این خودرو می‌تواند گزینه خوبی برای واردکنندگان خودرو، بعد از آزاد سازی احتمالی واردات خودرو به ایران به حساب بیاید!

خرید و فروش و قیمت تویوتا یاریس صندوق‌دار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.