۶۰۰ اسب از مونیخ!

معرفی و نقد طراحی محصول الکتریکی M پاور ب‌ام‌و به قلم فرزاد برخورداری

0

چراغ سبز برای اولین خودروی سری M که از ابتدا برای خودروی صرفاً الکتریکی طراحی شده است. گروه BMW سومین مدل قدرتمند از پرچمدار فناوری جدید خود را ارائه می دهد: BMW iX M60 با توان خروجی ۶۱۹ اسب بخار، حداکثر گشتاور ۱۰۱۵ نیوتن متر در حالت اسپرت، تجربه عملکرد فوق العاده‌ای را به دنیای جابه‌جایی‌های درون شهری بدون آلایندگی اضافه می‌کند.

این خودرو با توجه به خصوصیات اسپرت و ویژگی‌های رانندگی پویا هیجان‌انگیز ترکیب و ساخته شده است، و به این ترتیب بهترین‌های سه دنیای  BMW I، مدل‌های BMW X و BMW M را در خود جای داده تا مدل BMW iX M60 جدید با برتری‌های تکنولوژیکی خود، که شامل حوزه‌های رانندگی خودکار، با توانایی عملکرد و اتصال به اینترنت هوشمند نیز شده، درک جدیدی از تجملات پیشرفته، عملکرد بالا و شخصیت ممتاز را نشان دهد.

نمونه فوق‌الذکر تماماً برقی تنها در ۳.۸ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و افزایش سرعت نیز تا حداکثر محدود شده ۲۵۰ کیلومتر در ساعت تقریباً ثابت می‌ماند. برد BMW iX M60 تعیین شده در چرخه پروسه تست خودروهای سبک با نام مخفف  WLTP تا ۵۶۶ کیلومتر است.

معرفی و نقد و بررسی طراحی ب‌ام‌و iX M60سیستم چهارچرخ متحرک الکتریکی این خودرو، به‌علاوه مجموعه‌ای از سیستم‌های کنترل پایداری و گجت‌های پیشرفته، این چهارچرخ باواریایی را تا دندان مسلح کرده، تا شما تمام نیازهای خود را از یک ب‌ام‌و واقعی بر مبنای سری ۶ به‌دست آورده، همچنین خیالتان از مسئولیت در خصوص حفظ محیط زیست هم راحت باشد.

نگاهی به طراحی ب‌ام‌و iX M60

به‌راحتی زبان جدید طراحی نوین ب‌ام‌و در جای‌جای آن نمایان است، به این ترتیب که در نمای جلو، چراغ‌های اصلی خودرو باریک‌تر شده و جلوپنجره هم همانند سری ۴، دندان موشی است. ترکیب چهره «موش کور» مانند جلوی خودروهای ب‌ام‌و، در ابتدای ظهور انتقادات زیادی را به همراه داشت، اما بیشترین انتقادی که از دید من نسبت به تازه واردهای موش کوری آن وارد بود، عدم هماهنگی جلوی خودرو با عناصر کناری و نمای جانبی آن بود که مورد دوم همچنان در قالب نسل پیشین خودروهای ب‌ام‌و جولان می‌دادند.

با این حال، اخیراً در یکی دو نمونه مفهومی ارائه شده این شرکت، این هماهنگی فرمی بهتر شده، و به عبارتی خودروهای نوین ب‌ام‌و دارند قوام خود را در بحث استایل به دست می‌آورند. جلوپنجره در طرفین هم، همچنان فرم پاپیون مانند خود را حفظ کرده که سطح وسیع فرورفتگی به سمت ورودی هوا را به یک ریتم برجسته پلکانی، با زمینه مشکی پیانویی مزین کرده است.

معرفی و نقد و بررسی طراحی ب‌ام‌و iX M60

در نمای جانبی نیز سعی داشته که تا جایی که ممکن است، هماهنگی فرمی ایجاد کند و دیگر خبری از منحنی‌های نرم و فرورفتگی‌های اغراق شده نیست. جزئیات تشکیل‌دهنده بدنه، از قالب‌های متداول پیشین ب‌ام‌و که ظرافت را هدف گرفته بودند خارج شده، و خطوط تشکیل‌دهنده کمی زمخت‌تر و به اصطلاح، رباتی شکل شده‌اند و مانند گرایش با شکل‌دهی فرم امروزی که سعی می‌شود در گونه‌های ارتقایافته خودروها، تمامی تزئینات مشکی براق Black out trim شوند، اما این بار با کرومی نگاه داشتن یک زهوار با بافت رنگ تیتانیوم در زیر کمربند پیرامونی مابین شیشه‌های جانبی و پنل‌های درب Belt Line، همچنین در زیر دستگیره‌های ورودی درب، کمی های‌لایت‌های روشن هم به این ترکیب تیره اضافه کرده است.

درب‌های جانبی خودرو، در منطقه پایین خود با یک خط مورب رو به بالا، به رنگ تیره درآمده‌اند، تا باعث شکسته شدن ارتفاع زیاد بصری خودرو را در نمای جانب شوند و خودرو را چابک‌تر و لاغرتر از پیش نشان دهند. برجستگی پف کرده گلگیرهای جلو و عقب هم از ناحیه شروع، یا حفره خالی درون چرخ ها که گرد هستند، و در ناحیه ای که خم خورده‌اند، از قالب گرد خارج شده‌اند و کمی فرم چهارگوش مانند به خود گرفته‌اند تا با نمای کلی خشک و چهارگوش مانند عناصر دیگر خودرو، مانند پیرامون گریل جلو هماهنگ‌تر شده باشند.

معرفی و نقد و بررسی طراحی ب‌ام‌و iX M60در نمای عقب بیشترین چیزی که نمود دارد، دروازه بزرگ درب عقب خودرو است که بیشتر یادآورنده خودروهای رقیب هموطنش، یعنی سری‌های اس یو وی آئودی است، اما چیزی که نمود بیشتری دارد و تفاوت ایجاد کرده، یک برجستگی مستطیلی شکل با گوشه‌های کِرو در وسط این درب است که هماهنگی فرمی بی‌نظیری با برآمدگی گلگیرهای جانبی دارد و به عبارتی دیگر جایگاه تشکیل چراغ‌های عقب Tail Light است که آن‌ها هم همانند چراغ‌های جلو، باریک و کشیده هستند.

در انتها و پایین سپر عقب هم تریم مشکی رنگ نمای جانبی، با یک شکستگی ملایم به سمت پایین حرکت کرده است که در انتهای زیرین آن، میزبان دو برجستگی مکعبی است که در حالت کلاسیک باید جای خروجی‌های چهارگانه اگزوز می‌بودند، اما در گونه الکتریکی خودرو، جای خود را به چراغ‌های مه‌شکن عقب داده‌اند.

معرفی و نقد و بررسی طراحی ب‌ام‌و iX M60در کل اینگونه می‌توان بیان کرد، شما با دیدن این خودرو، حس ماجراجویی را در درون‌تان زنده می‌کنید. در منطقه ای از دنیا (اروپا) که پیشگام مُد و صنعت است، نسل جدیدی از طراحان صنعت مُد، طراحی خودرو و طراحی محصول را به هم پیوند داده‌اند تا از قالب‌های یک‌نواخت و خسته‌کننده طراحی خودرو خارج شوند و در زمانی که خودروها به تمام معنا زیبایی‌ها را در نوردیده‌اند، حرف‌های جدیدی برای گفتن داشته باشند.

همین مطلب را در فضای داخلی این خودرو بیشتر می‌توان درک کرد، در جایی که قطعات با رنگ‌های پخته و تیره در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند و قطعات تریم به رنگ تیتانیوم مات در کناره دمنده‌های کولر، فرمان و دستگیره درب خودرو مکمل زیبایی آن شده‌اند.

در جزییات هم قطعات کریستالی با برش‌های الماس مانند می‌توانند مکمل خوبی بر روی سطوح با احساس بافت‌های طبیعی مانند چرم، فلز و چوب باشند. نور پردازی داخلی که شما اثر نور را می‌بینید و منبع نوری پیدا نیست، محیطی گرم و دنج را در داخل خودرو به نمایش درآورده‌اند و دوخت‌های مثلثی چرم صندلی‌ها، بیان‌گر این موضوع هستند که شما راکب یک خودروی گران‌قیمت هستید.

خرید و فروش انواع خودروهای ب‌ام‌و

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.