تیگو ۸ فرزندی از عناصر سه‌گانهٔ چینی

نقدی بر طراحی چری تیگو ۸ پرو به قلم علیرضا محمدزاده

0

سال ۲۰۱۷ بود که کمپانی خودروسازی چری چین، با معرفی کانسپت های Tiggo Coupe Concept و Exeed TX و در پی آن کراس‌اوور تیگو ۸، زبان طراحی جدید این برند را که مبتنی بر سه عنصر و اصل طبیعی و باستانی چینی، یعنی جریان آب، ساختمان‌های باستانی چینی و همچنین، نماد یین و یانگ «Yin and Yang» شکل گرفته بود را معرفی کرد و وارد مرحله جدیدی از بلوغ در طراحی شد.

اما همانند قبل و بر اساس روندی که طی سالیان اخیر در صنعت خودروسازی چین شاهد هستیم، از آنجا که میل و اشتیاق چینی‌ها در خودروسازی و بهبود طراحی محصولاتشان تمامی ندارد، چری نیز خیلی سریع و تقریباً پس از گذشت دو سال از معرفی اس‌یووی درشت اندام تیگو ۸، تصمیم به معرفی و عرضه نسخه جدیدتر و لوکس‌تر این مدل با نام تیگو ۸ پرو گرفت و حال شریک ایرانی این خودروساز چینی، تصمیم گرفته است که این مدل را به بازار داخلی عرضه نماید.

به همین بهانه در ادامه به بررسی و نقد مختصر طراحی این مدل می پردازیم.

بررسی طراحی بدنه چری تیگو ۸ پرو

استایل و طراحی بدنه تیگو ۸ پرو را می‌توان یک به‌روزرسانی عظیم به حساب آورد، آن هم بر روی خودرویی که حداقل از نظر ابعادی در بازار ایران می‌تواند با هیوندای سانتافه رقابت کند.

در اولین نگاه، جلوپنجره چند ضلعی و بزرگ چری تیگو ۸ پرو که در آن شاهد استفاده از الگوهای «ماتریس کهکشانی» هستیم که حسی از تجمیع و پراکندگی به طرفین را به بیننده منتقل می‌کند، جلب توجه می‌کند. نکته ای که چری ادعا می‌کند که فرم گریل در ترکیب با چراغ‌های باریک و کشیده، پوزه‌ای ببر مانند را ایجاد کرده است و بیانگر مفهوم حرکت از استایلی بیونیکی به سمت ظرافتی تکامل یافته است.

ورودی‌های هوای دو سمت سپر نیز با خطوطی تیز و محکم ادغام شده است که علاوه بر ایجاد حس اعتماد در بیننده، تداخل جزئیات ظریف و سخت را نیز به وجود آورده است. با این حال، فراموش نکنیم چری تیگو ۸ پرو همانند بسیاری از خودروهای هم کلاس خود از تِرِند یا همان مُد امروزی طراحی پیروی کرده و لذا وجود شباهت‌هایی بین استایل چهرهٔ آن با برخی دیگر از خودروها چندان عجیب نیست.

در نمای جانبی خودرو، سه خط اصلی شخصیتی، تشکیل‌دهنده کلیت این نما است که به‌طور همزمان جلوه‌ای از پویایی و حرکت را در کنار ثبات و استحکام ایجاد کرده است، ضمن آنکه کروم کاری‌های استفاده شده در این نما و نیز رینگ‌های آلیاژی با طراحی اسپرت خود، در افزایش این حس تاثیرگذار بوده‌اند.

طراحی قسمت عقب نیز منحنی‌تر یا اصطلاحاً نرم و روان بوده و به اصطلاح از همگرایی بیشتری در مقایسه با نمای جلو برخوردار است. در کنار این مورد، گرافیک متفاوت عمودی چراغ‌ها جذاب و تاثیرگذار طراحی شده و همین جزئیات کوچک سبب شده تا از دیدگاه طراحی، حالتی ایستا را که در واقع بخشی مهم از DNA اصلی چرس تیگو ۸ محسوب می‌شود را شاهد باشیم.

چراغ‌های باریک و کشیده عقب و نیز شبرنگ‌های افقی سپر، ضمن هماهنگی با چراغ‌های جلو، این نما را عریض‌تر از آنچه که هست به نمایش می‌گذارد.

بررسی طراحی داخلی چری تیگو ۸ پرو

کابین تیگو ۸ پرو از سبک طراحی ساده و به دور از پیچیدگی بهره‌مند است که استفادهٔ گسترده از متریال نرم مانند چرم/طرح چرم، از کیفیت متناسبی نیز برخوردار است.

سه صفحه نمایش استفاده شده بر روی داشبورد بر مدرن‌تر بودن این بخش افزوده است، ضمن اینکه استفاده از نمایشگرهای لمسی چیدمان داخل کابین را ساده‌تر کرده و نمایی مینیمال به وجود آورده است که هماهنگی مناسبی با ظاهر خودرو نیز دارد.

اگر بخواهیم به دور از هرگونه تعصب نسبت به چینی بودن چری تیگو ۸ پرو (که امروزه در برخی مقالات خودرویی به شدت متداول شده) آن را توصیف کنیم، در نهایت می‌توان تیگو ۸ پرو را خودرویی دانست که در عین وجود جزئیاتی ظریف در طراحی، از ظاهر و استایلی زیبا، پویا و تنومند و البته محافظه‌کارانه برخوردار است.

نکته مهم آنکه چری تیگو ۸ و به طورکلی زبان طراحی جدید چری، حداقل در مقایسه با رقبای هموطن خود مانند چانگان و جیلی، از ظاهری نوآورانه، بدیع و یا به عبارتی ساختارشکنانه برخوردار نیست و این حس را القا می‌کند که طراحان چری از ریسک‌پذیری کمتری در ارائه یک خودروی چینی متفاوت حتی در مقایسه با طراحی چند سال قبل خود نیز برخوردار هستند.

آگهی‌های خرید و فروش خودروی چری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.