برادر بزرگ C3!

نقد طراحی و تحلیلی بر SUV تازه سیتروئن به قلم علیرضا محمدزاده

0

پس از آنکه سیتروئن در سال ۲۰۱۷ با کاهش شدید فروش خودروهای سدان سایز متوسط خود، مدل C5 را در اروپا حذف کرد، یک سال بعد محصولی جدید در قالب یک SUV با نام C5 Aircross، را روانه بازار نمود‌ و به‌تازگی نیز عضو جدیدی به خانواده C5 با استایل و فرم بدنه‌ای متفاوت و نو تحت نام C5 X معرفی شده است.

اما بازگردیم به C5 ایرکراس فیس‌لیفت، خودرویی که از نظر تناسبات کلی بدنه و مانورهای حجمی/خطی پیکره، مدلی جذاب بوده و حالا با فیس‌لیفتی کامل، روانه بازار شده است. عمده‌ترین تغییر در طراحیِ دماغه یا همان چهره خودرو رخ داده، جایی که در C5 Aircross چراغ‌های جلو به طور کامل بازطراحی شده و دیگر مانند نسخه اولیه شاهد دو چراغ کاملاً مجزا نیستیم و روندی که این خودروساز فرانسوی در عصر خودروسازی مدرن با طراحی خاص نسل دوم C4 Picasso (2013) آغاز کرده بود، حال به نظر می‌رسد که در حال بازگشت به چراغ‌های جلو یک تکه یا تکی است.

با توجه به تغییر کامل سیستم نورپردازی جلو و فرم ایکس مانند چراغ‌ها و لزوم رعایت استانداردهای روشنایی، چیدمان نوارهای LED بازنگری شده و به جای یک خط ممتد، ترکیبی از دو خط منقطع را مشاهده می‌کنیم که نظر طراحان و مهندسان را توامان تامین نموده است. از دیگر تغییرات انجام شده در این مدل، به لوگوی تمام مشکی براق آن نیز می‌توان اشاره کرد که حس و حالی اسپرت‌تر به این اس‌یو‌وی فرانسوی بخشیده است.

همچنین، مجموعه سپر جلو به طور کامل بازطراحی شده تا نمایی عریض‌تر به خودرو بخشیده و تغییر ورودی‌های هوای سپر از فرم مربعی شکل به ترکیب و استایل جدید، باعث بهبود جریان ورود هوا و خنک کنندگی موتور نیز شده است، اما تغییرات بصری در قسمت عقب خودرو بسیار ناچیز یا مختصر است و بیشتر به تغییر گرافیک کاسه چراغ‌ها و جزییات سطح سپر محدود شده است که با توجه به یکسان بودن ابعاد چراغ‌های عقب کمتر مشهود است. با این حال، ترکیب جدید رینگ‌های ۱۸ اینچی و کاور پشت آینه‌های جانبی با رنگ مشکی براق که با ریل‌های سقفی مشکی مات هماهنگ شده، مجموعه تغییرات انجام شده بر روی بدنه را تکمیل کرده‌اند.

در بخش طراحی فضای کابین و داشبورد، تغییرات در محدوده کنسول مرکزی با یک نمایشگر مستقل به‌روزرسانی شده به همراه نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی دوم که با تغییر محل دریچه‌های تهویه کابین به محلی پایین‌تر، حال ابعادی بزرگ‌تر دارد و دیگر مشکلی برای دریچه‌های هوای کابین ایجاد نمی‌کند، خلاصه شده است. البته در این فیس‌لیفت، C5 ایرکراس از سیستم انتخاب مود یا حالت رانندگی جدیدی برای انتخاب بین هیبریدی، الکتریکی و اسپرت و تعبیه پورت USB دوم برخوردار است.

سیتروئن البته مجموعه صندلی‌های جدید خود را که دارای ماساژور و گرم‌کن نیز هست در کنار ترکیب جدیدی از چرم و پارچه برای این مدل تدارک دیده است. ایرکراس به‌روز شده از اوایل تابستان در اروپا به فروش می‌رسد و سیتروئن امیدوار است که نسخه به‌روز شده این مدل بتواند رکورد فروش نسخه اولیه را که کمی بیش از ۲۶۰,۰۰۰ دستگاه بود را تکرار نماید.

خرید و فروش و قیمت خودرو سیتروئن

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.