آینده‌نگری به سبک تاتا Avinya؛ نقد طراحی خودروی مفهومی هندی

نقد طراحی و تحلیلی بر محصول مفهومی هندی به قلم علیرضا محمدزاده

0

به جرات می‌توان گفت که اخبار شرکت مالک جگوار لندروور، تاتا موتورز بسیار اندک است، اینکه این نکته دلیل خاصی دارد یا اصولا تاتاموتورز علاقه‌ای به خبررسانی و کار رسانه‌ای ندارد را نمی‌دانیم، اما معرفی کانسپت جنجالی و زیبای این شرکت طی دو روز اخیر به شدت خبرساز شده است. نام این کانسپت، از زبان سانسکریت گرفته شده و مخفف «نوآوری» است، که با توجه به مدل‌های مفهومی جدید، به نظر کاملا مناسب به نظر می‌رسد.

کانسپت آوینیا در اولین برخورد به‌راحتی شما را جذب می‌کند، یک دماغه کوتاه و متورم و البته پهن، که طراحی و چیدمان خطی چراغ‌های باریک افقی جلو و فَک زیرین سپر که در عین تزیینی بودن، عریض و چشمگیر است نشان‌دهنده خودرویی پهن پیکر بر اساس یک پلت فرم الکتریکی اختصاصی است.

در واقع، این خودرو به‌ عنوان یک مدل برقی برپایه پلتفرمی که از ابتدا بدین منظور طراحی شده شکل‌گرفته، نه بر روی پلتفرمی درونسوز که تغییراتی بر روی آن اعمال شده باشد. در حال حاضر، جزئیات زیادی از این مدل مفهمومی منتشر نشده است، اما تاتا موتورز می‌گوید پک باتری این مدل پس از شارژی ۳۰ دقیقه‌ای، توانایی پیمایشی برای حداقل ۵۰۰ کیلومتر را دارد.

تناسبات کلی بدنه تاتا Avinya بیشتر نزدیک به مینی ون‌ها است تا خودروهای کراس‌اوور و با درهای از میان بازشو خود که ستون‌های B را از بین می‌برد این حس بیش از پیش تقویت می‌شود. همانطور که از یک کانسپت کار، به خصوص الکتریکی انتظار می‌رود، این پیکره بلند و طویل بر روی تایرهای بزرگی سوار می‌شود که ما را به یاد تایرهای فولکس واگن ID.3 می‌اندازد. به همین دلیل، سبک طراحی کلی آن ما را به یاد کانسپت‌های لوکس آئودی، فولکس‌واگن و به ویژه مدل‌های مفهومی و تولیدی E-Tron می‌اندازد.

جدیدترین آگهی‌های خودرو

طراحی چراغ‌های باریک جلو که در بخش میانی نشان‌دهنده لوگوی تاتا است با ترکیب و فرم‌پردازی یکسان در چراغ‌های عقب «با فرمی سیال و شناور » نیز تکرار شده است. در آوینیا با استفاده از دوربین‌هایی که جایگزین آینه‌های جانبی معمولی شده، شخصیت خودرو رنگ و رویی های‌تِک و مدرن‌تر به خود گرفته است و طراحان با خلق خط سقف تقریباً مسطحو افقی که باعث ایجاد یک اتاق مکعبی شده، فضای داخلی جادار و متفاوتی را فراهم می‌کنند که در آن صندلی سرنشین جلو نیز قابلیت چرخش دارد‌. همانطور که اشاره شد طراحی کابین خودرو، به شدت ساده و مینیمالیستی بوده که به لطف فاصله زیاد بین دو محور جلو و عقب، فضای پا زیادی را ارائه می‌دهد.

اما نکته جالب اینجاست که تاتا آوینیا برخلاف مُو و Trend امروزی دنیای خودرو که در آن کابین خودرو با مجموعه‌ای از نمایشگرهای عریض محصور شده ، فاقد یک نمایشگر مرکزی است. در عوض، بر روی غربالک فرمان یک صفحه‌ نمایشگر قرار دارد که شباهت زیادی با دسته کنسول بازی نیز دارد.

آوینیا اگر چه در حال حاضر صرفا یک مدل مفهومی است، اما تا سال ۲۰۲۵ به خودرویی تولیدی تبدیل خواهد شد و از معماری جدید تاتا GEN 3 که برای خودروهای الکتریکی سفارشی در نظر گرفته شده است، در این مدل استفاده خواهد شد.

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.