یک چینی با قیمتی برابر کریستال!

نقدی بر تیگو هشت 1.8 میلیاردی و مقایسه با رقبای قدرتمندش در بازار به قلم فرزاد برخورداری

0

چند ماهی است که منتظر ارائه بزرگترین و جدیدترین محصول خانواده شرکت چری چین به نام Tiggo 8 Plus توسط شرکت مدیران خودرو بوده‌ایم، اما چند روزی می‌شود که با تغییر نام این خودرو به‌نام فونیکس، و اعلام قیمت فضایی یک میلیارد و هفتصد پنجاه میلیونی آن، موضوع داغ محافل اینترنتی شده است.

از حق نگذریم، ظاهر و هیبت این خودروی اس‌یو‌وی تک دیفرانسیال ۷ نفره، مخصوصاً در نمای جلو و جانب با رینگ و لاستیک‌های ۲۰ اینچی جذاب است. هرچند که نمای عقب چندان دلچسبی ندارد، اما می‌تواند گزینه خوبی برای کسانی باشد که می‌خواهند یک خودروی صفر کیلومتر با ۵ سال گارانتی داشته باشند.

هرچند که خدمات پس از فروش مدیران خودرو، گاهاً با مواردی مانند «نبود قطعات و خواباندن خودرو تا رسیدن قطعه که گاهاً به روزها و ماه‌ها هم می‌رسد» را نمی‌توان خدمات پس از فروش نرمال و معمولی دانست. قیمت جهانی این خودرو حدود ۲۴ هزار دلار آمریکا است که با احتساب دلار ۳۰ هزار تومانی، چیزی حدود ۷۲۰ میلیون تومان می‌شود.

هنوز بنده نفهمیدم که با کارگر ارزان‌تر و احتمال حذف مالیات، چرا باید یک میلیارد و سی میلیون تومان بیشتر بابت این خودرو تقبل کرد؟! اگر حدوداً برتری این خودرو را ۵۰ درصد بیشتر از فیدلیتی پرایم بهمن خودرو بدانیم «که واقعاً هم نیست!» و با قیمت حدودی ۸۰۰ میلیون تومان عرضه می‌شود، باز هم قیمت باید چیزی حدود ۱ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان می‌شد که باز هم برای یک خودروی چینی، با افت قیمت شدیدی که در بازار دست دوم دارد، جای اما و اگر بسیار دارد.

حال این قیمت اعلامی کارخانه است. یعنی شما اگر بخواهید آن را از بازار آزاد بخرید، حتماً قیمت چیزی معادل ۲ میلیارد و یا فراتر از آن خواهد رفت. البته برای کسانی که دارند و می‌توانند بخرند که مبارک‌شان باشد! اما اگر می‌توانید خودروهای کم‌کارکرد دست دوم از برندهای معتبر ژاپنی یا کره‌ای را انتخاب کنید، با دو میلیارد تومان می‌توانید طیف وسیعی از خودروهای سدان حتی صفر کیلومتر را تهیه کنید.

به جای چری تیگو ۸ چی بخریم؟

در ادامه مطلب، ما شما را با چهار شاسی بلند مطرح در بازار ایران آشنا می‌کنیم که می‌توانند گزینه‌های جذابی برای خرید در مقایسه با این چینی ۱.۸ میلیاردی تومانی باشند.

میتسوبیشی اوتلندر رقیب فونیکس تیگو ۸ پرو

۱ – میتسوبیشی اوتلندر

از ابتدای لیست با کمی جستجو در سایت‌های آگهی‌کننده، به خودروی کراس‌اوور میتسوبیشی اوتلندر مدل ۲۰۱۸ می‌رسیم. یک نمونه با کارکرد ۳۶ هزار کیلومتری آن را با قیمتی معادل ۱ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان می‌توان خریداری کرد.

یک خودروی ژاپنی مطمئن که طیف وسیعی از آپشن‌های رفاهی را دارد، توانایی خوبی در حمل و جابه‌جایی داخل شهری و راه‌های کشور دارد و جزو برند‌های مطرح دنیا است. قیافه آن در نمای جلو قابل تعمق و نمای عقب آن هم قابل تحمل است.

خرید و فروش و قیمت میتسوبیشی اوتلندر

تویوتا راوفور رقیبی برای تیگو ۸ پرو

۲ – تویوتا راوفور

خودروی خوش نام دیگری که طرفداران پر و پا قرصی هم در مملکت دارد، تویوتا راوفور است که هرچند کمی کوچک‌تر از دسته‌بندی مورد بررسی ما قرار می‌گیرد، اما بازار دست دوم آن به واسطه دوام و قابلیت‌های بالایی که در بازار و محیط ایران دارد خیلی قوی‌تر از نمونه‌های چینی است.

هرچند که نمونه‌های صفر کیلومتر آن قیمت‌هایی بالاتر از ۲.۵ میلیارد دارند، اما با کمی جستجو توانستیم یک مدل فول آپشن ۲۰۱۵ آن را با ۶۰ هزار کیلومتر کارکرد به مبلغ ۲ میلیارد پیدا کنیم.

خرید و فروش و قیمت تویوتا راوفور

هیوندای سانتافه جایگزین مناسبی برای فونیکس تیگو ۸ پرو

۳ – هیوندای سانتافه

خودروی سومی که می‌توان به عنوان گزینه‌ای به جای تیگو ۸ پلاس در نظر گرفت، خودروی پر طرفدار و ایرانی پسند هیوندای سانتافه است. خودرویی که هرچند شایعاتی در مورد یاتاقان زدن آن در ۵۰ هزار کیلومتر مطرح می‌شود یا اینکه شتاب آن زیاد اغواکننده نیست، اما باید توجه داشت که سرعت و شتاب جزو فاکتورهای دوم الویتی در خودروهای کراس‌اوور محسوب می‌شود و ایرادات فنی هم به طور مستقیم وابسته به نحوه سرویس و نگهداری چنین خودروهایی است.

هرچند که نمونه‌های ۷ نفره و ۶ سیلندر این خودرو کمتر وارد ایران شده است، اما زیبایی ترکیب‌بندی و تناسبات بصری آن را می‌توان هنوز تازه و جوان‌پسند به حساب آورد. ما توانستیم که نمونه مدل ۲۰۱۶ آن را با کارکردی حدود ۱۴ هزار کیلومتر را به مبلغ دو میلیارد تومان پیدا کنیم.

خرید و فروش و قیمت هیوندای سانتافه

رنو کولیوس

۴ – رنو کولیوس

اگر هم سه مورد بالا نتوانست آن طور که باید نظر شما را جلب کند، می‌توانید به خودرویی مانند رنو کولیوس نیم نگاهی بیندازید که جزو خودروهای سال اروپا بوده و آپشن‌های رفاهی معقولی هم دارد که خودرویی امروزی به حساب می‌آید.

این خودرو با چراغ‌های سنجاقی شکل خاص خود، و با هیکلی نسبتاً حجیم و شیک، فصل مشترک‌های زیادی با محصول آفرود نیسان ایکس تریل دارد. ما با کمی جستجو، یک مدل ۲۰۱۷ آن را با کارکرد فوق‌العاده ۱۰ هزار کیلومتر، به قیمت ۲ میلیارد تومان یافتیم.

خرید و فروش و قیمت رنو کولیوس

آخر کدام را بخریم؟

تمامی موارد مطرح شده جزو خودروهایی هستند که امتحان خودشان را در جاده‌های ایران پس داده‌اند و بیشترشان هم، به‌خصوص سانتافه و راوفور، بازار بسیار خوبی دارند. همه این خودروها دو دیفرانسیال هستند که نسبت به تیگوی تک دیفرانسیالی محرک جلو، یک سر و گردن توانایی حرکتی بالاتری دارند.

مهم‌ترین آیتم هم این است که هیچ‌کدام نیروی محرکه توربو ندارند و شما لازم نیست که برای تهیه بنزین سوپر یکی‌یکی پمپ بنزین‌ها را سر بزنید. راحت بنزین معمولی بریزید و از خراب شدن موتور به خاطر بنزین نامرغوب وطنی هم ترسی نداشته باشید.

هرچند که تهیه خودروی دست دوم گرفتاری‌های خاص خودش را دارد، اما کارشناسی دقیق کارشناسان خبره، احتمال این دردسر را هم می‌تواند کمتر کند.

هرچند که چری تیگو ۸ (همان فونیکس تیگو ۸)، کلکسیونی از آپشن‌های جذاب است، اما این به تصمیم شما مربوط می‌شود که یک خودروی یک میلیاردی جدید نو را «بخاطر نو بودن و حرف زور»، با مبلغ ۲ میلیارد تومان تهیه کنید یا به کمی آپشن کمتر بسنده کنید و یک خودروی اصیل‌تر و کم‌دردسرتر تهیه کنید. من که به شخصه گزینه رنو و میتسوبیشی برایم جذاب‌تر و انتخابی معقولانه‌تر است!

جدول مشخصات فنی خودروهای جایگزین فونیکس تیگو ۸ پرو

در پایان مشخصات هر پنج خودرو در جدول زیر آورده‌ایم که می‌توانید در یک نگاه آنها را با هم مقایسه کنید. پیش از مطالعه جدول لازم است ذکر کنم که باتوجه به نوسانات این روزهای قیمت‌ها در بازار خودرو، در زمان مطالعه شما ممکن است که قیمت‌ها کمی جا‌به‌جا شده باشد.

همچنین برخی از خودروهای زیر با رده آپشن‌های متنوعی در بازار کشور وارد شده‌اند که در نمونه مورد بررسی سعی شده نمونه فول‌آپشن انتخاب شود:

مدل خودرومیتسوبیشی ‏اوتلندر PHEVتویوتا ‏راوفور دو دیفرانسیل EV هیوندای سانتافه دو دیفرانسیال EVرنو کولیوسفونیکس تیگو ۸ پرو
سال ساخت۲۰۱۸۲۰۱۵۲۰۱۶۲۰۱۸۲۰۲۲
محور محرکدو دیفرانسیل ۳ حالته با قفل الکترونیکی (S-AWC)دو دیفرانسیل با قفل الکترونیکیدو دیفرانسیل با قفل الکترونیکیدو دیفرانسیل ۳ حالتهتک دیفرانسیل
گیربکسCVT بهبود یافته۶ دنده اتومات۶ دنده اتوماتCVT X-TRONIC۷ دنده دوکلاچه
پیشرانه۴ سیلندر ۲ لیتری با ۲ موتور الکتریکی۴ سیلندر ۲.۵ لیتری۴ سیلندر ۲.۴ لیتری۴ سیلندر با ۲.۵ لیتر حجم۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربو
قدرت۲۰۳ اسب‌بخار۱۷۷ اسب‌بخار۱۸۸ اسب‌بخار۱۷۱ اسب‌بخار۱۹۷ اسب‌بخار
گشتاور۱۹۰ نیوتن‌متر۲۳۳ نیوتن‌متر۲۴۵ نیوتن‌متر۲۳۳ نیوتن‌متر۲۹۰ نیوتن‌متر
شتاب۱۰.۳ ثانیه۹.۷ ثانیه۱۱.۶ ثانیه۹.۸ ثانیه۸.۹ ثانیه
مصرف ترکیبی۸.۱ لیتر در صد کیلومتر۸.۵ لیتر در صد کیلومتر۸.۳ لیتر در صد کیلومتر۶.۸ لیتر در صد کیلومتر
آپشن های ارائه شدهکروز کنترل هوشمند، کنترل ایست در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، دوحالت رانندگی اکو و برقی، سنسور جلو، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار تصادف جلو، رادار تصادف عقب، سنسور تشخیص عابرپیاده، توزیع نیروی ترمز، ترمز ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، ترمز اضطراری، اتوهلد، دی لایت، اتولایت، نور بالا اتوماتیک، چراغ شور، چراغ های زنون، مه شکن LED چرخشی، نورپردازی داخل، فرمان برقی، روکش چرم، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و قابلیت پشتیبانی Bluetooth-USB-CD-MP3-SD Card، مانیتور ۷ اینچ لمسی، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، ۷ ایربگ، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم ۸ حالته صندلی راننده، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، پکیج شارژ سریع، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن و تنظیم برقی، سانروف آنتی ترپ، شیشه دودی عقبکروز کنترل، کنترل ایست در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، دوحالت رانندگی اکو و اسپورت، سنسور عقب، سنسور فشار باد تایر، ، توزیع نیروی ترمز، ترمز ABS، ترمز کمکی، دی لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ شور، چراغ های هالوژن، فرمان برقی، روکش چرم، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و قابلیت پشتیبانی تشخیص صدا Bluetooth-USB-CD-AUX Card، مانیتور ۷ اینچ لمسی، دوربین عقب، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، ۴ ایربگ، ورود بدون کلید، استارک دکمه ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم ۸ حالته صندلی راننده، گرمکن صندلی، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو و تنظیم برقی، سانروف، باربندکروز کنترل هوشمند، کنترل ایست در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری ، کنترل کشش، کنترل پایداری، اتوپارک دوحالت رانندگی اکو و برقی، سنسور جلو، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، رادار تصادف جلو، رادار تصادف عقب، سنسور، توزیع نیروی ترمز، ترمز ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دی لایت، اتولایت، نور بالا اتوماتیک، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ شور، چراغ های زنون، چراغ خوش آمد گویی، چراغ بدرقه، فرمان برقی و حساس به سرعت، روکش چرم، پدال شیفتر، گرمکن فرمان، سیستم صوتی با ۱۰ بلندگو برند اینفینیتی و قابلیت پشتیبانی Bluetooth-USB-CD-DVD-MP3 ، مانیتور ۸ اینچ لمسی، نمایشگر ۴.۲ اینچی صفحه کیلومتر، قطب نما، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، ۶ ایربگ، پشت سری فعال، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، کول باکس، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم ۸ حالته صندلی راننده با مموری و ۶ حالته سرنشین جلو، صندلی ردیف سوم، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، پکیج شارژ سریع، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن و تنظیم برقی، سانروف آنتی ترپ، شیشه دودی عقب، شیشه بالابر آنتی ترپ، پرده جانبی عقبکروز کنترل، کنترل ایست در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، اتوپارک، یک حالت رانندگی اکو ، نشانگر زمان تعویض دستی دنده دذ حالت اکو، سنسور جلو، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، رادار نقطه کور، توزیع نیروی ترمز، ترمز ABS، ترمز کمکی، ترمز پارک برقی، دی لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ شور، چراغ های زنون، چراغ های چرخشی، فرمان برقی حساس به سرعت، روکش چرم، سیستم صوتی با ۱۳ بلندگو برند Bose با قابلیت تشخیص صدا و پشتیبانی Bluetooth-USB-AUX، مانیتور ۸.۷ اینچ لمسی، دوربین عقب، صفحه کیلومتر دیجیتالی، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، ۶ ایربگ، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم ۸ حالته صندلی راننده،گرمکن و سردکن صندلی جلو، ایزوفیکس صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، پکیج شارژ سریع، آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با گرمکن و تنظیم برقی، سقف پانورامیک بازشوکروز کنترل هوشمند، هشدار باز بودن درب ها، کمک در ماندن در لاین حرکتی، کمک در حفظ فاصله در ترافیک، رادار تغییر لاین، کنترل ایست در سربالایی، کنترل سرعت در سرازیری، کنترل کشش، کنترل پایداری، دوحالت رانندگی اکو و اسپورت، سنسور عقب،سنسور باد تایر، دوربین ۳۶۰ درجه، صندوق برقی، فرمان دی‌کات برقی، صندلی‌های برقی با مموری و ایربگ‌های شش‌تایی، ، توزیع نیروی ترمز، ترمز ABS، ترمز کمکی، دی لایت، اتولایت، ارتفاع نور اتوماتیک، چراغ شور، چراغ های هالوژن، فرمان برقی، روکش چرم، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و قابلیت پشتیبانی تشخیص صدا Bluetooth-USB-CD-AUX Card، دوربین عقب، مانیتور سرتاسری ۲۴.۶ اینچی،
پنل سیستم تهویه برای سرنشینان جلو از نوع لمسی و سایز ۸ اینچی، نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان، ۴ ایربگ، ورود بدون کلید، استارک دکمه ای، تهویه اتوماتیک دوگانه، تنظیم ۸ حالته صندلی راننده، گرمکن صندلی، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، آینه جانبی تاشو و تنظیم برقی، سانروف،دریچه‌های تهویه هم در ردیف دوم و هم در ردیف سوم، شارژر وایرلس و کول‌باکس (در محفظه زیرآرنجی راننده) با حداقل دمای ۱۶ درجه،
کارکرد۳۶۰۰۰ کیلومتر۶۰۰۰۰ کیلومتر۱۴۰۰۰ کیلومتر۱۰۰۰۰ کیلومترصفر
قیمت حدودی۱,۹۲۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۲,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان۱،۷۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تومان

در پایان از شما می‌پرسیم که اگر شما ۲ میلیارد تومان پول داشتید، کدام گزینه را انتخاب می‌کردید؟ اگر مشتری بالقوه تیگو ۸ پلاس هستید، دلایل شما برای انتخاب خودرو چیست چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات و تجربیات خودتان را برای ما در انتهای مطلب کامنت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.