از فردا موتور تا بهمن موتور!

تحلیل کوتاهی بر مهندسی تغییرنام‌ها و برندها به قلم علیرضا محمدزاده

1

در صنعت خودروسازی دنیا، اصطلاحات ریدیزاین و فیس‌لیفت را بارها شنیده‌ایم، در حالیکه مهندسی ریبَجینگ یا تغییرِنام Rebadge Engineering یکی از ساده‌ترین و البته اقتصادی‌ترین روش‌ها برای توسعه سبد محصولات یک شرکت و جذب مشتریان بیشتر است. ریبَجینگ یا تغییرنشان، در واقع به فرآیند تغییر (لوگو) نام و نشان تجاری یک خودرو به خودرویی دیگر گفته می‌شود که برخلاف ظاهر و نام ساده‌اش، پروسه‌ای پیچیده اما به نسبت کم هزینه است.

فرآیند ریبجینگ به دو شکل انجام می‌شود، شیوه اول یا ساده‌تر شامل توافقی بین دو برند از یک هولدینگ یا گروه خودروسازی می‌شود که بر اساس آن، محصول یا محصولاتی از یک زیربرند با نام و نشان زیربرند دیگری از آن مجموعه توسعه داده شده، معرفی و روانه بازار می‌شود.

یکی از ساده‌ترین مثال‌ها در این بخش، مینی‌ون‌های تولیدی گروه پژو-سیتروئن است که بر اساس آن پژو Traveller با نام و نشان سیتروئن Spacetourer عرضه می‌شود و بین ۸۵ تا ۹۵ درصد جزییات فنی آن‌ها با هم یکسان بوده، اما به جهت ایجاد تمایز در استایل بدنه و شخصیت سازی مجزا و هویت برند، نمای جلو هر یک بر اساس زبان طراحی آن شرکت بازطراحی شده است.

نکته مهم اینکه تفاوت یا تمایزهای طراحی در این مرحله معمولا به بازطراحی مجموعه سپر جلو، چراغ‌ها (در محدوده سپر) و جلوپنجره در دو یا چند خودرو محدود شده و در دیگر بخش‌ها شامل فضای کابین، نماهای جانبی و عقب صرفا نام و لوگوها تغییر می‌کند.

در همین بخش بدنیست اشاره‌ای به پروژه‌های مشابه شرکت‌های خودروسازی داخلی نظیر بهمن موتور، فردا موتور، ایران خودرو، سایپا و غیره داشته باشیم که برخی محصولات خودروسازان چینی را با نشان و نام خود، نظیر فیدلیتی، دیگنیتی، آریو، فردا، شیلر و روانه بازار می‌کنند. اما در روش دوم ریبجینگ برخلاف شیوه قبلی، دو یا چند برند از یک زیرمجموعه و یا حتی شرکت‌های مستقل از یکدیگر، اقدام به تعریف یک پروژه کاملاً جدید (از پایه) نموده و همزمان با مشارکت یکدیگر، اقدام به سرمایه‌گذاری، طراحی، توسعه و تولید یک محصول جدید (مثلاً در کلاس و سگمنت اس یو وی، سدان یا …) می‌نمایند.

نکته جالب آنکه در بین شرکت‌های خودروسازی صاحب نام دنیا، تویوتا با داشتن ۲۸ مدلی که نسخه مشابه آن‌ها در قالب (ریبَجینگ) تحت نام و برندی متفاوت و توسط خودروسازی دیگر تولید می‌شود در صدر قرار دارد. لازم به ذکر است از ۲۸ مدل تولیدی تویوتا، ۵ خودرو به‌طور کامل توسط تویوتا طراحی و توسعه یافته و دیگر مدل‌ها به‌صورت مشارکتی توسعه و تولید شده‌اند.

1 نظر
  1. امیرحسین پورکند می‌گوید

    پیکان وانت>>>>> باردو
    آردی>>>>روآ
    پراید(درانواع و اقسام)>>>>>سایپا x100
    و…….
    اینا مال ایرانه
    اینجاایران‌هست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.