حاصل وصلت بین ایران و فرانسه!

نقد و تحلیلی بر پروژه K125 ایران خودرو به قلم فرزاد برخورداری

0

با تغییر مدیریت ایران خودرو، طراحی و ساخت خودروهای جدیدی در دستور کار این شرکت قرار گرفت که این روزها می‌توان یکی از آنان را به تعداد اندک در خیابان‌های کشور مشاهده کرد. خودروی تارا که بر روی پلتفرم پژو ۳۰۱ ساخته و پرداخته شده است که هرچند از نظر استایل می‌توانست بهتر ظهور کند، اما از گونه اصلی پژوی آن به مراتب زیباتر، اما کم کیفیت‌تر است.

در این راستا، با ظهور تازه‌واردهای کراس‌اوور چینی، که اکثراً سلیقه مشتریان زیر یک میلیارد تومانی کشور را هدف گرفته‌اند، وجود یک نمونه ایرانی با توجه به خدمات پس از فروش گسترده‌تر ایران خودرو نسبت به واردکنندگان و مونتاژکنندگان چینی، می‌تواند بخش وسوسه‌کننده‌ای از کیک بازار فروش باشد که اگر قیمت تمام شده این محصول بتواند با نمونه‌های چینی رقابت کند و حداکثر ۷۰ درصد رقبا باشد، می‌توان بخش بزرگی از بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

از این رو پروژه K125 بر روی پلتفرم و بدنه پژو ۲۰۰۸ در دستور کار ایران خودرو قرار گرفته شده که هنوز تصاویر اصلی از آن ارائه نشده است، اما چراغ‌های عقب یک تکه سراسری، چیزی که قبلاً در خودروی تارا شاهد آن بوده‌ایم و مشکی کردن بخشی از ستون عقب، چیزی که جدیداً ترند و گرایش شده است در طراحی خودرو گویا جزو مواردی است که به احتمال زیاد در این کار شاهد خواهیم بود.

معرفی و نقد و بررسی تحلیلی پروژه K125 ایران خودرو

به احتمال ۹۰ درصد، کناره و نمای جانبی دست نخورده باقی خواهد ماند، مگر اینکه خودرو با قطعات پلاستیکی تزئین شود و حس کراس‌اوور شدن آن تقویت شود.

در نمای جلو ما احتمالاً شاهد گریل شش ضلعی، با چراغ‌های به سمت طرفین کشیده شده خواهیم بود که بار دیگر فرم‌های تارا و دنا در آن تکرار شود. حال، باید منتظر ماند که ببینیم این گریل شش ضلعی شده یا مانند دنا ذوزنقه‌ای می‌شود. اما به احتمال زیاد شاهد ایراینتک‌ها و ورودی هواهای دوگانه در دو طرف گریل خواهیم بود.

ایران خودرو در جلسات معرفی محصول K125 همچنین خبرهای جالبی درباره پیشرانه این کراس‌اوور داده است. در فاز اول عرضه K125، ایران خودرو می‌خواهد از موتور EF7P-TC یا همان نسخه بهینه‌شده موتور EF7 توربو پلاس، به همراه گیربکس اتوماتیک شش دنده (AT6) استفاده کند. اما در فاز دوم تولید، می‌خواهد از موتور سه استوانه به همراه گیربکس دوکلاچه DCT برای کراس‌اوور K125 بهره ببرد.

معرفی و نقد و بررسی تحلیلی پروژه K125 ایران خودروبا این حال، برخی از آپشن‌هایی که برای K125 درنظرگرفته شده عبارتند از:

  • استارت دکمه‌ای
  • سیستم استارت استاپ موتور
  • ترمز پارک برقی
  • کروز کنترل
  • پدال شیفتر
  • کنترل پایداری و کنترل کششی
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • رادار نقطه کور
  • ایربگ‌های جانبی

شرایط فروش و ثبت نام ایران خودرو

در انتها باید عرض کنم ما فقط امیدوار هستیم که خروجی این کار یک خودروی نسبتاً مناسب و قابل رقابت با رقبا باشد. همچنین، فاکتور قیمت و گستردگی فروش آن هم می‌تواند نقش به‌سزایی در موفقیتش داشته باشد. با این حال، تا بهمن ماه سال ۱۴۰۱ نباید زودتر منتظر آن ماند.

توجه: تمامی تصاویر ارائه شده در این مطلب از منابع مختلف اینترنتی گرداوری شده و نمی‌توان در خصوص استایل نهایی آن نظر قطعی داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.