بررسی فونیکس تیگو ۸ پرو؛ جلوه قدرت و هوش

موفق در چین و امیدوار به بازار ایران

0

خودرویی بزرگ، زیبا با امکاناتی پیشرفته. تیگو ۸ پرو، شاسی‌بلند جدید و لوکس مدیران خودرو است که حالا به‌جای چری، با برند فونیکس به بازار عرضه می‌شود. مهم‌ترین ویژگی این خودرو برای ما ایرانی‌ها، کامل بودن آن از نظر تجهیزات و امکانات باشد. خصوصاً در مورد سیستم‌های ایمنی که تمام‌وکمال به ایران آمده و چیزی از مدل اصلی حذف نشده است. در کنار تجهیزات کامل باید به یک پیشرانه خوش‌نام هم اشاره کرد که قبلاً در چری تیگو ۷ پرو دیده بودیم. اگر قیمت این خودرو در بازار ایران نسبت به بازارهای جهانی تا این حد اختلاف نداشت شاید کمتر نقد جدی‌ای می‌توانستیم به آن وارد کنیم. کاش کمی ارزان‌تر بود و دو دیفرانسیل.

آمار فروش چری و تیگو ۸ پرو در بازار چین

شاید آمار فروش به نظر چیز جذابی نباشد؛ ولی به ما نشان می‌دهد این مدلی که در ایران به نام فونیکس و مدل پرو می‌شناسیم در بازار کشور خودش چقدر موفق بوده است. باید توجه داشت که بازار چین در قبضه خودروسازان اول جهان است. یعنی فولکس‌واگن، تویوتا و هوندا نزدیک به ۳۰ درصد از این بازار غول‌آسا را در اختیار دارند. حداقل در حال حاضر و بر اساس آمارهای سال گذشته میلادی (۲۰۲۱) رتبه یک تا سه در اختیار این سه غول خودروسازی جهان است و جیلی پس از آنها در رتبه چهارم قرار می‌گیرد.

چری که حالا برخی محصولاتش در ایران با نام فونیکس عرضه می‌شوند در رتبه یازدهم قرار دارد و حدود ۷۷۰ هزار دستگاه از مدل‌های مختلف در چین فروخته است. بد نیست به رشد ۱۱ درصدی این برند هم در سال گذشته اشاره کنیم که نشان‌دهنده پیشرفت این برند در بازار است. جالب است بدانید اصل رشد در بازار چین در اختیار خودروسازانی است که خودروی برقی می‌سازند و در میان برندهای غیر برقی، چری بالاترین رتبه را دارد.

تیگو ۸ پرو که در بازار چین و کشورهای اطرافش با نام «تیگو ۸ پلاس» شناخته می‌شود در میان پرفروش‌های بازار رتبه ۳۱ را دارد. این یعنی با ۱۶۱ هزار دستگاه موفق‌ترین محصول برند چری است. اگر کمی دقیق‌تر به جدول آمار نگاه کنیم و برندهای خارجی را کنار بگذاریم، این مدل نهمین خودروی بومی پرفروش در بازار چین است. جالب است بدانید هاوال H6 مدل جدید پرفروش‌ترین محصول چینی بازار خودش است.

فونیکس تیگو 8 Pro

مشخصات و عملکرد؛ در میانه راه

برای بررسی فونیکس ۸ پرو بهتر است یک راست برویم سراغ اصل مطلب. تیگو ۸ پرو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری TGDI با نام F4J16 در سینه دارد که از نسل سوم موتورهای تولید چری (ACTECO)  و در حقیقت ساخت شرکت AVL اتریش است.

  • قدرتی معادل ۱۹۷ اسب بخار در این موتور توربو شارژ تولید و گشتاور ۲۹۰ نیوتن متری را به چرخ‌های ۱۸ اینچ جلو منتقل می‌کند. این گشتاور در دور موتور ۲۰۰۰ تا ۴۴۰۰ به دست می‌آید که از رقبای کنونی اروپایی کم ندارد.
  • با یک گیربکس دوکلاچه ۷سرعته و چرخ‌های محرک جلو، سرعت این شاسی‌بلند به ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.
  • شتاب خودرو ۸.۹ ثانیه است که عدد قابل‌توجهی برای این خودروی بزرگ ۱.۵ تنی با موتور کوچک ۱.۶ لیتری است.
  • حاصل کار مهندسان چری و شرکت اتریشی AVL یک پیشرانه کوچک با مصرف سوخت ۷ لیتر در یک‌صد کیلومتر است.
  • این پیشرانه قبلا روی تیگو ۷ پرو هم استفاده شده بود. گیربکس هم به‌خوبی عمل می‌کند و تعویض دنده‌ها نرم و لطیف صورت می‌گیرند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده در سایت رسمی برند فونیکس «گیربکس مورداستفاده از نوع ۷سرعته دوکلاچه و توسط شرکت گتراگ آلمان طراحی شده است که علاوه بر همخوانی بی‌نظیر با موتور خودرو دارای کمترین زمان تعویض دنده است که بدون افت دور موتور تعویض دنده نرم و سریعی را برای راننده به ارمغان می‌آورد.»

در جاده، فونیکس ۸ پرو شما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. ۳ حالت رانندگی و ترکیب مناسب موتور و گیربکس به‌خوبی عمل می‌کند. اگر خودرو را در حالت اسپورت هم قرار ندهید، احتمال زیاد به حالت اکو قانع خواهید شد. این خودرو تقریباً در تمام شرایط رانندگی پرقدرت عمل خواهد کرد.

باوجوداینکه بر اساس ادعای شرکت مصرف سوخت به حد قابل‌توجهی پایین است، در واقعیت ممکن است بین ۸.۵ تا ۹ لیتر در یک‌صد کیلومتر مصرف کند. پس قطعاً باید حواستان به نوع رانندگی‌تان باشد و بد نیست به همان حالت اکو قانع شوید.

امکانات و طراحی داخلی ۸ پرو: بالاتر از دیگر رقبا

شاید در طراحی بیرونی و داخلی رقیب‌های زیباتری همین حالا در بازار ایران وجود داشته باشد؛ مثلاً لاماری ایما. ولی بپردازیم به خود فونیکس. از موارد ساده‌تر شروع کنیم. سیستم تهویه با یک نمایشگر ۸ اینچی وسط داشبورد کنترل می‌شود و امکان کنترل مجزای دما برای ردیف‌های عقب و شدت باد در هر سه ردیف صندلی را دارد. این یعنی هر ۷ سرنشین از هوای مطلوبی برخوردار می‌شوند.

پشت فرمان دو مانیتور ۱۲.۳ اینچی دقیقاً در کنار هم قرار گرفته‌اند و با هم یک نمایشگر ۲۴.۶ اینچی بسیار پهن در اختیارتان قرار می‌دهند. شاید چنین چیزی ما را به یاد مانیتور گیمینگ بیندازد. بی‌شباهت هم نیست. نمایشگر اصلی اطلاعات حرکتی و مکانیکی را نشان می‌دهد و نمایشگر دوم برای پخش مدیا و اطلاعات است. انتظار می‌رود در نور روز هم روشنایی کافی عرضه کنند.

  • در داخل ماشین طراحی دورنگ داخلی با استفاده از چرم باکیفیت امکان‌پذیر شده است.
  • فضای داخلی جادار با سقف پانوراما و سانروف دلبازتر می‌شود.
  • آینه‌های جانبی تاشو هستند و به گرمکن برقی مجهزند.
  • صندلی جلو به امکانات گرمکن و سردکن مجهز شده است
صندلی‌ها در ردیف سوم دوتکه هستند و امکان جمع‌شدن برای افزایش فضای بار را فراهم می‌کنند.

کابین فونیکس تیگو 8 Pro

ایمنی تیگو ۸ پرو؛ رازهای رانندگی خودکار

مدیران خودرو در این بخش توانسته حداکثر آپشن‌های ایمنی را همراه با تیگو ۸ فونیکس به ارمغان بیاورد. به یاد داشته باشید که این ۱۰ آپشن به‌صورت جداگانه کار نمی‌کنند و برخی از آنها در همکاری با هم سطح ایمنی رانندگی را بسیار بالاتر می‌برند. مثلاً رانندگی خودکار این خودرو سطح ۳ است که در آن رادار خطی، رادار نقطه کور و کروز کنترل هماهنگ عمل می‌کنند تا در جاده‌ها و حتی در ترافیک عمل راندن را به خودرو بسپارید.

بر اساس کاتالوگ فونیکس تیگو ۸ Pro برخی از این رادارها هشداردهنده و برخی برای کنترل حرکت در حالت رانندگی خودکار است. سیستم همیار رانندگی خودرو (ADAS) با این امکانات و رادارها به کمک شخص راننده خواهد آمد.

  • ICA کروز کنترل تطبیقی برای کنترل سرعت ۶۰ تا ۱۵۰ کیلومتر
  • TJA سیستم کمکی ترافیک برای کنترل سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر
  • RCTA رادار هشدار ترافیک از عقب
  • FCW رادار هشدار تصادف از جلو
  • AEB ترمز اضطراری
  • BSD رادار نقطه کور
  • LKA رادار ماندن بین خطوط (حرکت خودرو بین خطوط جاده)
  • TSR رادار تابلو خوان برای تطبیق با سرعت مجاز جاده
  • LDW رادار هشدار تغییر لاین
  • ACC کروز کنترل هوشمند تطبیق سرعت با خودروی جلویی
  • DOW سنسور بازشدن درب‌ها (هشدار برخورد با خودروهای در حال عبور)
  • IHC سیستم نوربالای اتومات (تغییر خودکار حالت چراغ‌های جلو از نور پایین به نوربالا)
  • AFS سیستم گردش چراغ‌ها در پیچ (تغییر زاویه چراغ‌ها تا ۱۵ درجه)
این خودرو شامل ۶ ایربگ است که سرنشینان و راننده را از جلو و اطراف محافظت می‌کند.

تیگو 8 پرو

ابعاد و قیمت فونیکس ۸ پرو

فونیکس تیگو ۸ پرو، ظرفیت ۷ سرنشین در سه ردیف صندلی را دارد. این خودرو در رده SUV compact ساخته شده فضای صندوق آن به ۸۹۰ لیتر می‌رسد. این خودرو در سایزی که تولید شده رقبای سرسختی دارد. منظور در بازارهای جهانی است. در عربستان سعودی عنوان پیشرفته‌ترین شاسی‌بلند عربستان را گرفته است و از شرق آسیا، خاورمیانه، روسیه و ایران گرفته تا آفریقای جنوبی به فروش می‌رسد.

از نظر نگارنده این مطلب مهم‌ترین ایرادی که به این خودرو وارد است، جای خالی مدل ۴ چرخ متحرک است. قیمت این خودرو در بازارهای اصلی بین ۱۸ تا ۲۳ هزار دلار است و در زمان عرضه به بازار ایران حدود ۱.۷ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

آگهی خودرو چری را در دیوار ببینید

جدول مشخصات کلی

نوع موتورخطی بنزینی تزریق مستقیم
حجم موتور۱.۶ لیتر
سیلندر / سوپاپ۴c-16v
تنفس موتورتوربوشارژر
حداکثر قدرت۱۹۷ اسب بخار
حداکثر گشتاور۲۹۰ نیوتن متر
جعبه دنده۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچ (۷DCT)
محور محرکدیفرانسیل جلو
شتاب۸.۹ ثانیه
حداکثر سرعت۲۰۰ کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت۷ لیتر در هر صد کیلومتر
استاندارد آلایندگییورو ۶
سیستم فرمانبرقی
نوع بدنهکراس‌اوور سایز متوسط
نوع رینگآلیاژی
ترمز جلودیسکی دو جداره
ترمز عقبدیسکی


***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.