ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی در بازار ایران کدامند؟

0

ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی در بازار ایران کدامند؟ اجازه بدهید پاسخ این پرسش را از اینجا شروع کنیم. مردم کشور انگلیس یک ضرب‌المثل معروفی دارند که می‌گوید: «هنوز آن قدر پولدار و ثروتمند نشده‌ام که جنس ارزان بخرم!» در واقع، کنایه پنهان در این مثل به این واقعیت اشاره دارد که نمی‌توان همزمان کیفیت بالا را حفظ کرد و قیمت یک جنس را پایین آورد.

در صنعت خودروسازی یکی از بهترین کشورهای حال حاضر دنیا که با تمام سختی‌های کرونا همچنان در اتومبیل‌سازی رو به جلو حرکت می‌کند ژاپن است. خودروهای ساخت این کشور به خاطر وضعیت اقتصادی و محدودیت‌های بازار ایران اصلاً قیمت کمی ندارند. در مطلب امروز سعی می‌کنیم به بررسی چند مدل نسبتاً ارزان قیمت خودروهای ژاپنی در ایران بپردازیم،

با این حال، بهتر است در نظر داشته باشید که هر قیمت ارزانی، لزوماً دلیل خوبی بر خریدن آن جنس و محصول نیست. مثلاً شاید به عنوان یک خریدار ترجیح بدهید به جای هزینه کردن ۵۰۰ – ۶۰۰ میلیون تومانی برای یک ماشین ژاپنی قدیمی و حدودا ۱۰ سال کارکرده، به سراغ گزینه‌ای از یک کشور دیگر بروید یا با بالا بردن بودجه‌تان کالایی با کیفیت بهتر و به‌روزتر داشته باشید.

ما پیشتر در سری مطالب راهنمای خرید خودرو  فهرستی از بهترین خودروهای ژاپنی در بازار کشورمان را به شما معرفی کردیم. حال در این مطلب به سراغ ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی بازار رفتیم تا آن‌ها را به شما معرفی کنیم. 

میتسوبیشی میراژ یکی از ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی بازار۱ – میتسوبیشی میراژ

یکی از ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی و البته اقتصادی و با کیفیت که با بودجه‌ای نه چندان نجومی و بی‌منطق می‌توان به خریدش فکر کرد، میتسوبیشی میراژ است. این محصول میتسوبیشی حدود ۶ سال پیش به کشور وارد شد و اگر چه که در جهان نسبت به طراحی و فرم بدنه‌اش انتقاداتی وارد است، اما از خوش‌فروش‌های بازار داخل به حساب می‌آید. حدود دو سال بعد از حضور اولیه، ورژن بعدی و بازطراحی شده‌اش معرفی شد و در اختیار علاقمندان قرار گرفت. 

چهرهٔ میتشوبیشی میراژ نسخه جدید نسبت به قبل بهتر شده بود و امکانات بیشتری از جمله کیسه هوای جانبی، دی‌لایت، کی‌لس استارت و کروز کنترل بر روی آن قرار گرفت. کیفیت بالای این ماشین در ساخت باعث دوام و عمر مفید بالایش می‌شود و فرمان‌پذیری ماشین نیز در سطح خوبی قرار دارد.

با وجود موتور با حجم پایین، یعنی تنها ۱۲۰۰ سی‌سی، گیربکس CVT تعامل خوبی با آن دارد و رانندگی با میراژ حس درستی منتقل می‌کند. پایین بودن استهلاک و خرج کم نیز به این نکات اضافه می‌شود تا در کنار مصرف سوخت بسیار پایین آن یعنی تنها ۴.۵ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر، این هاچ‌بک ژاپنی به موردی جذاب برای خریداران تبدیل شود.

شتاب اولیه پایین و واردات محدود از جمله نکات منفی آن است. در هنگان نوشتن این مطلب، میتسوبیشی میراژ ساخت سال ۲۰۱۸ را می‌توان با قیمتی در حدود ۷۲۰ میلیون تومان تهیه کرد.

خرید و فروش و قیمت میتسوبیشی میراژ

تویوتا یاریس صندوقدار

۲ – تویوتا یاریس صندوق‌دار

دومین گزینه از فهرست ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی تویوتا یاریس صندوق‌دار است. وقتی اولویت در خرید و معیار اصلی یک متقاضی قیمت ارزان باشد، رفتن به سمت تویوتا در ایران نوعی جنون است. محصولات تویوتا به لطف وضعیت نابسامان تورم اقتصادی و تعرفه‌های زیاد از حدی که طبق قانون بر روی ماشین‌های با کیفیت خارجی کشیده می‌شود، حالا به کالاهایی لوکس تبدیل شده‌اند.

یاریس صندوقدار به جرات یکی ارزانترین تویوتاهای قابل خرید البته در قسمت کارکرده‌های بازار است. البته این مدل در کلاس هاچ‌بک هم ساخته شده، اما سدان‌های یاریس وضع بهتری دارند و مدل‌های جدیدترش را با قیمت مناسب‌تری می‌توان تهیه کرد. نسل دوم سدان یاریس بیش از یک دهه پیش به کشور رسید و از همان ابتدا چه در نسخه دنده‌ای و چه اتوماتیک به ماشینی با کمبود امکانات معروف بود.

هر سه تیپ این ماشین و حتی نوع C آن که به نوعی نسخه فول یاریس حساب می‌شد نیز این ضعف را داشت، برای همین دو تیپ ارزانتر دیگر خیلی زود از بازار کشور حذف شدند، اما تویوتا یاریس تیپ C به لطف کیفیت ساخت بالاتر و وجود آپشن‌های اصلی مثل ورود بدون کلید، شیشه‌های برقی، صندلی‌های تاشو، مه‌شکن و نمایش‌دهنده دور موتور همچنان در بازار فعال ماند.

نسل بعدی این سدان ژاپنی که در سال ۲۰۱۴ به ایران رسید به تعداد خیلی محدود در کشور وجود دارد و از تغییر چهره و طراحی تازه بهره می‌‌برد؛ هر چند که نسخه جدید هم از کم بودن امکانات رنج می‌برد. تویوتا یاریس نسل دوم با موتور ۱۳۰۰ و نسل جدیدتر با گنجایش ۱۵۰۰ سی‌سی ساخته شده و هر دو از گیربکس ۴ دنده اتوماتیک برخوردارند. 

در هر صورت، تویوتا یاریس یکی از خودروهای ارزان ژاپنی موجود در بازار است که می‌تواند گزینه خوبی برای علاقمندان به خودروسازان ژاپنی باشد.

خرید و فروش و قیمت تویوتا یاریس صندوق‌دار

نیسان مورانو یکی از ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی در بازار ایران

۳ – نیسان مورانو

نسل اول این شاسی بلند ژاپنی، که حالا نزدیک به دو دهه از معرفی آن می‌گذرد، حدود ۱۳ سال پیش به کشور رسید. نیسان مورانو توسط گروه پارس خودرو و در روزهایی وارد ایران شد که بنزین قیمت امروزی را نداشت و مصرف سوخت بالای آن چندان مزاحمتی ایجاد نمی‌کرد؛ چرا که کیفیت ساخت بالا و شتاب خوب در کنار سقف سرعت بالا و کابین و فضای داخلی بزرگ این ضعف را پوشش می‌داد.

به مرور و با گران‌تر شدن بنزین، مصرف حدود ۱۵ لیتری مورانو در سیکل ۱۰۰ کیلومتر شهری به مشکلی قابل توجه تبدیل شد. چند سال بعد، با معرفی نسل دوم نیسان مورانو با نام تجاری Z51 و خبر مونتاژش در کشور توسط گروه ایرانی، علاقمندان به این محصول را امیدوار کرد. 

نسخه جدید مورانو، طراحی زیباتر و بهتری چه در داخل و چه در نمای بیرونی نسبت به نسل قبل داشت و با امکانات بیشتری هم عرضه شد، اما همچنان مشکل مصرف بالا را به خاطر حجم بزرگ پیشرانه‌اش داشت. تولید این مدل جدید با موتور ۳۵۰۰ سی‌سی تا اواخر سال ۲۰۱۲ ادامه یافت و اکنون نمونه‌های هر دو نسل در بازار دست دوم قابل خرید است.

جدا از مصرف سوخت، این شاسی‌بلند ژاپنی به دلیل واردات کم و گستردگی محدود در جاده‌های امروز کشور، مشکلاتی در تعمیر و تهیه لوازم یدکی دارد و بهتر است قبل از خرید مدل‌های کارکرده، این نکته را در نظر داشته باشید.

در هر صورت نیسان مورانو هم‌اکنون یکی از ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی موجود در بازار ایران است که خرید و فروش می‌شود.

خرید و فروش و قیمت نیسان مورانو

مزدا ۳ یکی از خودروهای ارزان ژاپنی و خوب بازار

۴ – مزدا ۳

چهارمین گزینه از فهرست خودروهای ارزان ژاپنی در بازار ایران، سدان محبوب و اسم‌ و رسم‌داری در کشور است. سدانی که از همان روز اول زیبا و جذاب بوده و حالا که نزدیک به دو دهه از حضور آن در کشور می‌گذرد، این لقب همچنان برازنده‌اش است.

نسل چهارم این ماشین که به مزدا ۳ جدید معروف شده و بعد از فراز و نشیب‌ها و رد کردن موانع تحریم دو مرتبه به معاملات کشور برگشت، ابتدا در ۳ تیپ ساخته شد که امروز تمام آن‌ها متوقف شده است. اما تیپ چهارم این نسل چند سال بعد از حضور دوباره، توسط گروه بهمن رونمایی شد و امروز با موتور ۲۰۰۰ سی‌سی و گیربکس ۵ حالته اتوماتیک عرضه می‌شود. 

توجه داشته باشید که به جز بخش خودروهای صفر و نمایندگی‌ها، می‌توان تیپ‌های گذشته‌اش را نیز با هزینه کمتر پیدا کرد؛ اما در خریدن مزدا ۳ کارکرده باید مراقب سر پا و سلامت بودن آن بود چرا که به دلیل حضور با سابقه و تیپ‌های مختلف این محصول در این سال‌ها، امکان برخورد کردن به مزدا ۳ کارکرده با شرایط بد وجود دارد. 

در هر حال، تیپ چهارم مزدا ۳ نیوفیس صندوق‌دار یکی از شایسته‌ترین و ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی بازار است و این ماشین با کیفیت ساخت، نرمی و راحتی در رانندگی و فرمان‌پذیری‌اش این موضوع را به خوبی نشان می‌دهد. کابین و اتاقک کمی کوچک در قسمت عقب و سیستم تعلیقی که ایده‌ال نیست از نکات منفی این خودرو به شمار می‌آید.

خرید و فروش و قیمت مزدا ۳ جدید سدان

میتسوبیشی لنسر

۵ – میتسوبیشی لنسر

آخرین مورد پیشنهادی برای خرید یک خودروی ارزان ژاپنی باز هم یک خودرو از برند میتسوبیشی است. میتسوبیشی لنسر نامی بسیار آشنا و قدیمی هم برای دنیا و هم برای ایرانیان است. حالا نزدیک به ۴ دهه از تولد این نام در تاریخ صنعت خودروسازی ژاپن می‌گذرد و لنسر یکی از افتخارات میتسوبیشی به حساب می‌آید.

بعد از واردات و حضور اولیه این سدان در ایران، نزدیک به ۱۰ سال از غیبتش گذشت تا اینکه حدود ۷ سال پیش نسل جدید با چهره‌ای تازه در دو تیپ ۱۶۰۰ دنده‌ای و اتومات و ۱۸۰۰ سی‌سی اتوماتیک پا به بازار داخل گذاشت. 

هر سه تیپ برای خرید یک خودروی دست دوم در بازار وجود دارند، اما برای خرید نوع صفر، در دسترس‌ترین گزینه مدل ۱.۸ لیتری اتومات است که با گیربکس CVT و شیفتر پدال عرضه می‌شود. لنسر نسل جدید دارای کیفیت بالا در ساخت، فرمان‌پذیری خوب و دوام و عمر مفید مطلوبی است و مصرف سوخت آن در هر سه تیپ بسیار پایین و نزدیک به ۷ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر است.

تیپ دنده‌ای آن اما بازار قدرتمندی ندارد و انتخاب این مدل با مشکلاتی در تعمیر و فروش روبرو خواهد بود. لنسر ۱۸۰۰ سی‌سی اتوماتیک را می‌توان با قیمت مناسبی تهیه کرد.

خرید و فروش و قیمت میتسوبیشی لنسر

جمع‌بندی

در فهرست بالا سعی کردیم تا تعدادی از ارزان‌ترین خودروهای ژاپنی موجود در بازار ایران را به شما معرفی کنیم، خودروهایی که شاید نسبت به ارزش واقعی‌شان گران باشند اما با توجه به بازار نابسامان کشورمان، گزینه‌های مطلوبی به شمار می‌آیند.

در نهایت، امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده و توانسته اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ شما تجربه سواری با کدام یک از این خودروها را دارید؟ به نظر شما خودروهای دیگری هم هستند که بتوانند در این فهرست قرار بگیرند؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.