مقایسه دنا پلاس با تندر ۹۰ پلاس و سورن و برلیانس H330

سرزمين دنا پلاس و رفقا

1

ابتدا دنا بود که توسط ایران‌خودرو عرضه شد. بعد از آن، نخستین فیس‌لیفت آن هم عرضه شد که دنا پلاس نام گرفت. این فیس‌لیفت از زمستان ۱۳۹۵ اما با عنوان مدل ۱۳۹۶ عرضه شد. هرچند باید گفت که مدتی بعد مدل‌های دنا پلاس توربو و دنا پلاس توربو اتومات هم از سوی ایران خودرو ارائه شد. در این مطلب از وبلاگ دیوار قصد داریم به مقایسه دنا پلاس با تندر ۹۰ پلاس و سورن و برلیانس H330 بپردازیم تا ببینیم این خودروی ایرانی در برابر رقبایش چه حرفی برای گفتن دارد.

ایران خودرو که در وی‌سایتش خیلی از این محصولش دفاع می‌کند. اما وقتی که دقیق‌تر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که تغییرات ظاهری اتفاق افتاده صرفاً در چراغ‌های جلو و عقب، جلوپنجره و … است. دنا پلاس ابتدا آپشن‌هایی چون سانروف، دوربین عقب، مانیتور بزرگ، ایربگ جانبی، دی‌لایت و … داشت تا حسابی دلبری کند. از حیث فنی هم البته دو مدل غیراتومات دنا و دنا پلاس، تفاوت چندانی با هم ندارند.

دنا پلاس در ژانر سدان‌ها و صندوقدارها ارائه شده است، جایی که رقبای زیادی با هم دست و پنجه نرم می‌کنند. چون غالب کاربرد خودرو در ایران خانوادگی است، طبیعی است که کمپانی‌های مختلف علاقه‌مند باشند که در این حوزه، خودی نشان بدهند. باز هم جالب‌تر این‌که بیشتر سدان‌های اسم و رسم‌دار ایران را، همین ایران‌خودرو تولید و مونتاژ می‌کند. باز هم طبیعی است که بیشترین رقبای همین دنا پلاس را، باید در همان جاده مخصوص جستجو کرد؛ جایی که ایران‌خودرو تصمیم گرفته است با شدت هر چه تمام‌تر، مزیت نسبی خودش در تولید سدان‌های خانوادگی حفظ کند.  هرچند که سدان‌های نورسیده چینی و همچنین سدان‌های باکیفیت ولی قدیمی‌تر را نباید از یاد برد.

در نهایت، برای کسانی که می‌خواهند نیم‌نگاهی به رقبای این سدان داشته باشند، دست به مقایسه دنا پلاس با خودروهای هم‌رده‌اش زده‌ایم.

نمای داخلی دنا پلاس
نمای داخلی دنا پلاس

مقایسه دنا پلاس با تندر ۹۰ پلاس دنده‌ای

البته رقیب اول، یک رقیب گردن کلفت در فضای خودروهای ایرانی است؛ رقیبی به نام رنو تندر ۹۰ یا همان ال ۹۰ خودمان. تندر ۹۰ پلاس در ایران، به کیفیت و امنیت بالا معروف است و از این حیث، شاید کمتر سدانی بتواند پا‌به‌پایش رقابت کند. اما دنا پلاس هم برای خودش نکته مثبت کم نداشته و ندارد. در کل تندر ۹۰ خودرویی ساده است که ظاهراً تولید شده تا امنیت و کیفیت داشته باشد؛ هرچند که ایران‌خودرو در نسخه‌های جدیدتر و پلاس آن سعی کرده که کمی از این سادگی کم کند و آن را شیک‌تر کند. طوری که در تندر ۹۰ پلاس، بخش جلوپنجره آن کاملاً شبیه رنو ساندرو از آب درآمده است.

با مقایسه دنا پلاس با تندر ۹۰ پلاس از لحاظ ظاهری می‌توان مطمئن بود که از آن دنا پلاس خواهد بود؛ چرا که ظاهری کلاسیک‌تر و شیک‌تر به خودش گرفته است. تندر ۹۰ همیشه بین کاربران اتومبیل به زمختی شهره بوده و هست.

از حیث آپشن هم که موفقیت کاملاً با دنا پلاس است. همان‌طور که گفتیم تندر ۹۰ پلاس خودرویی ساده است که ظاهراً برای کاربردهای فنی و ماشین‌سواری تولید شده است، نه برای موفقیت در بازار سدان‌ها. از حیث فنی هم دو خودرو نسبتاً شبیه هم ظاهر شده‌اند؛ با این تفاوت که وضعیت دنا پلاس به واسطه پیشرانه و دیگر تدبیرهایی که در آن اندیشیده شده، بهتر است.

با این حال، زمانی که به مقایسه دنا پلاس با تندر ۹۰ پلاس از لحاظ کیفیت می‌پردازیم، رنو تندر ۹۰ یه یک‌باره از وسط گود میدان بلند می‌شود و چند پله بالاتر قرار می‌گیرد؛ چرا که همیشه در خودروهای تولید و مونتاژ ایران جزو اولین‌ها بوده است. همچنین از نظر راحتی کابین خودرو هم وضعیت تندر ۹۰ به واسطه طراحی صندلی‌ها و کابین آن بهتر است. از نظر فنی هم باید بگوییم که پیشرانه دنا پلاس بهتر است، اما شتاب و مصرف تندر پلاس ۹۰ چیز دیگری است.

مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330

همان‌طور که اشاره کردیم، بخشی از رقبایی که به رقابت با دنا پلاس برخاسته‌اند، خودروهای چینی هستند. البته چینی‌ها در ابتدا خودروهایی داشتند که چنگی به دل نمی‌زد، اما در ادامه مسیر، موفق شدند که ظاهر و کیفیت محصولات‌شان را تقویت کنند. اما برسیم به مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330.

با مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330 از نظر ظاهری و طراحی، کمی سنگینی به طرف وزنه برلیانس می‌چرخد. چینی‌ها در سدان‌های جدید خودشان، معمولاً سعی کرده‌اند که کپی‌برداری‌های بی‌نقصی را داشته باشند. گفته می‌شود که برلیانس H330، یک کپی از ب‌ام‌و سری یک است. انصافاً هم خودرویی چشم‌نواز و جوان‌پسند از آب درآمده است. ایران‌خودرو تلاش زیادی کرده که مشکلات موجود مونتاژی در سری قبل را رفع کند، هرچند به نظر می‌رسد وضعیت مونتاژ برلیانس H330 بهتر از آب درآمده است. گلگیرها به خوبی طراحی شده و فرم خاص و دلنواز چراغ‌ها و … روی هم رفته وضعیت ظاهری مناسب‌تری به برلیانس بخشیده است.

با این حال، با ورود به داخل کابین خودرو متوجه می‌شویم که دنا پلاس دست برتر را دارد. فرم اسپرت صندلی‌ها و راحتی آن‌ها، برای کاربران جالب‌تر است. از نظر عایق‌بندی هم که دنا پلاس کلاً در رتبه خوبی نسبت به خودروهای هم‌رده خودش قرار دارد. این در حالی است که کابین برلیانس H330 ساده طراحی شده و همین سادگی،‌ باعث شده تا کابینی زیبا نداشته باشیم. وضعیت کیفیت متریال به کار رفته در کابین آن ‌هم که از دنا پلاس پایین‌تر است. صندلی‌ها و ارگونومی آن‌ها هم خوب است، هرچند که نسبت به وضعیت صندلی‌ها در دنا پلاس در سطحی پایین‌تر قرار می‌گیرد. دنا پلاس در کل خودروی جادارتری نسبت به برلیانس H330 است و بیشتر به درد مسافرت می‌خورد.

با با مقایسه دنا پلاس با برلیانس H330 از نظر حجم پیشرانه و قدرت تولیدی با اندکی اغماض می‌توان هر دو خودرو را یکسان دانست. در باقی موارد هم دو خودرو یکسان هستند، هرچند که عملکرد نه چندان جالب گیربکس برلیانس در انتقال قدرت، باعث شده تا از حیث فنی هم از دنا پلاس عقب‌تر بیفتد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه برلیانس H330 با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

نمای پشتی دنا پلاس
نمای پشتی دنا پلاس

مقایسه دنا پلاس با سمند سورن

سمند سورن هم نوعی فیس‌لیفت از سمند است که حالا طرفداران زیادی هم پیدا کرده است. جالب این‌که سمند سورن تولیدش از ۱۳۸۶ شروع شده است، هرچند که امروزه به نسخه‌های آپدیت آن روبه‌رو هستیم که مدنظر ما مدل ELX آن است. البته برخی هم دوست دارند هر دوی این خودروها را در اصل فیس‌لیفت همان نسخه کلاسیک سمند بدانند که حالا بحثی دیگر است.

با مقایسه دنا پلاس با سمند سورن از نظر ظاهری باید گفت بحثی در این نیست که وضعیت دنا پلاس بهتر است؛ چرا که یک دهه دیرتر از سمند پلاس راهی بازار شده و طبیعی است که دغدغه‌های به‌روزتر مشتریان را مد نظر داشته است. دنا پلاس روی هم رفته اسپرت‌تر و شیک‌تر است و سمند سورن، کمی قدیمی‌تر و مسن‌تر ظاهر شده است.

در طراحی کابین و داشبورد هم که قطعاً دنا پلاس یک سر و گردن بالاتر است؛ خاصه این‌ که طرح داشبورد آن ما را به یاد مواردی چون سوناتا YF می‌اندازد. حجم داخل کابین دو خودرو هم یکسان است، هرچند که شاید برخی معتقد باشند که فضای داخل سمند سورن به دلیل نوع متریالی که استفاده شده، خودمانی‌تر است.

با مقایسه دنا پلاس با سمند سورن از لحاظ فنی هم باید گفت چون هر دو خودرو از پیشرانه ملی یا EF7 سود می‌برند، پس نباید تفاوت چندان معناداری با هم داشته باشند. پس روی هم رفته، کسانی که دنبال انتخابی از میان این دو هستند، قطعاً باید به دنا پلاس فکر کنند؛ هرچند که نسخه‌های سفر سمند سورن را باید با کارکرده‌های دنا پلاس مقایسه کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر، بد نیست نگاهی هم به مطلب مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر ۹۰ داشته باشید.

سخن پایانی

امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات خوبی از دنا پلاس در قیاس با رقبایش در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش دنا پلاس مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ شما تجربه سواری با کدام یک از این خودروها را دارید و به نظرتان کدام یک از این خودروها ارزش خرید بالاتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

1 نظر
  1. Hadi می‌گوید

    با سلام
    به نظر من تندر ۹۰ ساده از تندر ۹۰ پلاس بهتر است.از نظر قیافه فقط
    بعدشم دنا پلاس خودرویه بدی نیست ولی عمرا بتونه به پای تندر ۹۰ برسه.
    چرا که آپشن رو می‌توان بعدا نصب کرد و قیافه اصلا مهم نیست.ولی ویژگی های فنی و کم استهلاک بودن خودرو خیلی مهم است.
    بنده خودم مکانیک هستم تو ۱۲ سال که هست کار میکنم کلا دو.سه بار تندر ۹۰ اومده من خودمم هنگام ولی دنا پلاس که خودروی مال ۳ سال هست تقریبا بالای ۱۰۰ تا مطمئنم که باشه.
    خسته نباشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.