مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر

خودرویی در دل کویر

4

برای خرید یکی از قدیمی‌ترین خودروهای تولیدی ایران، حتماً باید بازار و خودروهای متفاوت را بشناسید تا برای خرید سردرگم نشوید. خودرویی مثل شهباز قطعاً همان‌قدر که برای خرید می‌تواند  مناسب باشد، خرید بدی هم محسوب شود. برای شناخت شرایط بازار، این خودرو را با خودروهای هم‌سطحش در بازار قیاس می‌کنیم. در این مقاله، ما به مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه جیپ شهباز

در ابتدا باید گفت که برای سوارشدن سوار به این خودرو، در عمل مجبور می‌شوید پاهای خود را باز کنید؛ به‌ این خاطر که ارتفاع زیادی از سطح زمین دارد و نداشتن رکاب شما رو دچار سختی بسیاری خواهد کرد. نشستن پشت‌فرمان هر خودرویی می‌تواند جایگاه خاصی به راننده بدهد که قضاوت را برای او ساده‌تر کند.

شما در جیپ شهباز به‌خاطر ارتفاع زیاد آن، بیشتر حس می‌کنید سوار خودرویی مثل مینی‌بوس شده‌اید تا شاسی‌بلندی غول‌پیکر! البته این را از یاد نبرید که با خودرویی آمریکایی مواجهید که چنین ویژگی‌ای در ابعاد یا حتی ارتفاع اصلاً از آن بعید نیست.

مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول و لندرور دیفندر
جیپ شهباز از نمای روبه‌رو

وقتی با خودرویی مثل شهباز در جاده‌های ناهموار رانندگی می‌کنید، آمادگی مواجهه با هرچیزی را دارید؛ همچنین سرعت‌تان هم مناسب با زمینی است که در آن می‌رانید. ولی وقتی در شهر یا در بزرگ‌راهی با جیپ شهباز رانندگی می‌کنید، ممکن است سرعت‌تان با فضای پیش روی‌تان متناسب باشد، در این‌صورت کوچک‌ترین دست‌اندازی ممکن است خشکی خودرو را به رختان بکشد و دچار تکان‌های شدیدی روی صندلی خود شوید.

ضربه‌ها و صداهای داخل اتاقک بسیار زیاد است. این مشکلات از ویژگی‌های چنین خودرویی است، با این حال چرخ‌های بزرگ شهباز هم در این موضوع تأثیر به‌سزایی دارد و بی‌تقصیر نیست.

مزایای جیپ شهباز

  • کلیدهای متعدد چراغ‌های شهباز یادآور کابین خلبان در هواپیما است. فرمان این خودرو خوش‌دست و کار با آن ساده است.
  • صندلی‌ها هم به‌نسبت راحت است و با داشتن امکان تنظیمات دستی‌، می‌شود شرایط ایدئالی را برای نشستن پشت‌فرمان ایجاد کرد.
  •  نکته جالب، کاپوت و جلوی خودروست که بسیار بزرگ است و دید راننده را در حرکت سخت می‌کند؛ به‌طوری‌که در اوایل رانندگی با این خودرو باید مراقب چهارگوشه خودرو باشید تا کنترل آن از دست نرود و به‌جایی نخورد. بااین‌حال همین ارتفاعی که شهباز دارد، موقع رانندگی در خیابان‌ها، بزرگ‌راه‌ها و حتی سطوح کوهستانی گل‌آلود حس تسلطی عالی به راننده می‌دهد.
  • این جثه ظریف اما قدرتمند در عبور از پیچ‌های شهری فرمان‌پذیر است و پایداری خوبی دارد، چنان‌که به‌هیچ‌وجه حس ترس را به راننده منتقل نمی‌کند. شهباز با وجود خشک‌بودن، سیستم تعلیق بسیار قوی‌ای دارد و به‌ هیچ عنوان در هیچ شرایطی خیال چپ‌کردن به سرش نمی‌زند.

معایب جیپ شهباز

  • وقتی خودرو را در دنده می‌گذارید و قصد حرکت می‌کنید، با فشاردادن پدال گاز سر و صدای موتور به‌شکل غافلگیرکننده‌ای بلند می‌شود.
  • شتاب خودرو هم چندان جالب‌توجه نیست؛ البته از خودروی آفرودی در این سطح چنین انتظاری هم نمی‌رود.
  • از دیگر دلایل شتاب‌گیری ضعیف شهباز می‌توان به تجهیزات اضافه‌ای اشاره کرد که ممکن است مالک قبلی بر روی آن نصب کرده باشد.
  • چرخ‌ها هم اگر مناسب آفرود باشد، وزن زیادی خواهد داشت و قابلیت قدرتی‌شان روی شتاب‌گیری تأثیری منفی خواهد داشت. هرچه شهباز برای آفرود مجهزتر باشد، این وزن اضافی که خودرو متحمل می‌شود توان موتور را برای شتاب و سرعت زیاد می‌گیرد.
  • موقع رانندگی با این خودرو به‌خصوص در سطح شهر، باید بسیار مراقب دست‌اندازها و سرعت‌گیرها بود.
  • علاوه‌ بر شتاب کند شهباز، دنده‌های آن در دور زیاد موتور تعویض می‌شود که هم نفوذ بیشتر صدا به داخل اتاقک و هم مصرف سوخت را افزایش می‌دهد. البته لازم‌به‌‌ذکر است که به‌واسطه قدرتی که موتور این خودرو دارد، چنین چیزی امری طبیعی به‌ حساب می‌آید.

مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول

اولین خودرویی که ما در مقایسه جیپ شهباز به آن می‌پردازیم، نیسان پاترول است. جیپ شهباز را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین و کلاسیک‌ترین خودروهای تولیدشده در ایران دانست که روزگاری هم بهترین شاسی‌بلند دو دیفرانسیل جهان شناخته می‌شد. تولید و فروش جیپ شهباز یا همان جیپ سی‌جی ۵ در ایران قدمت بسیاری دارد و از دهه ۴۰ شمسی آغاز شد.

شرکت‌های خودروسازی جنرال‌موتورز و جیپ‌سازی ایران که بعدها اسمشان به پارس‌خودرو تغییر کرد، بهترین و به‌روزترین خودروهای جیپ را در ایران تولید می‌کردند؛ جیپ شهباز هم یکی از آنها به‌حساب می‌آید.

جیپ شهباز خودرویی است که برای جاده‌های ناهموار کوهستانی و کویری ایران کاملاً مناسب است و هیچ‌وقت صاحب خود را در چنین شرایط دشواری ناامید نمی‌کند. بین رانندگان این جیپ افسانه‌های بسیاری روایت می‌شود که شهباز از ناهموارترین راه‌ها قهرمانانه عبور کرده و در سخت‌ترین شرایط رانندگی جان سالم به‌ در برده است. تمامی این موارد نشان‌‌دهنده توانایی‌های خارق‌العاده این خودرو است. تولید این خودرو حدود ۲ دهه طول کشید و تا دهه ۶۰ ادامه یافت. پس از آن به‌دلایل مختلفی متوقف شد.

مقایسه فنی جیپ شهباز با نیسان پاترول

موتورهای قدرتمند ۳٫۸ و ۴٫۲ لیتری جیپ شهباز با بدنه مقاومی که دارد، باعث شده است پس از طی ده‌ها سال از تولید، این خودرو در ایران همچنان طرف‌داران خود را داشته باشد. به‌خصوص جوانانی که به آفرود علاقه دارند، همیشه به خرید جیپ‌های شهباز سالم و سرحال به‌عنوان بهترین گزینه‌های ممکن خود فکر می‌کنند.

قیمت این جیپ شهباز هم یکی دیگر از دلایل انتخاب این خودرو است که باعث می‌شود رقبای آن مثل شاسی‌بلندهای هم‌دوره‌اش یا خودروهای ضعیف‌تر دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی در برابر این خودروی آمریکایی سر تعظیم فرود آورد.

اواسط دهه ۶۰ خودرو شاسی‌بلند دیگری وارد بازار شد که پس از مدت کوتاهی توانست محبوبیت بسیار زیادی کسب کند. پاترول خودروی شاسی‌بلندی که محصول شرکت معتبر ژاپنی نیسان بود و در ایران شرکت خودروسازی پارس‌خودرو آن را مونتاژ می‌کرد.

این خودرو موتور ۴ لیتری قدرتمندی داشت. همچنین با طراحی زیبا و اتاق راحت‌تری که به سرنشینان خود ارائه می‌داد و همچنین امکانات لوکس‌تری که داشت، توانست پس از دوران طلایی‌ای که جیپ‌ها در ایران داشتند، توجه‌ها را به خود جلب کند.

مقایسه جیپ شهباز با نیسان پاترول

طی حدود یک دهه‌ای که پاترول تولید می‌شد بازار خرید و فروش بسیار داغی داشت. پس از آن، به‌خاطر افت قیمت این خودرو و امکانات بیشتر آن نسبت به رقبا، خرید مدل‌های چهاردر و دودری که تولید می‌شد، طرفداران بسیاری پیدا کرد. حتی امروزه خرید نیسان پاترول به‌خاطر قابلیت‌های آفرودی مناسبی که دارد، انتخاب خوب و مناسبی برای طرف‌داران آفرود به‌ حساب می‌آید.

مقایسه امکانات جیپ شهباز با نیسان پاترول

همان‌طور که گفته شد، نیسان پاترول در مقایسه جیپ شهباز از امکانات بیشتری برخوردار است و علاوه‌ بر آفرود می‌توان از آن به‌عنوان خودرویی خانوادگی استفاده کرد. پاترول در طراحی ظاهری هم نسبت به جیپ شهباز ظاهری قابل‌قبول‌تر دارد و در طراحی این خودرو ظاهر خشک و خشن نظامی جیپ دیده نمی‌شود.

علاوه‌ بر این، پاترول در مقایسه جیپ شهباز خودروی جادارتری است و به‌خاطر بسته‌بودن بدنه‌اش و داشتن سقف، برای آفرودبازها از امنیت بیشتری برخوردار است. درکل اگر دنبال ظاهر زیباتری بین این دو خودرو هستید، می‌توانید پاترول را انتخاب کنید؛ ولی اگر توان مالی‌تان به خرید پاترول نمی‌رسد، انتخاب بعدی شما می‌تواند جیپ شهباز با دوام و استقامت زیاد باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش نیسان پاترول به سایت دیوار مراجعه کنید.

مقایسه جیپ شهباز و لندرور دیفندر

خودروی دیگری که در مقایسه جیپ شهباز به آن می‌پردازیم، لندرور دیفندر است. شهباز و لندرور دیفندر دو خودروی شاسی‌بلند است که از نظر ظاهری شباهت‌های بسیاری با هم دارد. این دو خودرو هم از نظر مقاومت بدنه هم ازنظر قدرت موتور آن‌قدر در سطح خوبی است که بارها آن‌ها را چه در خیابان و چه در فیلم‌ها به‌عنوان خودروهای نظامی ارتشی‌ها دیده‌ایم.

مقایسه ابعاد فضای جیپ شهباز و لندرور دیفندر

با نگاهی به این ۲ خودرو اولین چیزی که نظرمان را جلب می‌کند ابعاد آن‌هاست. شهباز نسبت به دیفندر خودروی جمع‌ و جورتر و کوچک‌تری است و حتی در نمونه‌هایی از آن فقط ۲ سرنشین جا می‌گیرند. ولی دیفندر از نظر بزرگی تاحدی اندازه نیسان پاترول است و به‌راحتی ۴ سرنشین را در خود جا می‌دهد. حتی مدل‌های ۲ سرنشین دیفندر هم در فضای عقب خود جای مناسبی برای بار و اثاث سفر دارد و این مزیت بزرگی برای این خودرو محسوب می‌شود.

مقایسه طراحی بیرونی جیپ شهباز و لندرور دیفندر

در مقایسه جیپ شهباز با لندرور دیفندر ازنظر طراحی می‌توان گفت شهباز تا اندازه‌ای زیباتر از دیفندر است. با وجود اینکه در طراحی شهباز هیچ‌چیزی مدرن نیست و حتی شکل چراغ‌های جلو و جلوپنجره آن آدم را یاد خودروهای کلاسیک و قدیمی می‌اندازد، ولی تناسب و هماهنگی این بخش‌ها کنار همدیگر چشمگیرتر از لندرور دیفندر به‌ نظر می‌رسد.

وقتی از عقب به دیفندر نگاه می‌کنیم، قضیه تاحدی فرق می‌کند. پنجره‌های لچکی دیفندر در بخش عقبی آن و در کناره‌های شیشه عقب قرار گرفته است و چرخ زاپاس هم روی در پشتی خودرو سوار می‌شود که سطحی کاملاً تخت و عمودی دارد. در‌حالی‌که در طراحی بخش عقب جیپ شهباز تنها چیزی که به چشم می‌خورد، چراغ‌های آن است.

مقایسه جیپ شهباز و لندرور دیفندر
نمای پشتی جیپ شهباز

مقایسه فنی جیپ شهباز و لندرور دیفندر

دیفندر در بازار ایران با پیشرانه‌های گوناگونی یافت می‌شود: پیشرانه‌های بنزینی با حجم‌های مختلف که درحالت استاندارد قدرتی تا ۱۴۰ اسب بخار را تولید می‌کند و یا پیشرانه‌های دیزلی که گاهی با دست‌کاری‌های مختلف روبه‌رو شده است. از سوی دیگر موتور جیپ شهباز در دو نوع  ۳٫۸ و ۴٫۲ لیتری است که از شهباز جیپی قدرتمند ساخته است.

برای رانندگی با جیپ شهباز هم نمی‌توان انتظار شتاب‌گیری و سرعت‌های زیاد را داشت. بااین‌حال هر دوی این خودروها به‌واسطه سنگین و خشک‌بودن‌شان در سرعت‌های زیاد، باعث دردسر و گاهی‌اوقات آزار سرنشینان خود می‌شود. درواقع سازندگان چنین خودروهایی هرگز رانندگی‌های پرشتاب را در برنامه‌ تولید این خودروها قرار نداده‌اند.

درکل اگر دنبال خودروی کلاسیکی هستید که با آن به آفرود بروید و از قدرت و استقامت آن لذت ببرید، می‌توانید جیپ شهباز را زیرنظر داشته باشید. ولی اگر در کنار این قدرت و استقامت در جست‌ و جوی خودرویی هستید که تقریباً جدیدتر باشد، انتخاب لندرور دیفندر می‌تواند گزینه‌ معقولی باشد؛ هرچند در این مورد باید به هزینه‌ بیشتری که برای خرید این خودرو در مقایسه جیپ شهباز پرداخت می‌کنید، توجه داشته باشید. همچنین لندرور دیفندر به‌خاطر جادارتر‌بودنش چه برای سرنشینان چه برای بارزدن وسایل گزینه مناسب‌تری برای خودرویی خانوادگی محسوب می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش لندرور دیفندر به سایت دیوار مراجعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه جیپ شهباز در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

قیمت خرید و فروش جیپ شهباز

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

4 نظرات
  1. صدف می‌گوید

    کی میگه شهباز شتاب نداره.مقایسه با پژو هم شتاب خوبی دارد.و نسبت به پاترول کمتر بنزین مصرف می کند

  2. سامان می‌گوید

    سلام،،جیپ شهباز هم خیلی قدیمی تر هست هم قویتر و هم کوچکتر،،الان جیپ های بزرگتر ،،جادارتر،،با باربند و هم بسیار نرم تر و حتی قوی تر از جیپ شهباز با امکانات امروز ساخته شده که از هر لحاظ از دیفندر و پاترول سرتر هست،،البته همین جیپ شهباز هم از لحاظ قدرت،،هر دوتای دیفندر و پاترول رو شکست میده،،،ولی اون جیپها بسیار بزرگتر و بسیار مجهزتر هستن.

  3. مجید می‌گوید

    سلام ، با عرض پوزش کسی که این مطالب را راجع به جیپ شهباز نوشته اصلأ سروکاری با این ماشین نداشته ، به نظر بنده که حدود بیست سال سوار جیپ شهباز شدم واقعا مغایرت دارد

  4. Amir می‌گوید

    عالی بود ممنون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.