مقایسه کیا کارنیوال با کیا کارنز و ساندرو اتومات و مرسدس بنز ویتو

مقایسه‌ای سخت در بازاری محدود

0

شاید مقایسه کیا کارنیوال از هر مقایسه دیگری در بین خودروهای موجود در بازار ایران سخت‌تر باشد، زیرا از طرفی، به‌دلیل این‌که خودروهای کلاس مینی‌ون چندان در ایران شناخته شده نیستند و تنها تعداد معدودی از این خودروهای جادار در بازار داخلی عرضه شده‌اند، اساساً رقبای معدودی از آن وجود دارد و از طرف دیگر، مقایسه این خودرو با خودروهای کلاس‌های دیگر کمی غیرفنی، غیرمنطقی و ناعادلانه به‌نظر می‌رسد.

به هر ترتیب، برای عیان شدن طراز واقعی و توان کارنیوال و ارائه اطلاعاتی که بتواند هنگام خرید و انتخاب یکی از محصولات موجود در بازار ایران به کمک خریدار بیاید، انجام این مقایسه گریزناپذیر است. در ادامه این مطلب نگاهی داریم به مقایسه کیا کارنیوال با کیا کارنز و ساندرو اتومات و سعی می‌کنیم نقاط قوت و ضعف هر خودرو را بررسی کنیم.

مقایسه کیا کارنیوال با کیا کارنز

در ابتدا، به سراغ مقایسه کیا کارنیوال با کیا کارنزمی‌رویم. شرکت «کیا موتورز» ۱ سال پس از عرضه کیا کارنیوال و در سال ۱۹۹۹، محصول دیگری با نام کیا کارنز را معرفی کرد.

کیا کارنز نیز یک مینی‌ون از دسته خودروهای چندمنظوره شهری، یا کامپکت MPV، است که طراحی آن، همچون کارنیوال، جزو «خودروهای موتور جلو-محور جلو» است. کارنز نیز از امکانات و تجهیزات به‌روز و ایمنی برخوردار است و درعین شیک و لوکس بودن، برای طی مسافت‌های زیاد و مسافرت‌های طولانی مناسب است.

با مقایسه کیا کارنیوال با کیا کارنز درمی‌یابیم که از نظر ظرفیت سرنشینان هردوی این محصولات کیاموتورز یکسان هستند و برای جابه‌جایی هفت نفر مسافر طراحی شده‌اند. سومین نسل کارنز که مثل کارنیوال از سوی شرکت «اطلس‌ خودرو» به بازارهای داخلی وارد شده است، با داشتن جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک، پیشرانه‌ای با ظرفیت ۲۰۰۰ سی‌سی و امکان تولید ۱۶۶ اسب‌بخار قدرت، به‌مراتب از پیشرانه ضعیف‌تر، کم سرعت و کم قدرتی نسبت به نسل سوم کارنیوال برخوردار است.

این مینی‌ون نیز، مثل کارنیوال بسیار جادار است و فضای خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد؛ صندلی‌های راحتی دارد و صندوق‌عقب آن نیز برای قرارگیری وسایل سفر و ملزومات این‌تعداد سرنشین در مسافرت‌های برون‌شهری کاملاً جادار و مناسب است، اما ظرفیت باک کارنز ۲۵ لیتر کم‌تر از کارنیوال است و با ظرفیت ۵۵ لیتر، به‌جهت اهمیت ظرفیت باک خودرو در سفرهای برون‌شهری در دل طبیعت و مناطق دور از امکانات شهری و پمپ‌بنزین، قافیه را از این نظر به کارنیوال باخته است.

در مقابل، از جهت مصرف سوخت کارنز اقتصادی‌تر است و با مصرف ۷.۹ لیتر به‌صورت ترکیبی، در برابر مصرف ۱۱.۸ ترکیبی نسل سوم کارنیوال، کاملاً کارآمدتر  است. در بحث امکان خرید و فروش و شرایط نگهداری و تأمین قطعات، هر دو محصول کره‌ای به‌دلیل محدودیت عرضه در ایران، با مشکلات جدی‌ای روبه‌رو هستند و توصیه می‌شود فقط خریدارانی سراغ این خودروهای باکیفیت بروند که خیلی به دنبال تنوع و تعویض خودرو نیستند و می‌خواهند حالاحالاها از این مینی‌ون‌های کره‌ای استفاده کنند.

مقایسه کیا کارنیوال با ساندرو اتومات

رنو ساندرو در سال ۲۰۰۸ با برند داچیا ازسوی شرکت فرانسوی رنو در نمایشگاه ژنو رونمایی شد و از سال بعد، خط تولید آن در چندین کشور به‌راه افتاد. در ایران نیز، مونتاژ و تولید نسل اول این خودرو و مدل پیش از نسخه فیس‌لیفت شده آن (رنو استپ وی) از سال ۱۳۹۴ از سوی شرکت «پارس‌ خودرو» آغاز شد و ۱ سال پس از آن، نسل اول ساندرو استپ‌وی نیز به بازار ایران راه یافت.

به‌طورکلی، رنو ساندرو در بحث تجهیزات از سطح پایین‌تری نسبت به رقبا و خودروهای هم‌سطحش برخوردار است، ولی در بحث کیفیت ساخت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ساندرو، همچون کارنیوال، جزو «خودروهای موتور جلو-محور جلو» است.

در مقابل، پیشرانه ۶ سیلندری ۲۴ سوپاپ با ظرفیت ۲۶۵۶ سی‌سی کارنیوال، به مراتب ضعیف‌تر است و از پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ با ظرفیت ۱۵۹۸ سی‌سی برخوردار است. این موضوع کاملاً بر قدرت و سرعت این دو خودرو تأثیر گذاشته است و از این نظر نیز، وضع کارنیوال با حداکثر سرعت ۱۹۲ کیلومتر بر ساعت در مقابل حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت ساندرو، بهتر است.

با مقایسه کیا کارنیوال با ساندرو اتومات باید گفت که در بحث شتاب، وضع ساندرو با شتاب صفر تا ۱۰۰، ۱۱.۵ ثانیه بهتر است؛ طبیعتاً این موضوع با کم‌تر بودن وزن و ابعاد این محصول رنو به‌نسبت محصول کیا موتورز ارتباط مستقیمی دارد.

دیگر برتری ساندرو در بحث دوست‌دار محیط زیست بودن آن است؛ به‌طوری که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۴ است و میزان تولید گاز CO2 این خودرو نیز برابر با ۱۵۸ گرم در هر کیلومتر است. ولی کارنیوال، با تولید ۲۵۵ گرم در هر کیلومتر گاز CO2، تنها به داشتن استاندارد آلایندگی یورو ۳ بسنده کرده است.

همچنین، طبیعی است که خودرویی که در ایران مونتاژ می‌شود، وضع بسیار بهتری در بحث خدمات پس از فروش، تأمین قطعات و دسترسی آسان به لوازم یدکی و مصرفی و … نسبت به کیا کارنیوالی که تنها در تعداد محدودی در ایران عرضه شده داشته باشد.

فراموش نکنیم که به‌زعم کارشناسان هاچ‌بک دانستن ساندرو غلط است و این خودرو در کلاس «سوپر مینی» قرار دارد و این اصطلاح در مورد خودروهایی به‌کار می‌رود که از خودروهای شهری بزرگ‌تر و از خودروهای کوچک، کوچک‌ترند. پس طبیعتاً ظرفیت سرنشینان و فضای داخل کابین و صندوق‌عقب آن کم‌تر از کارنیوال است.

با مقایسه کیا کارنیوال با ساندرو اتومات می‌توانیم بگوییم که کیا کارنیوال با داشتن باکی با ظرفیت ۸۰ سی‌سی از ظرفیت باک ۵۰ سی‌سی ساندرو و خیلی از خودروهای دیگر سرتر است و از این نظر، خیال شما را تا کیلومترها از داشتن بنزین راحت می‌کند. توصیه می‌شود اگر خانواده کم‌جمعیت‌تری دارید و بیش‌تر به دنبال وسیله‌نقلیه‌ای برای تردد درون شهر می‌گردید، رنو ساندرو را انتخاب کنید و در غیر این صورت، کیا کارنیوال برای خانواده پرجمعیت و عشق سفر شما مناسب‌تر خواهد بود.

مقایسه کیا کارنیوال با ون مرسدس بنز ویتو

مهندسان مرسدس بنز برای ساخت ون ویتو حسابی گل کاشته‌اند، به شکلی که داخل کابین این خودرو کاملا راحت است و سرنشینان را راضی خواهد کرد. از نظر زیبایی اما عایق‌بندی و کیفیت کابین به‌خاطر استفاده از پلاستیک مشکی حس مدلی پایه را به سرنشینان انتقال می‌دهد و نمی‌توان از واژه لوکس برای آن استفاده کرد. اگرچه برای خودرویی در این کلاس بدنه راضی‌کننده خواهد بود. در نقطه مقابل، کیا کارنیوال نیز از کابین جادار و مناسبی برخوردار است و به‌‌عنوان بزرگترین خودروی مینی‌ون کمپانی کیاموتورز، توانسته نیاز مشتریان را برای داشتن یک ون جادار، پاسخگو باشد.

از نظر امکانات هر دو خودرو نیاز سرنشینان را به‌راحتی برطرف خواهند کرد ولی در‌مجموع کیا کارنیوال را می‌توان خودروی مجهزتری دانست. ازجمله امکانات ایمنی و رفاهی کیا کارنیوال می‌توان به گرمکن صندلی‌های جلو ، سان‌روف، ۶ کیسه هوا برای تمام سرنشینان، سنسور عقب و جلو، تهویه دوگانه، کروزکنترل، آینه تاشوی برقی، برف‌کوب، مانیتور بزرگ، دوربین دنده‌عقب، سیستم تنظیم نور چراغ‌ها، سیستم کنترل صوتی روی فرمان، پشت‌سری سرنشینان عقب، سیستم GPS، پنل تنظیم کولر برای سرنشینان عقب و… اشاره کرد. در‌حالی‌که مرسدس بنز ویتو به امکاناتی مانند تریم داخلی کروم، دستیار پارک فعال، صندلی‌های راحت با حمایت‌های جانبی، ایربگ‌های راننده و سرنشین کناری، غربیلک فرمان چرمی و سنسور نور و باران مجهز است.

با مقایسه کیا کارنیوال با مرسدس بنز ویتو متوجه می‌شویم که پیشرانه استفاده شده در ویتوهای راه یافته به بازار ایران یک موتور ۳.۲ لیتری ۶ سیلندر بنزینی است که می‌تواند ۲۱۸‌اسب بخار قدرت و ۳۰۵ ‌نیوتن‌متر گشتاور را تولید کند که در کنار استفاده از گیربکس ۵سرعته اتوماتیک، باعث شده تا این خودروی آلمانی از نظر شتابگیری نیز نسبت به یک ون، عملکرد مناسبی داشته باشد و بتواند در ۸.۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰کیلومتر در ساعت برسد. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در حدود ۱۲.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. درحالی‌که کیا کارنیوال‌های وارد شده به کشورمان دارای یک موتور با ظرفیت ۲۶۵۶ سی‌سی و با قدرت ۱۸۹ اسب‌بخار و ۲۴۹ نیوتن‌متر گشتاور هستند و با گیربکس ۵سرعته اتوماتیک عرضه شده‌اند. شتاب صفرتاصد نزدیک به ۱۴ ثانیه، مصرف سوخت ۱۰.۷ لیتری نیز از مشخصات این ون کره‌ای است.

کیا کارنیوال از محاسن زیادی برخوردار است ولی مانند هر خودروی دیگری ایرادهایی نیز دارد که از مهم‌ترین آن می‌توان به دیفرانسیل جلو بودن این خودرو اشاره کرد، که با‌توجه‌به قدرت خودرو و ابعاد بدنه کیا کارنیوال، چندان مناسب نیست. در‌حالی‌که در نقطه مقابل دیفرانسیل عقب بودن ویتو یکی از نقاط قوت برجسته آن محسوب می‌شود و آن را از سایر خودروهای موجود در این کلاس متمایز کرده است.

سواری ویتو راحت و نرم است و این خودرو به‌خصوص در مسیرهای شهری عملکرد بسیار مناسبی دارد و امنیت و آرامش را برای سرنشینان به ارمغان خواهد آورد. در نقطه مقبال کیا کارنیوال نیز وضعیت مطلوبی دارد ولی از نظر کیفیت سواری شاید به اندازه ویتو راضی‌کننده نباشد. تنها مشکل ویتو بی‌شک قیمت بالای آن است که باعث شده تا این ون آلمانی در طیف ون‌های گران‌قیمت قرار بگیرد.

امیدواریم که این مقایسه کیا کارنیوال با کیا کارنز و ساندرو اتومات و مرسدس بنز ویتو اطلاعات مفیدی از این سه خودرو و ارزش خرید هر کدام در اختیارتان قرار داده باشد. در صورتی که تجربه استفاده از این خودروها را دارید، خوشحال می‌شویم دیدگاهتان را با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.