هر آنچه باید درباره مسابقات Time Attack بدانید

نگاهی به تاریخچه و قهرمانی‌های مسابقه تایم اتک

0

درمورد مسابقه تایم اتک چه می‌دانید؟ در دنیای امروز ورزش و در رشته اتومبیلرانی، هرساله مسابقات مختلفی برگزار می‌شود که رالی و فرمول یک به‌نوعی معروف‌ترین و عمومی‌ترین آنها است. بااین‌حال این دو رقابت تنها مسابقات سطح جهانی خودرو نیست؛ یکی دیگر از این نبردهای جذاب غول‌های خودروسازی و پیشرفته در دنیا مسابقات Time Attack یا همان «حمله به زمان» است.

هرچند که به‌ظاهر این بازی‌ها ساده و زمان بزرگ‌ترین رقیبی است که برای هر راننده وجود دارد، اما نزدیک‌بودن ثبت رکوردها و اتفاقات خاصی که برای جبران زمان ازدست‌رفته در بین شرکت‌گنندگان می‌افتد، در این سال‌ها به زیبایی و جذابیت این رقابت جلوه خاصی بخشیده است.

در مطلب زیر تلاش داریم به معرفی جزئیات مسابقه تایم اتک بپردازیم و تاریخچه آن را با هم مرور کنیم.

تاریخچه مسابقات Time Attackتاریخچه مسابقات Time Attack

اولین مسابقه تایم اتک در ژاپن و در سال ۱۹۶۰ شکل گرفت. درواقع از ابتدا قرار نبود مسابقات رسمی برگزار شود؛ بلکه از سازندگان خودروها و شرکت‌های تیونینگ و لوازم یدکی و قطعات اسپرت آن سال در ژاپن دعوت شد تا با حضور در فستیوالی، ضمن رونمایی و عرضه جدیدترین محصولات خود در یک مسابقه رانندگی هم شرکت کنند تا به‌نوعی سریع‌ترین خودروی تولیدی و باکیفیت‌ترین آنها شناخته شود.

خیلی از آن سازندگان، تولیدکننده رسمی و نامی قطعات نبودند و بسیاری از رانندگانشان هم در مسابقات غیررسمی و گاه بدون مجوز شرکت می‌کردند. بااین‌حال این دعوت برای همه بود، به‌این‌ترتیب هر کسی و هر گروه کوچک و بزرگ و رسمی و غیررسمی که در کورس تولید خودرو و قطعه و رانندگی حرفه‌ای در ژاپن دستی بر آتش داشت، فرصت حضور در این برنامه را پیدا کرد. همین تنوع شرکت‌کنندگان باعث شد هر کسی تلاش کند بهترین تولید و مهارت خود را بین باقی گروه‌ها به نمایش بگذارد، بدون اینکه در هنگام رانندگی خطر آن‌چنانی او و خودرویش را تهدید کند.

همین ایده ساده سبب شد تا هر سال حضور علاقه‌مندان بیشتر و بهتر شود و مسابقه تایم اتک ضمن اثرگذاری مفید بر روی دانش و صنعت خودروسازی ژاپن، از مرزهای آن سرزمین هم فراتر برود. امروزه مسابقات جهانی آن با نام «World Time Attack Challenge» یا همان «WTAC» هم برگزار می‌شود.

قوانین، نحوه و مکان برگزاری مسابقه تایم اتک

قوانین، نحوه و مکان برگزاری مسابقه تایم اتک

قانون مسابقات Time Attack ساده است: هر خودرو و هر راننده تعداد دور مشخصی را به‌صورت Lap در پیست تعریف‌شده طی می‌کند و هرکدام که کوتاه‌ترین زمان را در تمام ادوار ثبت کرده باشد، برنده آن مسابقه خواهد بود. این قوانین جزئیاتی هم دارد؛ دور اول هر خودرو رسمی نیست، بلکه راننده در عبور اول تنها با پیست آشنا خواهد شد و زمانی برای او ثبت نمی‌شود، اما حتی همین دور اول برای راننده حیاتی است، زیرا خودرو در آغاز شروع رسمی رقابت از دور دوم، باید تا حد امکان با بالاترین و سریع‌ترین سرعت به نقطه آغاز پیست برسد.

دور آخر هم به «Cool-Down» یا همان سردکردن معروف است. اگر مسابقه تایم اتک را نگاه کنید، احتمالاً شاهد حضور هم‌زمان چند رقیب در پیست خواهید بود. این شرکت‌کنندگان با هم مسابقه نمی‌دهند و اصراری ندارند که از دیگری جلو بزنند، چراکه اینجا زمان طی‌کردن یک دور محاسبه می‌شود و جایگاه رانندگان به‌صورت اول و دومی در پیست تعیین‌کننده نیست. بنابراین به دلیل اینکه هر ماشین هنگام رقابت سرعت زیادی دارد، برای جلوگیری از تصادف‌ها، هر راننده با فاصله‌ای معین وارد پیست می‌شود که اصل رقابت فقط برای ثبت زمان باشد و نه سبقت از هم.

قوانین، نحوه و مکان برگزاری مسابقه تایم اتک

امروزه مسابقات مختلف تایم اتک که برای بیشترشدن جذابیت و تأثیر مثبت در تولید خودوهای اسپرت دچار تغییر قوانین هم شده‌ است، در نقاط مختلف دنیا مثل آمریکا، آلمان، انگلستان و نیوزلند با عناوین متنوعی برگزار می‌شود. بعد از جهانی‌شدن این نوع مسابقات، در بیشتر مکان‌ها نام آن به «سوپر لپ/ Super Lap» هم معروف شده است و در هرکدام نام شهر و یا کشور محل برگزاری بعد از واژه سوپر لپ می‌آید؛ به‌طور مثال سوپر لپ کالیفرنیا در سال ۲۰۰۴ و یا سوپر لپ آمریکا ۲۰۱۹ که در شهر «آوستین» برگزار شد، اما ردپای اولین دوره مسابقات جهانی این رویداد یعنی همان WTAC به استرالیا برمی‌گردد که از سال ۲۰۱۰ شکل گرفته و هدف آن معرفی رسمی سریع‌ترین خودروی تیونینگ شده سال است.

این رقابت که اکنون به «یوکوهاما ورلد اتک چلنج» شناخته می‌شود، هرسال و حدود ماه اکتبر در شهر سیدنی برگزار می‌شود. از تمام گروه‌هایی که مدعی سرعت در رانندگی هستند، برای شرکت در مسابقات Time Attack از سراسر جهان دعوت می‌شود.

اگرچه که مسابقه تایم اتک قوانین خاص و آنچنان پیچیده‌ای چه در خود رقابت و چه در طراحی خودرو ندارد، اما هر شرکت‌کننده باید شرایط یکسان و خاصی را رعایت کند. خودروهای سفارشی‌شده در این بازی‌ها نباید از تکنولوژی‌ها عجیب و غریب و بدون منطق استفاده کند. تایرهای هر اتومبیل باید از نوعی باشد که مجوز استفاده در جاده شهری را داشته باشد. درواقع هر نوع قطعه‌ای که باعث تغییر شکل ظاهری و ساختاری بنیادین خودرو شود و به‌اصطلاح آن را تبدیل به یک ماشین مسابقه‌ای غیرمعمول (مثلاً شبیه به خودروهای تک سرنشین فرمول یک) کند، مجاز نیست و هر قطعه استفاده‌شده باید از قبل مجوز کیفیت و استفاده بر روی خودرو را گرفته باشد.

خودروهای جذاب در مسابقه تایم اتک

خودروهای جذاب در مسابقه تایم اتک

برخلاف بسیاری از مسابقات اتومبیلرانی دنیا، در این بازی‌ها فقط مهارت راننده نیست که بخش اصلی موفقیت یک شرکت‌کننده را به ارمغان می‌‌آورد، بلکه در مسابقه تایم اتک فوکوس و تمرکز بیشتر بر روی خودرو است و جزئیات طراحی آن از اهمیت بسیار زیادی دارد. چند گرم وزن کمتر و بیشتر ماشین، جنسی که حتی در شیشه به‌ کار رفته است و رنگ و طیف آن چند ثانیه و حتی صدم‌ثانیه تفاوت را رقم می‌زند که برای رسیدن به مقام بالاتر حیاتی است و جذابیت نبرد را به‌خصوص در بخش آزاد بسیار زیاد می‌کند.

گروه‌های تولیدی بیشتراوقات برای رقابت بهتر و سبک‌ترکردن محصول تولیدی‌شان از قطعات مشابه فیبری به‌جای قطعه اصلی در بدنه استفاده می‌کنند. آنها عایق‌بندی را به بیشترین حد استاندارد ممکن می‌رسانند. حتی در کوچک‌کردن خروجی ماشین، ارتفاع و تغییر سفارشی سیستم تعلیق، طراحی باله‌ها، اسپلیترها، درهای هواکش و اگزوز آنقدر حساسیت به خرج می‌دهند تا اندازه و راندمان و کارایی خودرو به بهترین شکل ممکن برسد!

خودروهای جذاب در مسابقه تایم اتک

شاید بعضی از لوازم مثل باله‌های کناری و عقب در یک خودروی معمولی فقط برای فانتزی‌کردن شکل و جلب‌توجه استفاده شود، اما در یک خودروی مسابقه تایم اتک به‌هیچ‌عنوان این‌گونه نیست. به‌قول معروف در فرآیند آماده‌سازی یک ماشین برای شرکت در مسابقات Time Attack حتی یک پیچ هم اهمیت دارد. به‌خاطر همین طراحی‌های دقیق چند نفره و تیمی است که ماشین‌های این مسابقات جلوه بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد.

قهرمانان در مسابقه تایم اتک

قهرمانان در مسابقه تایم اتک
برت دیکی

در مسابقات جهانی سال ۲۰۱۸ «برت دیکی» با ثبت زمان ۱ دقیقه و ۳۸ ثانیه و ۷۵ صدم‌ ثانیه سریع‌ترین زمان در یک دور را ثبت کرد و درنهایت خودش هم قهرمان شد. در مسابقات ۲۰۱۹ «بارتون ماور» با پورشه خود توانست زمان هیجان‌انگیز ۱ دقیقه و ۱۹ ثانیه و ۲۷ صدم‌ ثانیه را در یک دور ثبت کند که ضمن قهرمانی در مجموع رکورد ثبت‌شده در یک Lap این رقابت‌ها را حدود ۵۴ صدم ثانیه بهبود داد.

بااین‌حال حتی این زمان عالی در یک دور پیست هم باعث نشد که آنها بتوانند رکورد مجموع این بازی‌ها را بشکنند و درنهایت فقط ۱۳ صدم ثانیه با آن فاصله داشتند. همان طور که گفته شد، صدم‌ ثانیه‌ها در یک مسابقه تایم اتک بسیار مهم و تأثیرگذار است.

متأسفانه مسابقات سال ۲۰۲۰ به‌دلیل همه‌گیری کرونا کنسل شد.

قهرمانان در مسابقه تایم اتک

سخن پایانی

در مسابقات Time Attack تأکید زیاد بر روی خلاقیت سازندگان خودرو است؛ به این معنی که هر خودروساز و راننده‌ای که بتواند با خلاقیت، دانش و مهارت خود به تیونینگ و ترکیب مطلوب و جدیدی از جدیدترین فناوری‌های تولیدشده در صنعت خودرو برسد و بتواند حین استفاده از آنها در سرعت زیاد، رکوردی خیره‌کننده ثبت کند و امید به پیشرفت را در آینده این حیطه زنده نگه دارد، لایق برنده‌بودن در مسابقه تایم اتک و تشویق و تحسین تمام همکاران و هواداران هنر خودروسازی در جهان است.

امیدواریم که مطالعه این مطلب برایتان مفید بوده باشد. نظر شما درباره مسابقه تایم اتک چیست؟ بیشتر علاقه‌مند به کدام مسابقه ورزشی هستید؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.