قیمت خودروهای داخلی روی نردبان افزایش

0

گاهی تصور می‌شود دولتی بودن خودروسازان در بعضی وارد به نفع خودروسازان است. در حالی که همین حمایت دولت در عمل منجر به ضرر دهی کلان خودروسازن شده است. ساده‌ترین مثالش اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری است که عاقبتش می‌شود ضرر و زیان چند میلیون تومانی روی تولید یک خودرو.

قیمت‌گذاری دستوری خودرو منجر می‌شود که در زمان تحویل، محصول با قیمتی بسیار کمتر از قیمت تمام شده عرضه شود. سود حاصل از این شیوه عرضه در جیب افرادی می رود که خودرو را به قصد سرمایه ‌گذاری و نه مصرف، خریداری کرده اند و آن را به قیمت روز در بازار به فروش می‌رسانند.

پیرو اعلام معاون حمل‌ و نقل وزارت صمت، به زودی و برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ دولت مجوز افزایش قیمت خودروهای داخلی را صادر خواهد کرد.
بر اساس اعلام منوچهر منطقی:

افزایش قیمت برای خودروهای زیان‌ده انجام می‌شود و برای همه خودرو نخواهد بود. بر این اساس مدیران مجموعه‌های ایران خودرو و سایپا و تمام خودروهای تولیدی، زیان‌ده محسوب می‌شوند. متاسفانه عدد زیان هر دو خودروساز بزرگ کشور از صد هزار میلیارد تومان عبور کرده است.

البته از بین محصولات تولیدی این دو شرکت بعضی از آن‌ زیان‌ده‌تر محسوب می‌شوند. از جمله پژو ۲۰۶ که همچنان زیان‌ده بوده و یا سمند و تیبا که با توقف تولید از زیان‌دهی آن‌ها نیز متوقف شده است.

در جدول زیر به خودروهای زیان‌ده اعلامی توسط شرکت‌های ایران خودرو و سایپا پرداخته‌ایم. منبع این ارقام شرکت‌های سازنده هستند؛ اما نظر کارشناسان این حوزه متفاوت است.

خودروقیمت تمام شدهقیمت فروشزیان
دنا۲۷۱۲۶۸۳
سمند۱۷۵۱۳۹۳۶
تیبا۱۱۲۹۵۷۷
ساینا۱۱۲۹۵۱۷
شاهین۲۴۹۲۴۵۴
کوییک۱۱۲۹۵۱۷
رانا۱۶۷۱۵۹۸
پژو۱۵۶۱۳۳۱۷

مشکلات مالی خودروسازان تنها به زیان‌دهی محدود نمی‌شود. صنعت خودرو علاوه بر زیان انباشته بالغ بر ۱۱۵ هزار میلیارد تومانی، ۸۵ هزار میلیارد تومان نیز بدهی دارد.

آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید

امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگویی عنوان نمود:

عمد محصولان شرکت‌های خودروساز در حال حاضر زیان‌ده محسوب می‌شوند. مثلا خودروی تیبا با حدود ۷۰ میلیون تومان زیان عرضه می‌شد که البته فروش آن متوقف شده است. تیبا بالاتر از ۵۰ درصد زیان‌ده است. شاید بتوان گفت که بالاتر از ۶۰ درصد خودروها با زیان به فروش می‌رسد.

***

 اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

***

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.