لاماری ایما رونمایی شد؛ بازگشت آرین موتور به صنعت خودروی کشور

لاماری ایما، از ووهان تا خمین به قلم آرش راهبر

0

ظهر جمعه پانزدهم بهمن ماه و در شرایطی که روابط اقتصادی ایران و چین همچنان زیر سایه سیاست بین‌الملل در تعارفات و تشریفات به سر می‌برد یکی از شرکت‌های فعال در حوزه خودرو، با رونمایی از برندی جدید، پس از ۴ سال به عرصه بازگشت.

شرکت آرین پارس موتور که پیش از این با وارد کردن دو برند معتبر جهانی میتسوبیشی و دی اس توانست جای خود را در بازار خودروی ایران باز کند سرانجام بعد از ۴ سال سکوت، پانزدهم بهمن ۱۴۰۰ با معرفی برندی جدید و با نیت تولید خودرو در کشور به صحنه بازگشته است. ظهر جمعه و بر بلندای تهران نیمه ابری، مراسم رونمایی از برند «لاماری» و پرده‌برداری از نخستین محصول آن به نام «ایما» برگزار شد.

لاماری از کجا آمد؟

پیش از معرفی برند لاماری در تالار رایزن، تنها چند تصویر مبهم از اولین محصول این نام تجاری در رسانه‌ها منتشر شده بود و طبعا کشف رمز یکی از انگیزه‌های مهم خبرنگاران حوزه خودرو برای حضور در مراسم بود. در ابتدا، نشان گرافیکی از سر یک گوزن به عنوان لوگوی لاماری به چشم آمد که مشخص می‌کرد با یک آرم تجاری کاملا جدید و متفاوت روبرو هستیم و قرار است ایما و محصولات بعدی تحت این لوگو و نام جدید وارد بازار ایران شوند، اتفاقی که در دنیا نیز به شدت مرسوم شده است.

این نام جدید با نشان گرافیکی منحصر به فرد و حروف‌نگاری یا تایپوگرافی منحصر به فرد نیز همراه بود که نشان‌دهنده عزم جدی و رعایت استانداردهای مرسوم از سوی آرین پارس موتور برای حضور در مارکت خودرو ایران و ارائه یک محصول جهانی است. این موضوع در سخنرانی ابتدایی مهندس سیفی مدیر عامل آرین پارس موتور نیز آشکار بود. او با اشاره کوتاه به سوابق آرین موتور در سال‌های قبل و فعالیت‌هایی که با میتسوبیشی و DS در ایران داشته‌اند، گفت:«مدیر وقت میتسوبیشی موتورز تصمیم گرفته بود آرین موتور را به تولید‌کننده خودرو تبدیل کند و قرار بود بهترین سایت تولید را در خمین راه‌اندازی کنیم و از محصولات روز میتسوبیشی در خط تولید استفاده کنیم اما خروج آمریکا از برجام همه چیز را به هم ریخت. ما آنقدر نگران کیفیت بودیم که حتی با یک ناظر فرانسوی قرارداد بستیم اما به هر حال ماجرای برجام همه چیز را متوقف کرد. بعد از آن هم به خاطر فروش محصولات با قیمت قطعی و مصوبه سران قوا و در عین حال، افزایش نرخ دلار مسائلی با مشتریان خود داشتیم که انرژی زیادی از ما گرفت.»

مهندس سیفی سپس به تصمیم جدید آرین پارس موتور برای راه‌اندازی خط تولید کارخانه خمین در اسفند ۱۳۹۹ اشاره کرد و گفت: «با توجه به قراردادی که برای تولید خودروی تجاری داشتیم تصمیم به فعال‌سازی خط تولید خمین گرفتیم و حالا این کارخانه در راستای محرومیت‌زدایی در منطقه و با ظرفیت تولید ۶۰ هزار دستگاه خودرو در سال که تا ۲۰۰ هزار دستگاه قابل ارتقا خواهد بود، فعالیت خود را از سر خواهد گرفت. هدف ما همچنان ساخت یک خودرو با استفاده از تکنولوژی روز جهانی است و امروز هم با کمک یک شریک معتبر چینی کار را شروع خواهیم کرد. امیدواریم محصولات خود را به سرعت گسترش دهیم و در سال آینده هم پیش‌بینی معرفی دو محصول دیگر را کرده‌ایم.»

جدیدترین آگهی‌های خودرو

لاماری، تکیه بر تمایز

شرکت آرین پارس موتور تاکید ویژه‌ای بر ارائه محصولات خود با تکیه بر تمایز در محصول و خدمات دارد. مهندس سیفی در این باره نیز گفت: «تلاش می‌کنیم برند لاماری به عنوان فرزند تازه متولد شده آرین پارس موتور متمایز از بقیه باشد و این رویکرد در عناصر بصری محصولات و برداشتی که از آن می‌شود چشمگیر باشد. این برند از ارکان مهم آرین موتور خواهد بود چه تحریم ادامه داشته باشد و چه برداشته شود. ما به فکر توسعه آن هستیم.»

ابراهیم حجت‌زاده مدیر بازرگانی آرین پارس موتور نیز در ادامه به توصیف بیشتری از برند لاماری و وجهه آن پرداخت: «چهار ارزش اصلی لاماری عبارت است از: «اعتماد، مشتری‌مداری، بهبود مستمر کیفیت و مسئولیت‌پذیری و چشم‌انداز ما نیز تبدیل شدن به خودروساز پیشرو در ایران است.»

او درباره انتخاب نماد گوزن برای لوگوی این برند نیز گفت: «گوزن یکی از جذاب‌ترین حیوانات در طبیعت است و نمادی است از حرکت و زیبایی در جنگل و در عین حال نشانه‌ای است بر آگاهی از پیرامون. ما نیز با انتخاب این نشان سعی داریم آینده دورتر را نیز ببینیم چون به هر حال آینده جهان در این صنعت، از آن خودروهای برقی و خودران است. نگاه لاماری حضور موثر و همگام با تکنولوژی است.» او همچنین از معرفی یک کراس‌اوور در سگمنت B و یک سدان در سگمنت C از سوی آرین موتور در سال بعد خبر داد.

لاماری، زیبایی در کنار قدرت

معرفی پیوست‌های فنی و طراحی لاماری «ایما» بر عهده علیرضا محمدزاده، سرپرست روابط عمومی آرین پارس موتور، بود. او نیز با توجه به تخصص اصلی خود از طراحی خودرو آغاز کرد و گفت: «در طراحی ایما، تاکید زیادی بر فرم‌پردازی و زیبایی وجود داشته است. طراح اصلی این خودرو آقای هانس هنین کئوفله است که در طراحی دو مدل از مرسدس همکاری داشته و در این خودرو هم از عناصر روز و کملا جدید برای پیکره اصلی خودرو سود برده است.nجلو پنجره بزرگ، خط جانبی مواج و دی‌لایت‌های باریک و عریض در جلو، تصویر تهاجمی و داینامیکی به ایما بخشیده‌اند. در نماهای پشتی هم نوار LED روی چراغ‌ها که به اندازه عرض خودرو بوده و به هم متصل هستند، پهنای بیشتری را به ذهن متبادر می‌کنند. از نمای جانبی هم کم بودن سطح شیشه‌ها نسبت به سطح کلی بدنه و حجم‌پردازی در گلگیرها و خط شانه مواج، حالتی عضلانی به این خودرو بخشیده است.»

محمدزاده درباره فضای اتاق نیز گفت: «در نمای کلی کابین، تاکید بر مینیمال بودن کاملا حس می‌شود و در عین حال، از حجم‌های اضافه روی داشبورد یا کنسول خبری نیست. کلیدهای چرخان حذف شده‌اند و یک سیستم مرکزی همه ابزار و ادوات را کنترل می‌کند که با مانیتور عریض روی داشبورد اتصال درست و دقیق دارد. دریچه‌های ورودی تهویه نیز برگرفته از محصولات مطرح اروپایی است.»

فضای اتاق بزرگ و جادار به نظر می‌رسد و برای ۵ نفر با قد ۱۸۰ سانتی‌متر کافی است. ابعاد خودرو به این ترتیب است که طول ۴۵۶۵، عرض ۱۸۶۰، فاصله بین دو محور ۲۷۱۵ و ارتفاع ۱۶۹۰ میلی‌متر و فضای صندوق عقب نیز بدون خواباندن صندلی ۴۸۰ لیتر است. فرمان D کات، سنسور دنده عقب و رادار نقطه کور نیز از دیگر امکانات این خودرو است. به طور کلی لاماری ایما از نگاه مدیران این شرکت از کامل‌ترین خودروهایی است که در داخل تولید خواهد شد.

موتور این خودرو یک چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ با پاشش مستقیم (GDi) است که تا ۱۹۵ اسب بخار نیرو تولید کرده و با حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتون متر به گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه آن حرکت می‌بخشد. فهرست بلند امکانات رفاهی این خودرو را نیز به زودی مورد بررسی قرار خواهیم داد.

و سرانجام رونمایی …

کمی بعد نمونه‌ای از لاماری ایما در حضور خبرنگاران پرده‌برداری شد و در این مراسم پر از نور و موسیقی، بالاخره محصول جدید آرین موتور به نمایش درآمد. لاماری ایما با رنگ سبز تیره که با برخورد نورهای رنگی به حالت الوان و چند رنگ در می‌آمد جذاب و گیرا بود و به نظر می‌آید رقیب قدرتمندی در بازار خودروهای چینی در ایران باشد.

لاماری که در اصل از محصولات دانگ‌فنگ چین است با این معرفی پر سر و صدا و جذب‌کننده می‌تواند جای خود را در بازار پیدا کند. دانگ‌فنگ که از بزرگترین خودروسازان چین است و دفتر مرکزی آن در ووهان قرار دارد، هم‌اکنون با بسیاری از کمپانی‌های بزرگ جهان تولید مشترک برقرار کرده و محصولات بسیار متنوعی دارد. لاماری ایما نیز در اصل متعلق به دانگ‌فنگ است، اما اسم و رسم آرین موتور را در اختیار خواهد داشت و در خط تولید این شرکت در خمین ساخته خواهد شد.

البته در کنفرانس خبری پس از رونمایی، مدیران آرین موتور درباره قیمت نهایی این خودرو اظهار نظری نکرده و این موضوع را منوط به روشن شدن ماجرای ارز ترجیحی از سوی دولت کردند اما با اصرار خبرنگاران به این پاسخ بسنده کردند که قطعا این خودرو با قیمت رقابتی به بازار خواهد آمد.

پیش‌بینی آرین موتور درباره تیراژ این خودرو در سال ۱۴۰۱ حدود ۳ هزار دستگاه است که در صورت افزایش تولید و به صرفه‌تر شدن داخلی‌سازی برخی قطعات، احتمال می‌رود قیمت رو به نزول باشد. آرین موتور در ابتدا گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری برای ۳ سال را برای این خودرو در نظر گرفته که البته در سراسر کشور قابل اجرا خواهد بود.

در ادامه شما را به دیدن چند ثانیه‌ای از مراسم رونمایی لاماری ایما دعوت می‌کنیم:

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.