شکستن سقف شیشه‌ای ۲۰۶ و ۲۰۷ در زمان پنچرگیری

0

میان تمامی آپشن‌های رفاهی که تاکنون در خودروهای روز جهان به کار گرفته شده است، سقف پانوراما (پانورامیک/Panoramic) یکی از معدود آپشن‌هایی است که در بازار ایران یافت می‌شود. یکی از آپشن‌های رفاهی خودرو که ایرانیان معمولاً از آن بسیار لذت می‌برند، سانروف است. اکنون تصور کنید ابعاد سانروف با افزایش خیره‌کننده و چشمگیر مواجه شود. به‌اندازه‌ای که بتواند تقریباً با ابعاد سقف خودرو برابری کند.

پژو ۲۰۷i پانوراما به‌طور ذاتی خودرویی قدیمی است که با ظاهر به‌نسبت جدید و آپشن‌های امروزی سعی می‌کند، خود را به‌عنوان محصولی مدرن جا بزند. شکستن سقف شیشه‌ای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ پاناروما در صورت جک‌زدن زیر خودرو مشکل جدیدی است که دامن‌‌گیر مالکان خودروهای ۲۰۶ و ۲۰۷ سقف شیشه‌ای شده است.

در برخی از خودروهایی که سقف پانوراما دارد، دیده می‌شود که آب به درون کابین نفوذ می‌کند و بروز این اتفاق به‌دلیل آب‌بندی‌نشدن درست بین شیشه و بدنه است. در صورت بروز چنین مشکلی باید شیشه سقف باز شود و ۲ مرتبه به‌طور اصولی آب‌بندی شود. به‌تازگی مشکلات زیادی در صنعت خودرو و خودروهای تولید داخل به وجود آمده است که بخشی از آن را می‌توان به موضوع تحریم‌ها مرتبط دانست، اما بخش عمده‌ای از آن به افت کیفیت قطعات خودرو به‌دلیل نبود نظارت و استاندارد مناسب باز می‌گردد.

سقف شیشه‌ای از سقف فلزی سنگین‌تر است و وزنی به‌اندازه وزن یک انسان به ماشین اضافه می‌کند، این موضوع باعث میشود تا توازن وزنی و نقطه‌ ثقل ماشین بهم بخورد و تأثیر منفی روی پایداری ماشین بگذارد. علاوه براین مصرف سوخت را هم افزایش می‌دهد. یکی از این مشکلات که به‌تازگی از سوی چند تعمیرکار خودرو و نمایندگی‌های مجاز ایران‌خودرو مطرح شده است، مربوط به نسخه سقف شیشه‌ای پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ است.

جدیدترین آگهی‌های خودرو

بنابر اطلاعات موجود برخی از این خودروها زمانی که پنچر می‌شود و مالک با جک‌زدن می‌خواهد اقدام به تعویض تایر معیوب کند، ناگهان سقف شیشه‌ای خودرو ترک خورده یا خرد می‌شود. البته تعمیرکاران راهکار رفع این مشکل را نیز همچون ده‌ها مورد دیگر در خودروهای تولید داخل می‌دانند، اما ارتباط این ایراد با مقوله امنیت رانندگان حساسیت این موضوع را دو چندان کرده است.

این مشکل که در ماه‌های گذشته چند بار تکرار شده است را نمی‌توان به کم‌دقتی در مونتاژ ربط داد، بلکه مشکل فراتر از این است و احتمالاً به ستون‌های خودرو مربوط می‌شود. هرچند این اتفاق برای تعدادی از مالکان رخ داده است و مشکل فراگیری نیست، اما به‌دلیل حساسیت موضوع لازم است تا گروه صنعتی ایران‌خودرو نسبت به این اتفاق با حساسیت بیشتری برخورد و هرچه سریع‌تر شفاف‌سازی کند.

بااین‌حال ایران‌خودرو اعلام کرده است، مطابق مدارک پروژه پانوراما تست‌های ایمنی تصادف از جلو (ECE R۹۴)، تصادف از پهلو (ECE R۹۵)، مقاومت سقف (FMVSS ۲۱۶) و آزمون‌های شیشه‌های ایمنی و نصب آنها روی خودرو (ECE R۴۳) و ایمنی سرنشین در برخورد با قطعات داخل کابین (ECE R۲۱) با موفقیت انجام شده است.

در پایان لازم است تا به مالکان این خودروها هشدار دهیم که در صورت پنجری از زدن‌جک در کناره‌های خودرو خودداری و سعی کنند، جک را در وسط خودرو قرار دهند تا از این طریق از اعمال فشار نامتناسب به سقف شیشه‌ای جلوگیری شود.

***

شما می‌توانید حدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.