سرعت گرانی خودرو، ۲ برابر تورم!

0

در حال حاضر، بازار خودرو در رکود به سر می‌برد و معالمه‌ای انجام نمی‌شود، بااین‌حال قیمت‌ها اندکی کاهش یافته است. البته نه خریداری است و نه فروشنده‌ای؛ چون قیمت‌ها به‌گونه‌ای است که همه به انتظار کاهش قیمت دست نگه داشته‌اند.

گرانی محصولات دو شرکت بزرگ خودورسازی کشور یعنی ایران خودرو و سایپا علل روشنی دارد که همه آن را می‌دانند. علت‌هایی همچون تورم کلی اقتصاد، افزایش نرخ ارز، بالا بودن نرخ سود بانکی، زیان‌های انباشته قبلی، سوء مدیریت و … پیش از این نیز بارها به‌عنوان ریشه‌های گرانی محصولات این دو شرکت مطرح شده‌اند.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، درباره افزایش قیمت خودرو در سال ۱۴۰۰ در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اظهار کرد: «تا ابتدای سال ۱۴۰۰ می‌توان گفت ۶ ماه است که هیچ افزایش قیمتی برای خودرو نداشتیم و ۳ ‌ماه آخر سال به‌‌دلیل اینکه نرخ تورم پایین بود، شورا با افزایش قیمت موافقت نکرد.» این مقام مسئول در بازار خودرو اعلام کرده است تورم در زمستان ۹۹ حدود ۱۴ درصد بوده و به قیمت محصولات خودروسازها در نمایندگی‌ها اضافه نشده است.

در این باره، پیشنهاد می‌کنیم خبر خودرو در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ گران می شود را هم بخوانید.

در چند سال اخیر، ورود خودرو به جمع کالاهای سرمایه سبب شد تا این کالا برای دارندگان سرمایه‌های سرگردان جذاب شود. هجوم دارندگان سرمایه به بازار خودرو برای تبدیل دارایی نقدی خود به کالا، کفه طرف تقاضا را در این بازار به نسبت طرف عرضه سنگین کرد.

ادعای رضا شیوا مبنی ‌بر هماهنگی تورم و افزایش قیمت خودروها که ظاهراً سیاست جدید شورای رقابت است، نه‌‌تنها جاماندگی برای قیمت خودروها را نشان نمی‌دهد بلکه نگاهی به قیمت‌های سال ۹۹ است که محصولات ایران‌‌خودرو و سایپا ۸۲ درصد افزایش قیمت داشته‌اند.

این موضوع درحالی است که میزان تورم سالیانه در سال گذشته، حدود ۳۶ درصد از سوی مرکز آمار اعلام شده است. پس ۱۴ درصد افزایش قیمتی که در زمستان ۹۹ اعمال نشده است و رئیس شورای رقابت منت آن را می‌گذارد، شوخی‌ای بیش نیست.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.