حراج خودروهای گمرکی بر قیمت خودرو اثر دارد؟

0

هفته گذشته خبری مبنی بر تصمیم دولت برای مزایده خودروهای لوکس دپو شده در گمرکات کشور منتشر شد. این خودروها از سال ۱۳۹۶ در گمرکات و بنادر دپو شدند و خاک خوردند تا در آخر دولت در سال ۱۴۰۱ تصمیم به مزایده آنها گرفت.

روی کاغذ این خودروها صفر هستند اما در واقعیت پنج سال از عمر مفید آنها گذشته و بیم آن می‌رود که شرایط جوی و نگهداری از این اقلام بر روی کیفیت آنها تاثیر گذاشته باشد، ولی با این حال همچنان خودروهای ارزشمندی هستند و مشتاقان زیادی دارند.

هزار خودرو در صف مزایده

در لیستی که سازمان اموال تملیکی اعلام کرده، حدود یک هزار دستگاه خودرو برای مزایده در نظر گرفته شده است. در این لیست نام خودروهای پرآوازه، لوکس و محبوب لاکچری‌بازهای ایران هم به چشم می‌خورد.

پورشه و لکسوس از شاخص‌ترین این اسامی هستند. اما سواری‌های جذاب این لیست فقط پورشه و لکسوس نیستند. طبق لیست خودروهای اعلامی، این مزایده با ۶۲ لکسوس – NX۲۰۰,NX۳۰۰RX ،۴۰- پورشه ماکان، ۱۸۲ خودروی کیا (سراتو، سورنتو، اپتیما)، ۱۵۲ خودروی بی‌ام‌و (۵۳۰،۷۳۰،x۴)،ـ ۸ خودروی بنز (E۲۰۰ و مرسدس)، ۴۵۹ خودروی هیوندا (توسان، سانتافه، سوناتا، سوناتا هیبریدی)، ۱۵۴ خودروی تویوتا (کمری، راوفور، کمری هیبریدی)، یک ولوو، یک پورشه باکستر و یک خودروی بی‌نام برگزار می‌شود.

مهمترین نگرانی دوست‌داران خودرو از برگزاری این مزایده، وجود برخی ابهامات قانونی نظیر مجوز پلاک‌گذاری از سوی پلیس، مجوزهای مربوط به محیط‌زیست و شرایط نگهداری آنها در طول پنج سال گذشته است. هرچند متولیان گفته‌اند جای نگرانی نیست و با سازمان‌های ذی‌ربط هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است. اما در هر صورت برای کسی که می‌خواهد چند صد میلیون بابت خودرویی پول پرداخت کند، این وسواس‌ها تا حدی معقول است.

نگرانی‌ها زمانی فزونی گرفت که این خودروها در بورس کالا عرضه نشد. مقامات بورسی علت این عدم موافقت را نبود استانداردهای موردنیاز عرضه در بورس دانستند. آنها در همین رابطه به این مسأله اشاره کردند که وقتی خودرویی ۵ سال روشن نشود، قطعا پس از خریداری نیاز به تعمیرات دارد و این تعمیرات می‌تواند باعث بروز تعارض با استانداردهای بورسی شود. براساس مقررات بورس کالا، وقتی کالایی خریداری می‌شود، خریدار به مدت سه ماه مهلت اعتراض و بازگرداندن کالا را دارد.

سعید غلامی، معاون جمع‌آوری و فروش سازمان اموال تملیکی، در پاسخ به برخی از نگرانی‌ها می‌گوید:

«نحوه مزایده و فروش خودروها براساس دستور مقام قضایی است. براساس تصمیم صریح ریاست شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران، این خودروها باید در مزایده فوق‌العاده سراسری به شرط شماره‌گذاری در داخل کشور، به آحاد مردم و با بالاترین قیمت به فروش برسد.

بنابراین خریداران اطمینان داشته باشند که بر اساس حکم مقام قضایی، این خودروها مشکلی از نظر پلاک‌گذاری و خریدوفروش در داخل کشور ندارند.»

مزایده با چه قیمتی آغاز خواهد شد؟

غلامی همچنین با بیان اینکه در مجموع هزار و ۴۰ خودرو در سایت ستاد دولت بارگذاری شده گفت:

کمترین قیمت پایه ۶۷۰ میلیون تومان و برای خودروهای سراتو و بالاترین قیمت مربوط به خودروهای پورشه ماکان با رقم ۷ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان است.

قیمت‌های پایه اعلام‌شده از سوی سازمان اموال تملیکی، اغلب خودروبازها را متعجب کرد. این سازمان در حالی قیمت پایه سراتو را حدود ۶۷۰ میلیون تومان اعلام کرده که اکنون قیمت خودروهای ۵ سال کارکرده سراتو بسیار بیشتر از این مقدار خرید‌وفروش می‌شود. برای مثال در بازار خودروهای کارکرده کشور این روزها سراتوی تولید سال ۲۰۱۷ با قیمتی بین یک‌میلیارد و ۳۸۰‌ میلیون تومان تا یک‌میلیارد و ۵۰۰‌میلیون تومان معامله می‌گردد.

حتی پورشه ماکان نیز که با قیمت پایه هفت میلیارد به مزایده گذاشته شده است، کمتر از هشت و نیم میلیارد معامله نمی‌شود. کارشناسان خودرو معتقدند این قیمت‌های پایه متناسب با ارزش واقعی این خودروها نیست. آنها می‌گویند این قیمت‌ها تحت تاثیر تصمیم دولت برای واردات خودرو گرفته شده است و برخی نگران هستند چنانچه واردات خودرو آزاد شود، گمرک مجبور شود برای تخلیه انبارهای خود این خودروها را با قیمتی بسیار پایین‌تر به فروش برسانند.

این حراج تاثیری بر قیمت خودروهای خارجی دارد؟

هرچند هیچ‌کس نمی‌تواند به این سوال پاسخی قطعی و مطمئن بدهد، اما دور از انتظار نخواهد بود عرضه بیش از هزار خودروی لوکس در بازار کوچک این طبقه از خودروها تاثیر داشته باشد. البته این تاثیر زمانی شدت خواهد گرفت که واردات خودروی خارجی عملیاتی شود و خودروهای خارجی با قیمت متوسط نیز عرضه گردد؛ چنانچه این دو متغیر با هم فعال شوند شاهد کاهش قیمت‌ها در خارجی سوارها خواهیم بود.

به نظر می‌رسد باید منتظر ماند و سرانجام این مزایده را دید. اگر اختلاف قیمت نهایی مزایده با بازار آزاد زیاد شود، می‌تواند سیگنالی کاهشی به خریداران خودروهای لوکس باشد. اما اگر اختلاف قیمت زیاد نباشد، نمی‌توان انتظار کاهش قیمت داشت، مگر آنکه متغیرهایی مانند نرخ ارز، برجام یا مسائل اقتصادی و سیاسی کلان دیگر فعال شوند و این حوزه را تحت‌تاثیر قرار دهند.

البته بازار خودروهای خارجی در یکی دو هفته اخیر پرنوسان بود و برخی خارجی‌ها از ده تا ۵۰ میلیون نوسان داشتند. بنابراین چنانچه هفته پیش‌رو این بازار مجددا دچار نوسان شد نباید آن را به مزایده نسبت داد. بلکه پیشنهاد می‌شود تا اگر عجله‌ای برای خرید خودرو ندارید صبور باشید تا بازار ثبات پیدا کند.

چطور می‌توان در این مزایده شرکت کرد؟

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی برای به مزایده گذاشتن این خودرو سامانه‌ای را تدارک دیده است. این سامانه الکترونیکی است و همین مساله فرآیند انجام این کار را تا حدودی آسان کرده است.

اگر متقاضی خرید این خودروها هستید، می‌توانید از ساعت ۸ صبح هفتم مهرماه لغایت ساعت ۲۴ روز سه شنبه (۱۲ مهرماه) جهت دریافت اطلاعات فهرست آنها و شرایط و همچنین رؤیت خودروهای مطرح در مزایده و ارائه پیشنهاد به وب‌گاه مزایده الکترونیک به نشانی eauc.setadiran.ir مراجعه کنید.

ثبت پیشنهاد قیمت در سامانه مذکور تا ساعت ۲۴ روز سه‌شنبه ۱۲ مهرماه ممکن است.


***

آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید

***

اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.