طرح جدید سهمیه بنزین در منطقه آزاد کیش و قشم

سهمیه به‌ازای هر کارت ملی

0

قیمت بنزین در ایران از موضوعات جنجال‌ساز بعد از دهه هشتاد به‌ شمار می‌رود. روند افزایش قیمت بنزین در ایران با روند افزایش قیمت سایر کالا و خدمات ارتباط تنگاتنگی دارد و از این لحاظ قابلیت اثرگذاری زیادی از اقتصاد ایران و به‌صورت مشخص دارد.

طی روزهای گذشته اخبار مختلف و متناقضی درمورد حذف سهمیه بنزین یا آزادسازی قیمت آن در منطقه آزاد کیش و قشم مطرح شد که البته تأیید رسمی هم نشد. بااین‌حال تازه‌ترین توضیح شمسیان، معاون سازمان منطقه آزاد کیش، نشان می‌دهد که طرح بنزینی برای این جزیره در دست اجرا است، اما به‌نحوی دیگر.

سهمیه‌بندی سوخت در ایران طرحی برای هدفمندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد. به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر شد و تمامی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان و پین پد شدند. در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی متوقف شد. بااین‌حال در آبان‌ماه سال ۱۳۹۸، دوباره بنزین سهمیه‌بندی و دو نرخی شد.

طبق توضیح شمسیان قرار است این طرح در مرحله اول در جزیره کیش اجرایی شود و فقط جنبه آزمایشی دارد و بعد از اصلاح اشکالات احتمالی در مناطق دیگر اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تا الان هر پلاک خودرو یک کارت سوخت داشته و سهمیه بنزین به آن تعلق می‌گرفته است، اعلام کرد: «در این طرح قرار است به‌ازای هر کارت ملی ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد.»

وی ادامه داد: «قرار نیست هیچ تغییری در وضعیت قیمت بنزین چه یارانه‌ای و چه آزاد اعمال شود؛ به‌طوری‌که ارائه بنزین یارانه‌ای با ۱۵۰۰ و آزاد ۳۰۰۰ تومان ادامه دارد، ولی به‌جای شارژ کارت سوخت بر اساس پلاک، به هر کارت ملی که مالک آن ساکن ایران و حداکثر یک سال است که از ایران خارج نشده و در کیش ساکن است، ماهانه ۲۰ لیتر معادل بنزین تعلق می‌گیرد.»

وی همچین با اشاره به اینکه هیچ تغییری در میزان سهمیه خودروهای عمومی یعنی تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی ایجاد نمی‌شود، یادآور شد: «هیچ تغییری هم در وضعیت بنزین خودروهای دیزلی با هر نوع کاربری ایجاد نخواهد شد، ولی خانواده این افراد نیز در این طرح موردتوجه قرار می‌گیرند و سهمیه‌ای مانند بقیه دریافت می‌کنند.»

پیش‌تر سخنگوی دولت در توضیحی گفته بود که مبنای طرح این است که اگر قرار است یارانه‌ای داده و مابه‌التفاوتی دریافت شود، مبلغ آن مستقیم به جیب کسانی می‌رود که از بنزین استفاده نکرده‌اند؛ به‌طوری‌که تا پیش از این بنزین عموم مردم به دارندگان خودروها تخصیص پیدا می‌کرد که مدل ناعادلانه‌ای بود؛ به این دلیل که بخشی از مردم درکل خودرو ندارند و چیزی به آنها تخصیص پیدا نمی‌کرد.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.