بررسی و معرفی خودروی رسپکت گروه بهمن

1

گروه بهمن اخیرا خودروی سدان جدید خودر را معرفی کرد. پس از موفقیت کراس‌اوورهای جدید خودروسازی بهمن، این شرکت این‌بار به سراغ یک خودروی سدان خانوادگی رفت. نام این سدان جدید رسپکت است.

اما این خودرو در بازار چین با نام کووین شوآندو (Cowin Xuandu) شناخته می‌شود. سدانی که پلتفرم و اساس تولید یکسانی با خانواده آریزو چری دارد. کووین اتو (Cowin Auto) نام برند خودرویی است که در سال ۲۰۱۴ تاسیس و ۴۹ درصد سهام آن در اختیار چری اتومبیل چین قرار دارد و از این رو شباهت محصولات آن با تولیدات چری چندان جای تعجب ندارد.

همکاری گروه بهمن با زیرمجموعه‌های هلدینگ چری از زمان عرضه فیدلیتی آغاز شد.

ابعاد و جرم کلی رسپکت در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب برابر با ۴,۶۷۰، ۱,۸۲۵ و ۱,۴۸۳ میلی‌متر است و فاصله دو محور نیز ۲,۷۰۰ میلی‌متر اعلام شده است. وزن این خودرو ۱,۴۰۹ کیلوگرم بوده و فاصله رسپکت تا سطح زمین و بدون سرنشین ۱۲۱ میلی‌متر است.

این ابعاد و ارقام تا حدود زیادی شبیه به چری آریزو ۷ بوده و تنها به واسطه تغییرات ظاهری و فرم کلی بدنه، شاهد افزایش یا کاهش برخی از اعداد هستیم.

رسپکت بهمن موتور در واقع یک سدان کلاس C است که از طراحی به روزی بهره می‌برد.

  • شاید می‌توان گفت جذاب‌ترین بخش رسپکت نمای جلوی آن است که در واقع تا حدودی از طراحی‌های جدید کمپانی پژو الهام گرفته است. یک طراحی خشن که جلو پنجره هم به صورت دو تکه طراحی شد.
  • چراغ های جلو در دو طرف به عقب کشیده شده‌اند و جلوپنجره در وسط، طرحی مشبک با خطوط کرومی افقی دارد.
  • طرح جلوپنجره ریسپکت تا پایین و وسط سپر ادامه دارد و در کنار سپر چراغ‌های روشنایی روز با طرح L قابل مشاهده هستند.
  • در نمای کناری رسپکت، شاهد عبور خطی با قوس کم از گلکیر تا درب صندوق و چراغ‌های عقب هستیم.
  • در پایین درب‌ها نیز فرو رفتگی ظریفی ایجاد شده است. رینگ‌های ۱۷ اینچی آلومینیومی با طراحی پنج پره بوده و کالیپرهای ترمز قرمز رنگ و جالبی دارند.

  • نمای عقب رسپکت بهمن موتور طراحی خوبی دارد. با اینکه کمی از توازن خارج شده اما باز هم گمان می‌رود که بتواند خریدار ایرانی را راضی کند.
  • چراغ‌های عقب دو تکه کاملاً کشیده طراحی شده و بهم نزدیک شده اما متصل نیستند.
  • روی درب صندوق هم یک برآمدگی شبیه باله عقب را مشاهده می‌کنیم که باعث شده کمی رخ این خودرو اسپرت به نظر برسد.
  • به سراغ کابین این سدان می‌رویم. طراحی فضای کابین رسپکت بهمن موتور هم نسبت به آنچه در سال ۲۰۱۳ برای آریزو ۷ پیشنهاد شده بود، کاملاً متحول شده است. کابین رسپکت جز جذاب‌ترین کابین‌های بازار ایران است که شامل صفحه نمایش بزرگ لمسی که به صورت تقریباً جدا از داشبورد طراحی شده، است.
  • در زیر دریچه‌های هوا نیز چندین کلید می‌بینیم جهت تنظیمات سیستم تهویه مطبوع و سایر آپشن‌های خودرو که با یک قاب کرومی به همراه دسته دنده در یک قسمت قرار گرفته‌اند.
  • فرمان این خودرو هم به صورت D کات طراحی شده که هم چهره اسپرت خودرو را حفظ کند و هم اینکه راننده فضای پای مطلوبی داشته باشد.

آگهی‌های انواع خودرو را در دیوار ببینید

  • پوشش صندلی‌ها نیز چرمی است و بر روی آنها دوخت‌هایی کمانی شکل را شاهد هستیم. فضای ذخیره‌سازی مناسبی در محیط داخلی تعبیه شده و سرنشینان در کابین احساس آرامش کامل می‌کنند.
  • در رسپکت بهمن موتور هم به رسم بسیاری دیگر از خودروهای چینی شاهد یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو هستیم که نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب ‌متغیر (CVT) راهی محور جلو این سدان کامپکت می‌کند.
  •  پیشرانه رسپکت دقیقاً با پیشرانه خودروهایی مثل چری آریزو ۵ TEو چری آریزو ۶ یکسان است و حداکثر قدرت ۱۵۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۱۰ نیوتن‌متر را تولید می‌کند.
  • البته این پیشرانه در چری آریزو ۵ TE و آریزو ۶، حداکثر قدرت ۱۴۷ اسب بخار را تولید می‌کند که دلیل آن‌، تفاوت‌های نرم‌‌افزاری است.

  • گیربکس CVT خودرو رسپکت بهمن موتور هم مثل نسل جدید گیربکس‌های CVT چری، در حالت تیپ‌ترونیک ۹ دنده را شبیه‌سازی می‌کند.
  • مصرف سوخت ترکیبی و حداکثر سرعت این خودرو هم به‌ ترتیب برابر با ۷.۵ لیتر در صد کیلومتر و ۱۹۰ کیلومتر در ساعت است.

بهمن موتور در کاتالوگ رسمی خود حرفی از شتاب صفرتاصد رسپکت نزده است اما با توجه به اشتراک فنی و تفاوت وزن اندک این خودرو با سدان‌های مدیران خودرو، می‌توانیم شتابی در محدوده ۱۰ ثانیه را برای آن متصور باشیم.

امکانات سدان ریسپکت

سدان ریسپکت مجهز به امکانات زیر است:

  • سیستم نمایش فشار باد لاستیک (TPMS)
  • سیستم کنترل حرکت در سربالایی
  • شش کیسه‌هوا ده نقطه‌ای
  • سیستم کنترل پایداری
  • ترمز پارک برقی
  • اتوهلد
  • سنسورعقب
  • نورپردازی داخلی با قابلیت تغییر رنگ
  • چراغ‌های روشنایی روز
  • سیستم ورود بدون کلید (Keyless Entry)
  • کروز کنترل
  • صندلی ۶ حالته برقی راننده
  • گرم‌کن صندلی‌های جلو
  • سیستم روشنایی مشایعت تا منزل
  • سنسور نور
  • شارژر وایرلس
  • سه پورت USB
  • دوربین ۳۶۰ درجه
تولید ریسپکت ابتدا با داخلی سازی ۲۰ درصد آغاز شده که این عدد تا پایان سال  به ۲۶ درصد خواهد رسید و قرار است تا میزان داخلی سازی را در سال آینده به ۴۰ درصد افزایش یابد.

از رقبای مستقیم این خودرو می‌­توان به جیلی امگرند ، چانگان ایدو چری آریزو ۶ و همچنین چری آریزو ۶ پرو اشاره کرد. از طرف دیگر، نسخه جدید چری آریزو ۵ تیپ IE که در سال ۱۴۰۰ توسط مدیران خودرو معرفی شد و همچنین فردا ۵۱۱ نیز می‌تواند در بازه قیمتی نزدیک به خودرو ریسپکت بهمن موتور باشند.

مشتریان چینی می‌توانند خودرو رسپکت را با گیربکس اتوماتیک و با قیمتی در حدود ۸۲ تا ۹۴ هزار یوآن سفارش دهند که تقریبا معادل ۱۲ تا ۱۵ هزار دلار می‌شود. در ایران نیز بهمن موتور خودروی ریسپکت را با قیمت ۷۳۷ میلیون تومان به فروش می‌رساند.


***

اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

1 نظر
  1. مهراد می‌گوید

    این که میشه دو برابر قیمت چین… آقا انصافو رعایت کنید دیگه. قرارداد انتقال تکنولوژی که اینطوری نمیشه؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.