آغاز دوبارهٔ شماره‌گذاری ساینا و تیبا

0

هر خودرو روزی روی خط تولید قرار می‌گیرد و روزی هم به دلایل مختلفی تولید آن متوقف می‌شود. مهم‌ترین دلیلی که باعث توقف تولید یک خودرو می‌شود، قدیمی شدن پلتفرم و طراحی است، به طوری که امکان رعایت استانداردهای روز ایمنی و زیست محیطی وجود نداشته باشد. همچنین شکل و شمایلش، نتواند خریداران را جذب کند.

دلیل دیگری که می‌تواند مدیران خودروسازی‌ها را مجاب به توقف تولید یک خودرو کند، عدم سودآوری است. در این حالت خودرو دیگر نمی‌تواند مشتریان را جذب کند و حتی می‌تواند باعث ضرر و زیان شرکت‌های تولیدکننده شود و تراز مالی این کمپانی‌ها را منفی کند.

بعد از بهانه‌های بیهوده‌ای که موسسه استاندارد در خصوص ایرادهای کیفی به تیبا و ساینا وارد کرد و جلوی شماره‌گذاری این خودروها را گرفته بود؛ طی چند روز آینده و طی چند مرحله، خودروهای فوق شماره‌گذاری و تحویل مشتریان خواهد شد.

خروج این خودروها باعث خواهد شد تا ارزان‌ترین محصولات در سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور از دور خارج شوند.

گفتنی است تولید تیبا صندوق‌دار و تیبا ۲ به ترتیب در پایان خرداد و تیر به پایان رسید. سال گذشته نیز رسما از سوی مقامات وزارت صمت و شرکت سایپا اعلام شده بود که در اوایل سال ۱۴۰۱ تولید این خودروها متوقف خواهد شد. این که چرا موسسه استاندارد چند ماه خریداران این خودروها را به بهانه مشکلات کیفی، گرفتار کرد تاکنون کسی پاسخ روشنی نداده است؟!

سازمان ملی استاندارد علت اصلی عدم تمدید اعتبار چهار خودروی مذکور را بی‌کیفیتی قطعات عنوان کرده بود. این سازمان از خودروسازها خواسته بود تا برای تهیه قطعات و تجهیزات لازم، به تأمین‌‌کنندگان معتبر و مورد تأیید این سازمان مراجعه کنند.

صنعت خودرو طبق ابلاغ دستورالعمل ۸ ماده‌ای ریئس جمهور، در حال گذار پلتفرمی از شکل سنتی به مدرن است. طبق سند تحول خودرو، مسیر کیفی‌‌سازی در سال آینده شتاب بیشتری خواهد گرفت. افزایش تیراژ تولید خودروهای باکیفیت توسط خودروسازان، بهره‌گیری از پلتفرم‌های خارجی و واردات خودرو، می‌تواند به تنظیم بازار و در نهایت ایجاد توازن بین عرضه و تقاضا کمک کند.

***

 اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

***

جدیدترین آگهی‌های خودرو
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.