سایپا اطلس وارد خط تولید شد

0

مدتی بود که خبر تولید یک کراس‌اوور کوچک در شرکت سایپا به گوش می‌رسید. گروه صنعتی سایپا پیش از این مدل هاچ‌بک کراس آریا را بر پلتفرم sp100 خود توسعه داده و از آن رونمایی کرده بود. با وجود اینکه هنوز آریا وارد بازار نشده است، طبق اظهارات مدیرعامل سایپا ظاهراً قرار است یک برادر کوچک‌تر نیز در کنار آن حضور داشته باشد.

تصاویر منتشرشده نشان می‌دهد که تولید اولیه و آزمایشی سایپا اطلس در کارخانه تهران آغاز شده و قرار است تا نمونه‌های اولیه به مرکز تحقیقات این شرکت ارسال شوند. در اصل دلیل تولید این خودروها آماده‌سازی اطلس برای انجام برخی تست‌های تطبیق است.

باتوجه‌به اینکه هنوز برخی از اجزای اطلس به تولید انبوه و رسمی نرسیده و از سویی معرفی عمومی برای این هاچ‌بک کراس خانواده X200 سایپا برگزار نشده است، بعضی از قطعات مانند تریم داخلی، چراغ‌ها، سپرها و … بر روی اطلس‌های تولیدی نصب نمی‌شوند. این خودرو بر اساس پلتفرم X۲۰۰ توسعه پیدا کرده است و به‌نوعی نسخه ارتقایافته و فیس‌لیفت کوییک به حساب می‌آید؛ لذا می‌توان آن را یک هاچ‌بک کراس و یا کراس‌اوور کوچک دانست.

سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی‌سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه، ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده می‌شود. این پیشرانه که M15GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقایافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگی‌های جدید در آن دیده می‌شود.

بیشتر بخوانید: برخی ویژگی‌ها و امکانات سایپا اطلس فاش شد + عکس

یکی از اصلی‌ترین تغییرات قابل‌مشاهده در موتور M15GSI سایپا و مگا موتور تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌های سوخت است. همچنین در موتور M15GSI از بالانسر بهبودیافته‌ای نسبت به M15 معمولی استفاده شده است. موتور M15GSI می‌تواند تا ۱۳۵ نیوتن‌متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند. البته به‌گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلاً این ویژگی‌ها مربوط به نسخه‌های اولیه پیشرانه M15GSI است و می‌توان در نسخه تجاری باتوجه‌به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن‌متر از این پیشرانه دریافت کرد.

استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب می‌شود، از نوع یورو ۵ است و تطبیق لازم را با استانداردهای جاری کشور دارد. آن‌طور که گفته می‌شود، در نسخه‌های کامل‌تر و قوی‌تر سایپا اطلس از پیشرانه‌هایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه می‌شود.

اطلس اولین خودروی کانکتد کار (فناوری خودرو‌های قابل‌اتصال) ملی خواهد بود و از همان ابتدا با چنین ویژگی وارد بازار می‌شود. قابلیت اتصال هوشمند در سایپا اطلس باعث می‌شود تا مالکان در گام نخست، بتوانند برخی ویژگی‌های خودرویشان را به‌وسیله تلفن همراه کنترل کنند. همچنین در فاز بعدی این قابلیت، بحث هوشمندسازی اطلس و سایر محصولات سایپا در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: تولید خودرو آریا و رونمایی از اطلس سایپا در بهار ۱۴۰۰

این احتمال وجود دارد که مانند فرایند عرضه شاهین، سایپا در گام نخست نمونه فول‌دنده‌ای اطلس را تولید کند و سپس نسخه‌های ساده‌تر و یا اتوماتیک را به بازار بفرستد. برخی منابع آگاه می‌گویند که سایپا اطلس دارای امکاناتی شامل ۲ کیسه هوا SRS، فرمان کمکی برقی، تهویه اتوماتیک، نمایشگر لمسی، رهیاب ماهواره‌ای، اتصال هوشمند خودرو، استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، محدودکننده سرعت، دوربین و سنسور پارک عقب، سنسور نور، رینگ آلومینیومی، تریم داخلی چرم و پارچه، صندلی‌های ایزوفیکس، چراغ روشنایی روز، سامانه ورود بدون کلید،سامانه راهنما و تعویض دنده GSI، سنسور باد لاستیک، شیشه‌ها و آینه‌های برقی، ترمز ABS – EBD – BAS و سامانه BCM است.

نکته عجیب این است که باز هم عرضه یک خودرو فیس‌لیفت با اندک تغییرات فنی و با یک نام تازه انجام می‌شود. در عمل، خودروسازان کشور از نام‌گذاری‌های متعدد برای افزایش تیراژ یک پلت‌فرم و ساختار فنی واحد استفاده می‌نمایند، بدون آنکه قائل به عرضه نسل‌های تازه و ارتقایافته از محصولات قبلی و از رده خارج‌کردن خودروهای قدیمی خود باشند.

***

شما می‌توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.