گام بلند سایپا به سوی ایمن سازی محصولات

0

تصادفات جاده‌ای سالانه بیش از ۱ میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌فرستد. بر اثر این تصادف‌ها سالانه بیش از ۳۰ میلیون نفر نیز مصدوم یا دچار نقص عضو می‌شوند. بیش از نیمی از تلفات جاده‌ای دنیا را افراد جوان بین ۱۵ تا ۴۴ سال تشکیل می‌دهند. سوانح رانندگی اولین علت مرگ‌ و نقص عضو در این گروه سنی محسوب می‌شود؛ گروهی که در ابتدای دوره بازدهی خود قرار دارند.

تولید پراید در سایپا را باید به‌عنوان پرچمدار این ضعف در ایمنی خودروهای تولید داخل بدانیم که در سال‌های گذشته همواره دستاوردهای سایپا را تحت‌الشعاع خود قرار داده بود. اگر تصاویر و ویدیوهای تست‌های تصادفی را که قبلاً انجام شده است، دیده باشید، خواهید فهمید که خودروهای امروزی چقدر به ایمنی اهمیت می‌دهند.

سایپا در عصر پسا پراید و اندک زمانی که از این دوره جدید گذشته است، توانسته به‌‌‌‌لطف خلاصی از حواشی به مسیر خود ادامه دهد. سایپا شاهین نمادی از ورود سایپا به عصر پسا پراید و تبدیل شدن به یک خودروساز واقعی است.

سایپا شاهین در صنعت خودرو ایران و ایمنی خودروهای تولید داخل، ما را با مقوله‌ای آشنا کرد که کمتر در ایران دیده شده است. این امر در صنعت خودروی جهان تبدیل به یک رویه روتین شده است. انتشار فیلم‌هایی از نتایج تست در مراکز اروپایی تست خودرو، همان مقوله‌ای است که ما از خودروسازان داخلی کمتر دیده‌ایم. سایپا برای اولین‌بار در ۲ نوبت اقدام به انتشار ویدئوهایی از نتایج تست شاهین کرده است.

بیشتر بخوانید: تارا تاییدیه استاندارد ایمنی برخورد با عابر پیاده را دریافت کرد

گام بلند سایپا به سوی ایمن سازی محصولات

هرچند در ایران مراکزی نظیر سازمان بازرسی کیفیت و استاندارد اقدام به رتبه‌بندی خودروها ازنظر کیفی و انتشار گزارش‌های آن در بازه‌های ماهانه و سالانه می‌کند، اما آنچه در خودروسازان داخلی ملاک عمل قرار می‌گیرد، نتایج تست‌های تصادف در خارج از کشور است. بر اساس مستندات، سایپا شاهین از موفق‌ترین خودروهای تولید داخل در این زمینه است.

سایپا در سال ۹۹ و در ۲ نوبت اقدام به انتشار ویدئوهایی از نتایج تست تصادف شاهین در مراکز اروپایی کرد. این نتایج  فراتر از حد انتظار ما از خودروهای تولید داخل بوده است. تست تصادف و تأییدیه ECE R95 یکی از ۶ جزء اصلی برای اخذ مجوز فروش خودرو در اتحادیه اروپاست.

در یکی از آخرین بررسی‌های انجام‌شده بر روی سازه شاهین در یکی از مراکز ایمنی‌سنجی اروپایی، محصول جدید سایپا توانسته است از تست R95 استاندارد ECE سربلند و موفق بیرون بیاید. تست تصادف ECE R95 به این‌گونه اجرا می‌شود که خودروی موردنظر ثابت است و جسمی متحرک به جرم ۹۵۰ کیلوگرم (MDB EEVC=950Kg) با سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت با زاویه ۹۰ درجه‌ای به بخش کناری خودرو برخورد می‌کند. این تست که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) را موردبررسی قرار می‌دهد. با درنظرگرفتن برخی پارامترها بر روی خودرو و همچنین بررسی سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا می‌شود.

حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستون‌ها، ثبات ستون افقی و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C، مهار صحیح نیروی واردشده در نقطه R، امکان بازشدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گیر داخل درها و جلوگیری از واردشدن نیروی حداکثری به پا و پهلوی سرنشین، عدم شکست ستون افقی پایینی و … موجب شده است که شاهین حتی بدون داشتن کیسه‌های هوای کناری و پرده‌ای، استاندارد ارتقایافته ECE R95 را به دست آورد. به این ترتیب، در جایگاه ایمن‌ترین در میان خودروهای ملی قرار بگیرد.

یکی از اصلی‌ترین تست‌های اجباری از سال ۲۰۱۸، تست نهایی کیسه‌های هوا در شرایط بازشو بر روی خودرو و تصادف است. در این روش کیسه‌های هوای SRS و SRP موردبررسی دقیق‌تری قرار می‌گیرند؛ به‌گونه‌ای که میزان بازشدن، جهت بازشدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تأثیرگذاری در استانداردهای مختلف بررسی می‌شود.

سایپا شاهین به‌عنوان یک خودروی تولید داخل با بیشترین درصد داخلی‌سازی بر اساس نتایج تست‌های تصادف و گزارش‌های شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، یکی از ایمن‌ترین خودروهای ایرانی است.

خبری دراین‌باره: سایپا شاهین؛ ایمن‌ترین خودرو ملی ایران

در میان تولیدات صنعت خودرو ایران فقط حدود ۳۰ درصد مدل‌ها از مؤسساتی چون یورو انکپ نمره قابل‌قبول گرفته‌اند. شاید اگر هنگام خرید کمی به امتیاز کسب‌شده توسط تست تصادف در خودروها دقت کنید یا درباره میزان ایمنی خودرو اطلاعات کسب کنید، بتوانید از آینده خطرناکی جلوگیری کنید که بی‌بازگشت و غم‌انگیز  است.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.