خودروهای فاقد ثبت سفارش، از گمرک ترخیص نمی‌شوند

0

درحالی‌که برای خودروهای دپوشده، سرمایه‌ای تقریباً ۱۰۰ میلیون دلاری از دو سال‌و‌نیم پیش مسکوت مانده است، مسئولان به این مقوله توجه نمی‌کنند که این خودروها متعلق به مردم است.

سید روح‌الله لطیفی اظهار کرد: «گمرک یک سازمان مجری است و هر کالایی را که دارای مجوزها و تأییدیه‌های لازم بود و قانونی هم وارد شده باشد، ترخیص می‌کند.» وی افزود: «حدود ۱۲ هزار و چندصد دستگاه خودرو بعد از ممنوعیتی که در سال ۹۷ اعلام شد، در گمرکات مانده بود که با پیگیری گمرک و تشکل‌های فعال در این بخش در ۴ مهلت قانونی، حدود ۱۰ هزار خودرو ترخیص شد و در اختیار صاحبان کالا قرار گرفت.»

لطیفی گفت: «حدود ۲ هزار و ۷۰۰ خودروی دیگر هم مانده بود که چند مشکل داشتند، بیش از ۱۱۰۰ خودرو ثبت سفارش نشده بودند یا اینکه ثبت سفارش آنها به‌دلایلی ابطال شده بود.» وی ادامه داد: «بخشی از این خودروها هم دارای شکایت قضائی از طریق اشخاص و نهادهای نظارتی بودند و یا تشریفات اداری را انجام نداده بودند و بخشی هم خودروهایی با بیشتر از ۲۵۰۰ سی‌سی بودند یا برای کشور آمریکا تولید شده بودند.»

ترخیص این خودروها یک مطالبه عمومی است و دلیل مشکلات این است که بخش عمده‌ای از این خودروها را شرکت‌های غیرنمایندگی و به تعداد کمی وارد کشور کرده‌اند که به‌دلیل ناتوانی آنها در هماهنگی‌های سازمانی تاکنون نتوانسته‌اند در ترخیص خودروها موفق باشند.

بیشتر بخوانید: برداشته شدن موانع ترخیص خودرو

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درمورد ترخیص خودروها در گمرک با بیان اینکه طبق قانون، تجار و بازرگانان قبل از ورود کالا به گمرکات باید ثبت سفارش را اخذ کنند، گفت: «در سال‌هایی که واردات خودرو به کشور آزاد بود، عرف این بود که هم‌زمان با حمل کالا به‌سمت گمرکات، ثبت سفارش را اخذ می‌کردند؛ اما اقدام ناگهانی دولت مبنی‌بر اجرای قانون و بستن سامانه، تجار را دچار مشکل کرد.» وی افزود: «این اقدام ناگهانی دولت باعث شد که تعدادی از خودروها به‌دلیل عدم ثبت سفارش در گمرکات بمانند و ترخیص نشوند.»

خودروهای فاقد ثبت سفارش، از گمرک ترخیص نمی‌شوند

دادفر تصریح کرد: «اگر تلاش‌های گمرک نبود، همین تعداد خودروها هم از گمرکات خارج نمی‌شد؛ چراکه وزارت صمت و به‌ویژه سازمان توسعه تجارت، در این ۴ سال هیچ نیت و برنامه‌ای برای گره‌گشایی از مردم حداقل در این موضوع نداشت و تمام مکاتبات تلاش‌ها و پیگیری‌ها از سمت گمرکات انجام شد.»

دولت در حال حاضر نه‌تنها به مطالبات مردم در زمینه ترخیص خودروهای وارداتی توجه نمی‌کند، در برخورد با مسائل، نوعی ناکارآمدی از خود نشان داده است؛ چراکه این خودرو‌ها هم‌اکنون با افت مدل و فرسودگی مواجه شده‌اند و امکان بازگرداندنشان به شرکت خارجی تولیدکننده میسر نیست.»

بیشتر بخوانید: امکان واردات خودروی سواری با ثبت سفارش

دادفر با بیان اینکه تعدادی از خودروهای باقی‌مانده در گمرکات، بدون ثبت سفارش هستند و تعدادی هم به‌خاطر مشکل در ثبت سفارش‌ها توقیف شده‌اند، گفت: «اینها اموال و دارایی‌های مردم هستند و اگر دولت سریع‌تر اقدام کند، مشکل این خودروها هم حل خواهد شد. در غیر این صورت احتمالاً این خودروها بنابر برنامه مهندسی‌شده اولیه، به سازمان اموال تملیکی برده خواهند شد.»

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو تصریح کرد: «وزارت صمت برای خروج خودروها از گمرکات هیچ برنامه و قصدی ندارد و دلیلش هم این است که به‌خاطر تخلفات در یک دوره مورد مؤاخذه قرار گرفتند و الان هم تصمیم گرفتند انتقامش را از واردکنندگان بگیرند.» گفتنی است که در سال‌های ۹۶ و قبل از آن که واردات خودرو آزاد بود، ۶۰  تا ۷۰ هزار دستگاه خودرو خارجی با ارزبری تقریبی ۱ میلیارد دلار وارد کشور شده بود.

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.