پیگیری کلاهبرداری در دیوار چگونه انجام می‌شود؟

نحوه گزارش دادن کلاهبرداری

0

پیگیری کلاهبرداری‌های افراد متقلب و متخلف در دیوار، بخش مهمی از تعهد دیوار به کاربران است. در فضای کسب‌و‌کارهای آنلاین، امکان کلاه‌برداری و سوءاستفاده بسیار زیاد است، ولی با انجام اقداماتی می‌توان جلوی آنها را گرفت. در صورتی هم این اتفاق افتاد، می‌توان با گزارش دادن و پیگیری از پلیس فتا، ضرر و زیان را جبران نمود. در این مطلب از بلاگ دیوار، قصد داریم تا روش‌های پیگیری کلاهبرداری در دیوار را بررسی کنیم.


کلاهبرداری آنلاین چیست؟

 گسترش اینترنت به بیشتر شدن کسب‌و‌کارهای اینترنتی و فروشگاه‌های آنلاین منجر شده است. حتی در صفحات اجتماعی هم کسب‌وکارهای زیادی به راه افتاده که امکانات جدیدی برای کسب ارائه خدمات و کالا فراهم کرده است. بااین‌حال، فضای آنلاین بستر مناسبی هم برای سوءاستفاده و کلاه‌برداری‌های مختلف ایجاد کرده که هم به کسب‌وکارها زیان بسیاری رسانده و هم خریداران را متضرر کرده است.

بر اساس گزارش سالانه کمیسیون تجارت فدرال در سال ۲۰۱۹، کاربران حدود ۱٫۹ میلیارد دلار به خاطر کلاه‌برداری‌های آنلاین پول از دست داده‌اند. این آمار فقط در مورد خریداران است و بی‌شک فروشندگان و کسب‌وکارهای اینترنتی هم از این ضرر و زیان‌ها در امان نیستند.

مطلب «اقدامات کسب و کارها برای مقابله با کلاهبرداری آنلاین»، می‌تواند برای آگاهی کسب و کارها از موارد کلاه‌برداری و چگونگی جلوگیری از آن‌ها مفید باشد. 

چطور باید از کلاه‌بردار‌ها شکایت کرد؟

کلاه‌برداری اینترنتی هم همانند سایر جرایم است و باید توسط مراجع قضایی بررسی شود. در صورتی‌ که افراد مورد سوءاستفاده و کلاه‌برداری اینترنتی قرار بگیرند، باید شکواییه خود را در سامانه ثنا ثبت کنند و در ادامه، با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، برای طرح شکایت خود اقدام کنند. در این مرحله، افراد باید اسناد و مدارک لازم مانند فیش پرداختی، مدارک برداشت از حساب و در صورت وجود، لینک درگاه جعلی یا وبگاه جعلی را ارائه کنند.

دادسرای ویژه‌ای که برای رسیدگی به جرائم اینترنتی در قوه قضاییه ایجاد شده، وظیفه پیگیری و رسیدگی به جرائم اینترنتی را به عهده می‌گیرد. پلیس فتا در این زمینه با قوه قضائیه همکاری دارد و مسئول پیگیری چنین شکایاتی است. افراد برای پیگیری شکایت و آگاهی از مراحل رسیدگی به پرونده خود، باید از طریق قانون اقدام کنند؛ این کار مراحل ساده‌ای دارد که به ترتیب زیر است:

  • ابتدا باید در سامانه ثنا به آدرس sana.adliran.ir ثبت‌نام کنید.
  • سپس با توجه به نوع شکایت خود، نوبت اینترنتی دریافت کنید. برای این کار باید به nobat.kdke.ir مراجعه کنید.
  • پس از بررسی فهرست دفاتر قضایی در وب‌سایت، با انتخاب نزدیک‌ترین دفتر به محل سکونت، نوبت شما مشخص می‌شود.
  • پس از اینکه نوبت شما ثبت شد، در زمان مشخص‌شده به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و شکایت خود را ثبت کنید.
  • آخرین مرحله نیز، ارجاع پرونده به مرجع مربوطه است که با توجه به کیفری یا حقوقی بودن آن، مشخص خواهد شد. تمامی مراحل، ابلاغیه‌ها و نتیجه شکایت در سامانه ثنا قابل مشاهده و پیگیری است. 

دیوار چه اقداماتی برای جلوگیری از کلاه‌برداری انجام داده است؟

 دیوار به عنوان پلتفرمی که بازار بزرگی برای کسب‌و‌کارهای اینترنتی و انجام معاملات برای عموم مردم ایجاد کرده، همواره در پی بالا بردن امنیت اطلاعات کاربران و جلوگیری از ضرر و زیان آنها انجام داده است. دریافت اطلاعات کاربران و تایید هویت آنها، یکی از جدیدترین اقدامات دیوار برای جلوگیری و پیگیری کلاهبرداری در دیوار است.

مطالعه مطلب «دیوارِ امن‌تر؛ با کاربران واقعی!» برای آشنایی با این امکان، مفید خواهد بود.

همچنین سرورها و مراکز داده‌های کاربران در دیوار، به شدت حفاظت می‌شوند و دیوار وظیفه خود می‌داند که امنیت این اطلاعات را با بیشترین سطح ممکن تأمین کند. از سوی دیگر، با ارائه اطلاعات و راهکارها و انتشار مطالب مرتبط در خصوص سوءاستفاده‌های احتمالی، سعی در آگاه‌سازی کاربران و آماده کردن آنها برای مقابله با این اتفاقات دارد. 

دیوار چگونه کلاه‌برداری‌های انجام‌شده را پیگیری می‌کند؟ 

دیوار چگونه کلاه‌برداری‌های انجام شده را پیگیری می‌کند؟ 

دیوار این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که در صورت مشاهده مشکل یا موارد مشکوک، به‌سرعت گزارش دهند. دیوار بلافاصله این موارد را پیگیری می‌کند و پس از بررسی‌های لازم، اقدام به رفع مشکل یا حذف آگهی به طور کامل می‌کند.

درصورتی‌که موضوع پیچیده‌تر و حادتر باشد، دیوار شرایط و اطلاعات مورد نیاز را برای طرح شکایت افراد از کلاه‌برداران در مراجع قانونی را فراهم کرده است. در ادامه، روش‌های طرح‌ شکایت و پیگیری کلاهبرداری در دیوار بررسی شده‌ است:‌

  •   گزارش تخلف (کلاهبرداری) زیر پست آگهی؛ برای این کار شما باید مراحل زیر را طی کنید:

۱. آگهی مشکل‌دار را انتخاب کنید؛

۲. در پایین صفحه، روی گزینه ثبت تخلف و مشکل آگهی کلیک کنید؛

۳. در صفحه بعدی، نوع مشکل آگهی را انتخاب کنید؛

۴. روی گزینه تایید کلیک کنید؛

۵. در این مرحله بعد از وارد کردن شماره موبایل خود، اگر توضیح یا جزئیاتی در مورد مشکل آگهی دارید، در قسمت توضیحات ذکر کنید؛

۶. در پایان نیز با انتخاب گزینه ارسال گزارش، تخلف گزارش شده از سوی شما، برای کارشناسان ارسال شده و شما نیازی به ارتباط با پشتیبانی ندارید.

گزارش تخلف (کلاهبرداری) زیر پست آگهی

  •   گزارش کلاهبرداری از طریق چت: در صورتی که کلاهبرداری از طریق چت صورت گرفت، باید طبق مراحل زیر عمل کنید:

۱. در قسمت پایین چت دیوار، گزینه گزارش تخلف را انتخاب کنید؛

۲. در قسمت بعدی، روی نزدیک‌ترین گزینه به تخلف صورت گرفته کلیک کنید؛

۳. در پایان هم گزینه گزارش تخلف را انتخاب کرده تا گزارش شما برای کارشناسان دیوار ارسال شود. 

گزارش کلاهبرداری از طریق چت

  •   گزارش کلاهبرداری از طریق پشتیبانی: برای گزارش تخلف به پشتیبانی دیوار، کافی است با شماره تلفن۰۲۱۷۹۴۵۸۸۰۰ تماس بگیرید. این شماره مختص گزارش تخلفات است.

گزارش کلاهبرداری از طریق پشتیبانی

کلاهبرداری اینترنتی از لحاظ قانون

از نظر قانون، کلاه‌برداری اینترنتی جزء جرائم تلقی می‌شود و باید به آن رسیدگی شود. در این خصوص موارد زیر در قانون جرائم رایانه‌ای مصوب ۱۳۸۸ به تعیین شده است: 

ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای برابر با ماده ۷۴۱ قانون تعزیرات:

«هر کس به طور غیر مجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از ۱ تا ۵ سال یا جزای نقدی از ۲۰ میلیون ریال، یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

ماده ۶۷ قانون تجارت الکترونیک مصوب سال ۱۳۸۲:

«هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء‌استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام‌ها، برنامه‌ها و سیستم‌های رایانه‌ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود، محو، توقف داده پیام، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای و غیره، دیگران را فریب دهد و یا سبب گمراهی سیستم‌های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد، مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال، به حبس از ۱ تا ۳ سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می شود.»

جمع‌بندی

با وجود اقدامات امنیتی بالایی که کسب‌وکارهای آنلاین و پلتفرم‌هایی نظیر دیوار بر سرورها و بانک‌های اطلاعاتی خود اعمال کرده‌اند تا جلوی جرائم اینترنتی را بگیرند، اما کلاهبرداران همواره با روش‌های جدید و پیچیده سعی در سوءاستفاده از کاربران دارند.

در این میان نقش افراد در حفاظت از اطلاعات خود و دقت در زمان پرداخت و دریافت‌ها بسیار مهم است و در واقع اولین اقدام جهت جلوگیری از چنین سوءاستفاده‌هایی است. بااین‌حال گروه پشتیبانی ما با دقت به دنبال پیگیری کلاهبرداری در دیوار هستند.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.