داستان دیوار، از خشت اول تا امروز

2

دیوار، از ابتدای دهه ۱۳۹۰ تا امروز، فراز و نشیب‌های زیادی را تجربه کرد. پلتفرمی که از یک ایده ساده متولد شد و اکنون میزبان بیش از ۳۵ میلیون کاربر است. شکل‌‌گیری دیوار و تبدیل شدنش به بزرگ‌ترین پلتفرم آگهی آنلاین در ایران، بدون همراهی کاربران و کارکنان وفادار ممکن نبود. خدمات متنوعی که امروز در دیوار ارائه می‌شود، حاصل تلاش بیش از ۹۰۰ نفر عضو این تیم بزرگ و همراهی کاربرانی است که در این سال‌ها، در بهبود قابلیت‌ها به ما کمک کرده‌اند. در ادامه این مطلب، داستان شکل‌گیری و پیشرفت دیوار را با هم می‌خوانیم.

خشت اول دیوار

ایده راه‌اندازی یک پلتفرم واسط برای آگهی‌های آنلاین، در بهار ۱۳۹۱ بین حسام آرمندهی، بنیان‌گذار کافه‌بازار و رضا محمدی شکل گرفت. آن‌ها به فکر یک اپلیکیشن با رابط کاربری ساده بودند که نیازهای انتشار و پیدا کردن آگهی‌های آنلاین را برای مردم ایران برطرف کند. چند ماه بعد، اپلیکیشن اندروید دیوار آماده و منتشر شد. کاربران اولیه، بیش از همه برای خرید و فروش کالای دست دوم از دیوار استفاده می‌کردند تا اینکه به‌مرور دسته‌های خدمات هم میزبان تعداد زیادی کاربر شد. در پاییز همان سال، وب‌سایت دیوار با قابلیت محدود نمایش آگهی‌ها شروع به کار کرد.

سال ۱۳۹۲، سال بهینه‌سازی و تکمیل قابلیت‌های دیوار بود. اپلیکیشن اندروید با قابلیت فیلتر کردن آگهی‌ها، تجربه کاربری بهینه‌تری را در اختیار کاربران قرار داد. در همین مسیر، وب‌سایت نیز میزبان قابلیت جدیدی شد. کاربران امکان انتشار آگهی را با استفاده از سرویس وب‌سایت هم پیدا کردند. درنتیجه همین افزایش قابلیت‌ها، تعداد کاربران دیوار روز‌به‌روز بیشتر می‌شد و تیم‌های فنی، برای پشتیبانی هرچه بیشتر از آن‌ها، زیرساخت‌های عملیاتی را توسعه می‌دادند.

در مسیر رشد

دو سال پس از راه‌اندازی اولیه، دیوار به مقصد مهمی انتشار و جست‌وجوی آگهی‌های آنلاین تبدیل شد. در ابتدای سال ۱۳۹۳، رکورد انتشار ۴۰ هزار آگهی در روز شکسته شد. افزایش تعداد کاربران و آگهی‌ها، به رشد و پیشرفت دیوار و بهبود رتبه این سرویس در میان رقبای داخلی کمک کرد. در میانه‌های سال، دیوار به رتبه ۱۰۰ در فهرست الکسای برترین وب‌سایت‌های ایرانی رسید. در ادامه، تیم مدیریتی دیوار تصمیم به بازاریابی هرچه بیشتر سرویس خود گرفتند. اولین کمپین تبلیغاتی در همان سال اجرا شد که با افزایش بسیار زیاد تعداد کاربران و آگهی‌ها همراه بود.

رشد و افزایش تعداد کاربران دیوار، نیاز به بهبود ساختاری سرویس را بیشتر کرد. در سال ۱۳۹۴، اپلیکیشن دیوار بازنویسی شد. بهینه‌سازی‌های جدید، با قابلیت‌های متعدد و بهبود رابط و تجربه کاربری همراه بود. دستاورد مهم دیوار در آن سال، دسترسی به رتبه ۲۴ الکسا در میان برترین وب‌سایت‌های ایرانی بود. رشد ادامه‌دار دیوار و موفقیت در جذب کاربران به حدی رسید که در سال ۱۳۹۵، رکورد ۱۳۰ هزار آگهی در روز، شکسته شد.

با افزایش تعداد کاربران و آگهی‌های دیوار، نیاز به جذب نیروی انسانی هم بیشتر شد. با اینکه بسیاری از مردم تصور می‌کردند دیوار با فعالیت یک تیم کوچک اداره می‌شود، تعداد کارکنان شرکت در سال ۱۳۹۶ به بیش از ۱۰۰ نفر رسید. در همان سال، بیش از ۲۵ میلیون کاربر به‌صورت ماهانه و فعال از دیوار استفاده می‌کردند. آماری که نشان می‌داد تقریبا هر ایرانی دارای گوشی هوشمند، حداقل یک بار از دیوار استفاده کرده است. برای پاسخ به نیازهای همین کاربران، سرویس چت فعال شد که با استقبال بسیار خوبی هم همراه بود.

توسعه خدمات و تکمیل قابلیت‌ها

تیم‌های توسعه، مدیریت و اجرایی دیوار در سال‌های اخیر بیش‌ازپیش روی توسعه خدمات متمرکز بوده‌اند. اضافه کردن قابلیت‌ها و پاسخ به نیازهای جدید، همیشه در اولویت برنامه‌‌ریزی‌های شرکت بوده است. همین برنامه‌ها باعث شدند تا با جذب نیروهای جدید، تعداد پرسنل دیوار از مرز ۳۵۰ نفر عبور کند. رکورد بعدی هم در سال ۱۳۹۸ شکسته و حدود ۹۸ میلیون آگهی در آن سال در دیوار منتشر شد.

دسته‌های املاک و خودرو، از همان ابتدای شروع به کار دیوار، از پربازدیدترین دسته‌ها بوده‌اند. دیوار از سال ۹۸ تصمیم گرفت تا خدمات تکمیلی بیشتری را به کاربران در این دسته‌ها ارائه کند. به همین دلیل ابتدا سرویس کارنامه با شعار «دستیار خرید و فروش خودرو» شروع به کار کرد. سرویسی که با همکاری کارشناسان باتجربه، فرایند خرید و فروش خودرو را از زمان انتشار آگهی تا نهایی شدن قرارداد، برای متقاضیان انجام می‌دهد.

اقدام بعدی دیوار برای کمک به کاربران فعال سرویس، توسعه قابلیت‌ها برای کسب‌وکارها بود. بزرگ‌ترین سرویس آگهی آنلاین دیوار امروز دیگر تنها مخصوص کاربران حقیقی نیست و بسیاری از کسب‌وکارها و فروشگاه‌ها برای معرفی خدمات خود از آن استفاده می‌کنند. رکورد کسب‌وکارهای فعال در دیوار در سال ۹۸ با رسیدن به آمار ۴۵۰ هزار، شکسته شد. برای پاسخ به نیاز این کاربران، پنل اختصاصی فروشگاه‌ها در سال ۹۹ شروع به کار کرد.

دیوار در سال‌های گذشته همیشه تلاش کرده است تا مسئولیت اجتماعی خود را هم در اولویت برنامه‌ها و اهداف قرار دهد. چنین سرویسی با جامعه کاربری بسیار وسیع باید نقش خود را در فرایندهای اجتماعی هم اثبات می‌کرد. یکی از قدم‌های مهم در این مسیر، مقابله با آگهی‌های خرید و فروش گونه‌های نادر حیوانات بود. اقدامی که در سال ۹۹ انجام شد و با استقبال بسیار خوب فعالان محیط زیست همراه بود.

مسیری که پایان ندارد

دیوار امروز میزبان بیش از ۳۵ میلیون کاربر فعال ماهانه است که از اپلیکیشن موبایل یا وب دیوار استفاده می‌کنند. ارائه خدمات به این حجم از کاربران نیازمند منابع بسیار وسیع، خصوصا در بخش نیروی انسانی هست. بیش از ۹۰۰ نفر پرسنل فعال در دیوار مشغول هستند که در تیم‌های متعدد، توسعه و بهینه‌سازی تجربه کاربران از خرید و فروش آنلاین را در اولویت اصلی خود قرار داده‌اند. در ویدیوی زیر، داستان دیوار و تجربه روزانه تعدادی از همکاران ما را مشاهده می‌کنید.

از اقدام‌های اخیر دیوار در بهینه‌سازی سرویس و تکمیل قابلیت‌ها می‌توان به جست‌وجوی فراشهری اشاره کرد. قابلیت مهم دیگر، پنل اختصاصی مشاوران و آژانس‌های املاک بود که در سال ۹۹ عرضه شد. پنلی که قابلیت‌های متعددی برای انتشار و مدیریت بهتر آگهی‌های املاک در اختیار آژانس‌ها قرار می‌دهد. همچنین قابلیتی مشابهی هم برای نمایشگاه‌های خودرو عرضه شد که در کنار ابزار محاسبه قیمت خودروی صفر و کارکرده، بخش آگهی‌های خودروی دیوار را تکمیل کرد.

مسیر رشد و توسعه در دیوار هیچ‌گاه به پایان نمی‌رسد. کاربران بسیار زیاد این سرویس، همیشه نیازمند بهترین تجربه و بیشترین قابلیت‌های ممکن برای رفع نیازهای خود هستند. مسیری که با تمام فراز و نشیب‌ها هنوز با قدرت طی می‌شود و با همراهی شما کاربران، قطعا به اهداف بزرگ‌تری خواهد رسید.

2 نظرات
  1. امیر می‌گوید

    عالی بود

  2. بهزاد می‌گوید

    باتشکر از زحمات دست اندرکاران سایت دیوار
    یکی از مشهورترین سایتهای خرید و فروش هست ولی همچنان در بخش املاک ضعفهای بزرگی دیده میشه که علیرغم اینکه در قست پیشنهادات موارد را اعلام کردم ولی ظاهرا همچنان بی توجه مانده است.
    ۱) برخی از آیتمها را حتماً ستاره دار کنید و تا زمانیکه فروشنده/مشاور املاکی آنها را پر نکند به مرحله آگهی نرسد.
    از قبیل : طبقه – تعداد واحد ساختمان- پارکینگ – انباری – تعداد خواب – حتماً ۳ عکس از ملک و …
    ۲) همانند کار خوبی که جدیداً در بخش خودرو انجام شده ، در بخش املاک نیز میانگین حداقل و حداکثر قیمت منصفانه لحاظ گردد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.