۱۷ قدم برای تشخیص گوشی اصلی از تقلبی

0

در سال ۲۰۱۳ یک شرکت متقلب، آیفون ۵ را کپی کرد و متاسفانه فروش آن آیفون تقلبی از آیفون اصلی بیشتر بود. گوشی‌های تقلبی راه خود را به بازار ایران باز کرده‌اند به همین دلیل هم فروشگاه‌هایی را می‌بینید که گوشی تقلبی یا گوشی قاچاق می‌فروشند. آگاهی و دانش ما در تشخیص گوشی اصل از تقلبی کمک می‌کند تا گوشی موبایلی را خریداری کنیم که به صورت قانونی وارد ایران شده و اصل است.

همان‌طور که می‌دانید مدتی‌ است طرح رجیستری برای گوشی‌های موبایل فعال شده و همین امر نیز میزان وجود کالای قاچاق در ایران را کاهش داده است. در این مقاله از ۱۷ قدم برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی خواهیم گفت؛ پس اگر قصد خرید دارید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

چطور گوشی اصل را از تقلبی تشخیص دهیم؟

گوشی‌های تقلبی از لحاظ ظاهری تفاوتی با گوشی‌های اصل ندارند، اما در مقابل قطعات داخلی آن‌ها از لوازم بی‌کیفیت ساخته شده‌اند. این قطعات به دلیل کیفیت پایین، کارایی لازم را نداشته در نتیجه قدرت و سرعت گوشی موبایل به شدت کاهش پیدا می‌کند.

برای اینکه به صورت ناخواسته و به دلیل نداشتن اطلاعات کافی گوشی موبایلی خریداری نکنید که تقلبی یا کپی است، بهتر است در زمان خرید موارد و نکات زیر را در نظر داشته باشید.

۱- از فروشگاه معتبر خرید کنید

اولین و مطمئن‌ترین راه برای خرید گوشی اصل، خرید از یک فروشگاه معتبر یا نمایندگی است. اگر گوشی موبایلی که قصد خرید آن را دارید دارای نمایندگی قانونی در ایران است، پس حتما از نمایندگی خرید کنید. اما اگر قصد خرید گوشی دست دوم را دارید در صورت امکان در مورد فروشگاه یا محلی که فرد فروشنده گوشی خود را از آن خریده بوده اطلاعاتی کسب کنید.

۲- گوشی موبایل با گارانتی اصل بخرید

وجود گارانتی معتبر نشان می‌دهد که شما در حال خرید یک گوشی اصل هستید. در مورد گوشی‌های دست دوم پیشنهاد می‌کنیم دستگاهی را خریداری کنید که دارای گارانتی بوده و تا مدتی بتوانید از گارانتی آن استفاده کنید. اگر شرکت ارائه دهنده گارانتی دارای شماره پیامک برای تایید اصل بودن کالاست، حتما کد گوشی موبایل را که روی بسته درج شده برای آن‌ها ارسال کنید. در غیر این صورت می‌توانید با شرکت گارانتی‌ کننده تماس بگیرید و کد را برای آن‌ها بخوانید تا از اصل بودن گوشی موبایل مطمئن شوید. قبل از اینکه گوشی را خریداری کنید و درب جعبه را باز کنید این کار را انجام دهید تا از اصل بودن دستگاه مطمئن شوید.

۳- سریال گوشی را با سریال روی جعبه مطابقت دهید

روی تمامی جعبه‌های گوشی موبایل اصل یک کد ۱۵ رقمی درج شده که به آن IMEI می‌گویند. این کد ۱۵ رقمی برای رجیستر کردن گوشی موبایل بوده و ارسال آن به سامانه مشخصی برای رجیستر کردن گوشی برای شماره موبایل شما ضروری خواهد بود.

این کد روی گوشی موبایل هم درج می‌شود و در نتیجه لازم است آن را با کد روی جعبه تطبیق دهید. بررسی یکی بودن کد روی دستگاه و روی جعبه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اگر نتوانستید این کد را روی گوشی خود پیدا کنید، می‌توانید کد *#۰۶# را با گوشی خود بگیرید تا از درست بودن کد ۱۵ رقمی IMEI مطمئن شوید.

۴- قیمت گوشی عرف بازار گویای اصالت آن است

گوشی‌های موبایل با برندهای مختلف، معمولا قیمت مشخصی در بازار دارند و همه فروشگاه‌های معتبر نیز گوشی را با همین قیمت به فروش می‌رسانند. بنابراین اگر قیمت گوشی موبایل مورد نظر شما که می‌خواهید خریداری کنید، قیمتی بسیار پایین‌تر از عرف بازار یا قیمتی پایین‌تر قیمت بین‌المللی آن داشت، به اصل بودن دستگاه شک کنید.

برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی حتما قیمت آن را در سایت سازنده یا سایت مادر، چک کنید و با ضرب قیمت آن در نرخ ارز روز حدود قیمت آن را به تومان مشخص کنید. به این ترتیب حدود قیمت گوشی موبایل مورد نظر شما در بازار دستتان خواهد آمد.

قیمت گوشی بر اساس قوانینی مشخص می‌شود؛ پس قیمت آن نباید عینا مطابق با قیمت سازنده باشد. واردات گوشی به ایران هزینه‌هایی دارد که روی قیمت نهایی تاثیر می‌گذارند. با یک حساب سرانگشتی قیمت حدودی گوشی در بازار ایران دستتان خواهد آمد.

از طرفی لازم است حتما قیمت نمایندگی برند گوشی موبایلی که قصد خرید آن را دارید بررسی کنید و با قیمت‌های دیگر فروشگاه‌ها مطابقت دهید. پس هرگز گول قیمت پایین‌تر گوشی موبایل در یک فروشگاه را نخورید.

۵- به بسته‌بندی و جعبه گوشی دقت کنید

در زمان خرید گوشی موبایل حتما به بسته‌بندی و جعبه آن توجه کنید. جعبه نباید باز یا مخدوش شده باشد. بهترین کار این است که اجازه دهید فروشنده در حضور شما جعبه گوشی را باز کند.

دستگاه‌های اصلی همگی دارای برچسب پلمپ هولوگرام‌دار هستند پس در زمان خرید گوشی موبایل به آن دقت کنید. این هولوگرام در محل تقاطع درب و جعبه قرار گرفته و باعث پلمپ شدن جعبه می‌شود.

۶- کشور سازنده گوشی را با کد IMEI تشخیص دهید

همان‌طور که اشاره کردیم برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی لازم است کد IMEI را در سامانه *#۶# وارد کنید. ارقام تعیین‌کننده این هستند که گوشی شما در کدام کشور ساخته شده است.

هشدار: IMEI یک کد ۱۵ رقمی است که برای هر گوشی منحصر به فرد بوده و برای شناسایی یک گوشی موبایل در شبکه تلفن همراه از آن استفاده می‌شود. با این شماره در اصل امنیت گوشی مشخص خواهد شد به این مفهوم که از طریق آن می‌توانید سرقتی بودن گوشی را تشخیص دهید.

کسی نمی‌تواند این کد ۱۵ رقمی را جعل کند بنابراین خیالتان از اصل و سرقتی نبودن گوشی راحت خواهد شد. هر شماره IMEI شامل جزئیاتی است که ویژگی‌های دستگاه را نشان می‌دهد. این ویژگی‌ها شامل برند، مدل و سال عرضه گوشی است. برای اطلاع از اطلاعات گوشی‌ای که خریداری کرده‌اید، می‌توانید وارد سایت imei,info شده و شماره IMEI درج شده روی گوشی را وارد کنید.

روش پیدا کردن کد IMEI در گوشی‌های اندروید

برای پیدا کردن کد IMEI در گوشی همراه خود می‌توانید، وارد بخش Quick Setting شده و در انتهای صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود، گزینه About Phone کلیک کنید. در این قسمت شماره مدل، سریال و کد IMEI آمده است. این روش برای گوشی‌های موبایل اندرویدی مانند سامسونگ مناسب است.

روش پیدا کردن کد IMEI در گوشی‌های آیفون

برای پیدا کردن کد IMEI در گوشی‌های آیفون، وارد بخش Setting شده و سپس گزینه General را انتخاب کنید. در صفحه General گزینه About در ابتدای صفحه را انتخاب کرده تا وارد صفحه جدیدی شوید. در این صفحه کلیه اطلاعات مربوط به گوشی از جمله IMEI آمده است.

با همان روشی که در ابتدای این قسمت توضیح دادیم کد IMEI را وارد کرده و از اصل بودن گوشی موبایل مطمئن شوید. در ادامه این ارقام، بررسی و کشور سازنده معرفی می‌شود.

  • رقم ۰۰ نشان می‌دهد که گوشی موبایل مورد نظر شما در کارخانه اصلی ساخته شده است.
  • ارقام ۰۱ تا ۱۰ نشان می‌دهد که گوشی موبایل مورد نظر شما در کشور فنلاند ساخته شده است.
  • ارقام ۰۲ تا ۲۰ نشان می‌دهد که گوشی موبایل مورد نظر شما در یکی از کشورهای هند یا امارات متحده عربی ساخته شده است.
  • ارقام ۰۳ تا ۳۰ و همین‌طور ارقام ۰۴ تا ۴۰ نشان می‌دهد که گوشی موبایل مورد نظر شما در چین ساخته شده است.
  • ارقام ۰۵ تا ۵۰ نشان می‌دهند که گوشی موبایل مورد نظر شما در یکی از کشورهای آمریکا، برزیل یا فنلاند ساخته شده است.
  • ارقام ۰۶ تا ۶۰ نشان می‌دهد که گوشی موبایل مورد نظر شما در یکی از کشورهای چین، هنگ کنگ یا مکزیک ساخته شده است.
  • برای ارقام ۰۷ تا ۷۰ اطلاعات معتبر و دقیقی در دسترس نیست.
  • رقم‌های ۰۸ تا ۸۰ نشان می‌دهد که گوشی موبایل شما در کشور آلمان ساخته شده است.
  • برای ارقام ۰۹ تا ۹۰ اطلاعات معتبر و دقیقی در دسترس نیست.
  • ارقام ۱۳ نشان می‌دهد که گوشی موبایل مورد نظر شما در کشور آذربایجان شاخته شده است.

۷- روش تشخیص سرقتی بودن گوشی را بدانید

قیمت پایین‌تر گوشی در مقایسه با قیمت اصلی آن در بازار و همین‌طور عدم وجود گارانتی یا جعبه کالا نشان‌ می‌دهد گوشی موبایلی که می‌خواهید خریداری کنید، سرقتی است. البته نبود جعبه و تجهیزات جانبی در مورد گوشی موبایل دست دوم خود نشان‌دهنده سرقتی بودن دستگاه است. سعی کنید گوشی موبایل دست دومی را خریداری کنید که دارای جعبه و تجهیزات جانبی مانند شارژر بوده و در صورت امکان گارانتی دارد.

۸- سرعت عملکرد گوشی را امتحان کنید

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ظاهر یک گوشی تقلبی کاملا شبیه گوشی اصل و تفاوت آن در کیفیت قطعات و کارایی دستگاه مشخص می‌شود. وقتی که می‌خواهید یک گوشی موبایل جدید خریداری کنید حتما آن را نظر نرم‌افزاری بررسی کنید. یکی از مواردی که کیفیت پایین قطعات روی آن تاثیر می‌گذارد، سرعت عملکرد گوشی موبایل در شرایط مختلف است.

از فروشنده دستگاه بخواهید گوشی را روشن کرده و برای تست کردن سرعت عملکرد در اختیار شما قرار دهد. یک گوشی اصل به فرمان‌هایی که می‌دهید به سرعت عمل می‌کند و این در حالی است که گوشی‌های تقلبی لمسی معمولا واکنش سریعی در مقابل فرمان‌های شما نشان نمی‌دهند. با بررسی سرعت عملکرد گوشی موبایل مورد نظرتان می‌توانید از اصل بودن آن مطمئن شوید.

۹- سیستم‌عامل‌های مختلف را بشناسید

شرکت آیفون هیچ‌گاه گوشی موبایلی با سیستم‌عامل اندروید به بازار عرضه نکرده است و از طرفی گوشی‌های شیائومی و سامسونگ فقط با سیستم‌عامل اندروید تولید می‌شوند. بنابراین اگر گوشی موبایلی دیدید که سیستم‌عامل آن با آنچه که تاکنون شرکت تولیدکننده عرضه می‌کرده، متفاوت است به اصل بودن آن شک کنید.

۱۰- کیفیت دوربین اصلی و سلفی را بررسی کنید

یک روش دیگر برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی در زمان خرید، این است که دوربین آن را بررسی کنید. فروشگاه‌های معتبر معمولا نمونه‌هایی برای تست ارائه می‌کنند که قبل از خرید می‌توانید دوربین گوشی را امتحان کنید. بعضی از گوشی‌های تقلبی سامسونگ علی‌رغم ظاهر کاملا مشابهی که با گوشی اصل دارند اما دوربین آن‌ها بی‌کیفیت است.

پس قبل از خرید گوشی موبایل حتما چند عکس گرفته و حتی جستجویی در اینترنت انجام دهید تا سرعت عملکرد آن را نیز بررسی کنید. در همه گوشی‌ها تست یک چند نمونه عکس وجود دارد؛ پس قبل از خریدن گوشی، خودتان چند عکس گرفته و با نمونه‌های موجود مطابقت دهید تا از قدرت دوربین عکاسی گوشی مطمئن شوید.

۱۱- کیفیت صدای گوشی را بررسی کنید

گوشی‌های تقلبی کیفیت صدای پایینی دارند پس برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی صدای آن را بررسی کنید. برای تست صدا می‌توانید یک موسیقی پخش کرده یا در صورت نبود موسیقی، صدای زنگ آن را پخش کنید. اگر صدای موسیقی یا صدای زنگ نویز داشت یا واضح نبود، مشخص می‌شود که گوشی موبایل اصل نیست یا ضربه خورده است.

۱۲- قطعات گوشی باید در هم چفت شده باشند

اجزا و قطعات گوشی‌های دست دوم که زیاد کار کرده‌اند یا گوشی‌های تقلبی، معمولا به خوبی چفت نشده‌اند که این امر نشان‌دهنده ضعف در مونتاژ دستگاه است. مونتاژ ضعیف یکی از روش ّای تشخیص گوشی اصل از تقلبی است. پس در زمان خرید هر برندی به درزها و قطعات گوشی توجه کنید تا مونتاژ بی‌نقصی داشته باشد.

۱۳- اپلیکیشن‌ها راهی برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی

یکی از بهترین راه‌ها برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی، تست سخت‌افزارهای دستگاه با استفاده از نرم‌افزارهایی مانند Antutu Benchmark و Cpu Z است. این دو نرم‌افزار می‌توانند به صورت خودکار به تست سخت‌افزارهای گوشی موبایل بپردازند.

طبق امتیازی که این نرم‌افزارها به سخت‌افزارهای گوشی می‌دهند، در اصل قدرت دستگاه مشخص خواهد شد. با مشخص شدن قدرت دستگاه و تطبیق آن با مرجع معتبر، به راحتی می‌توانید از اصل بودن گوشی موبایلی که قصد خرید آن را دارید مطمئن شوید.

۱۴- روشنایی صفحه نمایش را بررسی کنید

صفحه نمایش در گوشی اصل دارای روشنایی خاصی هستند؛ اما این روشنایی ابدا به چشم شما فشار نمی‌آورد. اگر دیدید که صفحه نمایش گوشی که قصد خرید آن را دارید باعث آزار چشمانتان می‌شود، به اصل بودن آن شک کنید.

میزان روشنایی، وضوح تصویر و تعداد رنگ‌ها و کیفیت تصویر در زمان دیدن عکس و فیلم از دیگر مواردی است که برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی می توانید به آن اعتماد کنید.

۱۵- کیفیت لمس گوشی را تست کنید

کیفیت لمس و سرعت عملکرد در مقابل هر فرمان در گوشی‌های اصل خیلی سریع است. اگر گوشی موبایلی که می‌خواهید بخرید که سرعت فرمان‌پذیری پایینی دارد، مشخص می‌شود که گوشی اصل نیست. گوشی‌های تقلبی واکنش سریعی به لمس ندارند.

هشدار: از طرفی در گوشی‌های تقلبی پوشش گوریلا گلس وجود ندارد، در نتیجه بر اثر فشار زیاد لکه‌های سفیدی روی صفحه نمایش ایجاد می‌شود. فناوری گوریلا از گوشی در برابر آسیب محافظت می‌کند.

۱۶- محل قرارگیری لوگو در گوشی را بررسی کنید

محل قرارگیری برند یا لوگوی در گوشی موبایل، عامل مهم دیگری است که می‌توانید از طریق آن گوشی اصل را از گوشی تقلبی تشخیص دهید. برای اطمینان از محل دقیق قرارگیری لوگو و تصویر لوگوی اصلی می‌توانید وارد سایت اصلی کشور سازنده شده و این موارد را بررسی کنید.

در نهایت نیز تصویر داخل سایت سازنده را با لوگو و مشخصات پشت دستگاه مطابقت دهید تا از اصل بودن گوشی موبایلی که قصد خرید آن را دارید مطمئن شوید.

برای دیدن آگهی‌های انواع موبایل در دیوار کلیک کنید

۱۷- باتری اصل را از تقلبی تشخیص دهید

تشخیص دادن باتری اصل از تقلبی کار بسیار سختی است؛ چون باتری‌های تقلبی ظاهری کاملا مشابه باتری‌های اصل دارند.

  • برای اطمینان از اصل بودن باتری گوشی موبایل، بهتر است آن را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید.
  • نکته مهم دیگر اینکه حتما مشخصات باتری را در سایت اصلی سازنده آن بررسی کنید و آن را با باتری گوشی خود مطابقت دهید.
  • حتما برچسب هولوگرامی را که روی باتری چسبانده شده بررسی کنید، بسیاری از مجموعه‌هایی که اقدام به تولید گوشی‌های تقلبی می‌کنند نمی‌توانند از این برچسب هولوگرامی استفاده کنند.

حرف آخر 

تشخیص گوشی موبایل اصل از تقلبی برای برخی افراد کار دشواری است؛ چون اطلاعات کافی در مورد نشانه‌هایی که اصل را از تقلبی متمایز می‌کند ندارند. در این مقاله ۱۷ قدم برای تشخیص گوشی اصل از تقلبی بررسی شد.اگر در زمان خرید گوشی موبایل به این ۱۷ نکته توجه داشته باشید، دیگر می‌توانید با خیال راحت یک گوشی اصل خریداری کنید.

شما در زمان خرید گوشی موبایل برای تشخیص دستگاه اصل از تقلبی چه مواردی را در نظر می‌گیرید؟

آگهی‌های موبایل را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.