در مورد خطاهای لیست بیمه تامین اجتماعی بیشتر بدانید

انواع خطاهای لیست بیمه و روش اصلاح آنها

0

لیست بیمه‌ای که شرکت‌ها و کارگاه‌ها برای سازمان تامین اجتماعی ارسال می‌کنند، گهگاه با خطا و اشتباه همراه است. خطاهای مختلفی ممکن است در این فرآیند رخ دهد که رایج‌ترین آنها خطاهای ۰۰۳، ۲۱۷، ۰۳۵، ۰۱۰ و خطای ۰۱۲ است. در این مقاله دیوار، خطاهای لیست بیمه و روش‌های اصلاح آن، مدارک لازم برای اصلاح خطا و موضوعات مرتبط با آنها را بررسی می‌کنیم. 

لیست بیمه چیست؟

هر شرکت، سازمان و کارگاهی باید یک فهرست از تمامی سوابق کاری کارگران و کارکنانی که مطابق قرارداد، حقوق و مزایا دریافت می‌کنند، تهیه کند. این فهرست لیست بیمه نامیده می‌شود و هر کسی که در این لیست قرار دارد، باید ۷ درصد از حق بیمه خود را از حقوق ماهیانه بپردازد و ۲۳ درصد درصد باقی مانده هم به عهده کارفرما خواهد بود. 

هر کارفرمایی که اقدام به تأسیس شرکت یا کارگاه می‌کند و نیاز به استخدام نیرو دارد، باید حداکثر تا ۱۵ روز از شروع رسمی فعالیت اقدام به اخذ کد کارگاهی کند. 

تهیه لیست بیمه، کاری است که کارگاه پس از شروع کار خود باید به‌صورت ماهانه انجام دهد که معمولا به عهده تیم منابع انسانی شرکت است؛ به این ترتیب انجام می‌شود که باید با مراجعه به وب‌سایت تامین اجتماعی، نرم‌افزار ارسال حق بیمه (List Disk) را دانلود و در سیستم‌های کامپیوتری شرکت نصب کنند. در این نرم‌افزار اطلاعات کارگاه، کارگران و کارمندان آنها ثبت می‌شود و در پایان هم داده‌ها را در یک CD ذخیره و برای بیمه ارسال کنند. همچنین می‌توان با مراجعه به وب‌سایت سازمان تامین اجتماعی، لیست بیمه را در آنجا بارگذاری (Upload) کرد.

لیست بیمه چیست؟

بر اساس ماده ۳۹ قانون تامین اجتماعی، مهلت ارسال لیست بیمه و همچنین پرداخت حق بیمه اجتماعی هر ماه، حداکثر تا پایان آخرین روز ماه بعد تعیین شده است؛ در صورت تأخیر، کارفرما باید ۱۰ درصد مبلغ حق بیمه به اضافه بیمه بیکاری همان ماه را پرداخت کند. 

انواع خطاهای لیست بیمه کدام‌ها هستند؟

گاهی اوقات لیست بیمه ارسالی با پیام عدم تأیید روبه‌رو می‌شود. این عدم تأیید به دلیل خطاهایی است که در لیست بیمه اتفاق می‌افتد. به طور کلی ممکن است ۲ نوع خطا در لیست بیمه رخ دهد:

  • نوع اول: خطاهایی است که باعث عدم تایید لیست بیمه و مانع از رسال این لیست به تامین اجتماعی می‌شود. اصلاح این خطاها آسان‌تر است؛ چراکه فرد مسئول متوجه بروز خطا شده و آن را رفع می‌کند.
  • نوع دوم: خطاهایی را شامل می‌شود که جلوی تأیید و ارسال لیست بیمه را نمی‌گیرد، اما پس از پایان ارسال باعث ایجاد مشکلاتی در مرحله لیست می‌شود. در این صورت باید برای اصلاح خطا، به‌صورت حضوری به سازمان تامین اجتماعی مراجعه شود. 

خطاهای رایج در لیست بیمه و روش اصلاح آنها

در بین خطاهایی که در زمان بارگذاری لیست بیمه اتفاق می‌افتد، تعدادی از آنها بسیار معمول و به شرح زیر است:

  • کد خطای ۰۰۳

    «شماره بیمه شده در اطلاعات بیمه‌شدگان کارگاه یافت نشد.» خطای ۰۰۳ در صورتی اتفاق می‌افتد که اطلاعات هویتی فرد بیمه‌شده اشتباه باشد که در اصطلاح خطای غیر مغایرت نامیده می‌شود. شماره بیمه هر فرد بر اساس کد ملی وی تعیین می‌شود. این مورد با اصلاح مشخصات فردی در لیست بیمه رفع می‌شود. البته اگر از ابتدا مشخصات فرد در شعبه اشتباه ثبت شده باشد، باید شماره بیمه فرد همراه با مدارک هویتی در شعبه بیمه دوباره تعریف یا اصلاح شود.

  • کد خطای ۲۱۷

    «دستمزد کارفرما مندرج در لیست ارسالی، با دستمزد قرارداد بیمه کارفرمایی/مشاغل ثابت مطابقت ندارد این خطا به این دلیل رخ می‌دهد که دستمزد کارفرما در کارگاه‌هایی که مشمول دستمزد مقطوع ثابت هستند، از حداکثر دستمزد مقطوع کارگاه کمتر اعلام می‌شود. خطای ۲۱۷ با اصلاح دستمزد در لیست بیمه رفع خواهد شد. 

  • کد خطای ۰۳۵

    «پیمان در محدوده تاریخ وارد شده معتبر نمی باشد.» این نوع از خطاهای لیست بیمه در ارتباط با ردیف پیمان بوده و دلیل بروز آن هم به دلیل پایان یافتن قرارداد است. اگر قراردادی دوباره بسته شود، پیمانکار باید یک نسخه از آن را به شعبه محل اجرای پیمان ارسال و کد کارگاهی و ردیف پیمان را دریافت کند. پس از آن، امکان ارسال لیست فراهم می‌شود. 

  • کد خطای ۰۱۰

    «تاریخ شروع/ ترک کار با تاریخ عملکرد لیست مطابقت ندارد.» این خطا به عنوان خطای ترک شناخته می‌شود. دلیل بروز این خطا ثبت نکردن خروج کارگر از کارگاه است. تاریخ ترک کار حتماً باید یک روز پس از پایان همکاری فرد با کارگاه باشد. این خطا با اصلاح تاریخ ترک کار رفع می‌شود. 

  • کد خطای ۰۱۲

    این خطا در صورتی ایجاد می‌شود که تعداد روزهای کارکرد فرد با تاریخ شروع و پایان کار او مطابقت نداشته باشد. 

دیگر خطایی که ممکن است رخ دهد، ارسال ۲ لیست بیمه در یک ماه است. این کار امکان‌پذیر نیست، مگر اینکه ۲ لیست بیمه مربوط به ۲ ماه متفاوت از هم باشد.

مدارک لازم برای اصلاح لیست بیمه

مدارک لازم برای اصلاح لیست بیمه

اگر اصلاحات مورد نیاز لیست بیمه پس از تأیید نهایی آن مورد نیاز باشد، باید با در دست داشتن مدارک زیر به شعبه بیمه تامین اجتماعی مراجعه کرد:

  • رونوشت مهر و امضاشده از لیست اصلاحی؛
  • ارائه لیستی از خطاها به همراه دلیل بروز آنها؛ این موارد باید روی سربرگ شرکت یا کارگاه ارائه شوند؛
  • یک CD حاوی لیست بیمه اصلاح شده.

البته اصلاح این موارد و ارائه آنها در لیست جدید که به عنوان بیمه متمم شناخته می‌شود، مشمول جریمه برای کارفرما خواهد بود. 

حذف لیست بیمه چطور انجام می‌شود؟ 

حذف لیست بیمه می‌تواند به دلیل خطاهای متعدد باشد. حذف لیست بیمه پیش از پایان مهلت ارسال یا بارگذاری اینترنتی آن، مشکلی ندارد و به راحتی می‌توان آن را حذف و نسخه اصلاح شده را جایگزین کرد. اما اگر مهلت ارسال لیست به پایان رسیده و تأیید شده باشد، باید به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کرده و درخواستی کتبی برای حذف آن ارائه داد. 

نرم افزار List Disk چیست؟

نرم افزار listdisk را سازمان تامین اجتماعی توسعه داده تا شرکت‌ها و کارگاه‌ها برای ارسال لیست بیمه به صورت اینترنتی از آن استفاده کنند. این نرم‌افزار رایگان است و نسخه‌های مختلف آن در وب‌سایت این سازمان به نشانی tamin.ir به‌صورت رایگان قابل دانلود و استفاده است. تمامی راهنماهای نصب و استفاده از آن هم در این سایت قرار داده شده است.

جمع‌بندی

لیست بیمه و ارسال آن بخش مهمی از کار کارگاه‌ها در رابطه با حقوق و مزایای کارگران و کارکنان آن هاست. معمولا در تهیه و ارسال این لیست خطاهایی اتفاق می‌افتد که بسیاری از خطاهای لیست بیمه پیش از بارگذاری و ارسال لیست، تشخیص داده می‌شود و قابل اصلاح هستند. 

جدیدترین آگهی‌های استخدام را در دیوار ببینید

شما چه تجربه‌ای از تهیه لیست بیمه، خطاها و روش‌های ارسال آنها دارید؟ آیا با خطاهای غیر معمول هم روبه‌رو شده‌اید؟ نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

وبلاگ دیوار جایی است که می‌توانید اخبار و موضوعات مختلف در رابطه با بازار کار و استخدام را مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.