آزمون سردفتری ۱۴۰۱ در آذرماه برگزار می‌شود

پس از گذشت ۴ سال

0

گویا قرار است قفل آزمون سردفتری ۱۴۰۱ هم شکسته شود و با برگزاری یک آزمون فراگیر در سال جاری، تعداد زیادی از فارغ‌التحصیلان حقوق به استخدام قوه قضاییه درآیند. این خبری است که  حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در یک گفت‌وگوی ویژه تلویزیونی اعلام کرده است.

آقای بابایی این تصمیم را نتیجه تصویب قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در مجلس شورای اسلامی می‌داند. یکی از قوانین پرسروصدایی که در پی ایجاد سهولت در کسب مجوز برخی کسب‌وکارها مانند وکالت و سردفتری است.

آنچنان که آقای بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌گوید، آزمون سردفتری در آذرماه و با رعایت ماده ۳ قانون تسهیل کسب‌وکار برگزار خواهد شد. بابایی می‌گوید:

 «این آزمون یک مرحله از فرآیند جذب شدن است؛ لذا ما باید صلاحیت علمی و عملی را هم احراز کنیم و افراد دارای صلاحیت را جذب کنیم.»

ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار چه می‌گوید؟

ماده ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار در واقع اصلاحیه‌ای بر یکی از مواد قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران است که در سال ۱۳۵۴ تصویب شده بود. در ماه ۳ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار آمده است که «ماده (۵) قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴٫۴٫۲۵ به شرح زیر اصلاح می‌شود:

ماده ۵: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل ۷۰ درصد امتیاز میانگین نمرات ۱ درصد حائزان بالاترین امتیاز را کسب کنند، به‌عنوان پذیرفته‌شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می‌شوند. هرگونه انتقال موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده (۶۹) این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.»

نکته مهم در این اصلاحیه بر قانون قبلی این است که برگزاری آزمون سردفتری هر سال باید انجام شود. چیزی که تحولی بزرگ در کسب‌وکار دفترداران خواهد بود؛ چراکه تا پیش از این هر چند سال یک‌بار این اتفاق رخ می‌داد.

ماده پنج قانون پیش از اصلاح

پس از تصویب این قانون تأسیس دفترخانه باتوجه‌به نیازمندی‌های هر محل تابع ضابطه زیر خواهد بود:

  • ‌در شهرها برای حداقل هر ۱۵هزار نفر و حداکثر ۲۰هزار نفر با توجه‌ به آمار و درآمد حاصل از حق ثبت معاملات یک دفترخانه.
  • ‌شهرها و بخش‌هایی که جمعیت آنها کمتر از ۱۵هزار نفر باشد یک دفترخانه خواهد داشت.
  • ‌اجازه تجدید فعالیت دفترخانه‌ای که به علت انفصال دائم سردفتر تعطیل شده، در حکم تأسیس دفترخانه جدید خواهد بود.
  • ‌در موارد بازنشستگی و فوت سردفتر، پس از انقضای مدت‌های مقرر در ماده ۶۹ این قانون در حال تعطیل باقی بماند.

‌تبصره: پس از تعیین تعداد دفاتر اسناد رسمی هر محل به شرح این ماده هر گاه باتوجه‌به میزان معاملات و درآمد دفاتر اسناد رسمی موجود و‌ مقتضیات محلی افزایش تعداد دفاتر زائد بر حد نصاب مذکور ضروری تشخیص شود، به پیشنهاد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و تصویب وزارت‌ دادگستری حداکثر تا ۲ دفترخانه می‌توان به دفاتر موجود در هر حوزه ثبتی با رعایت مقررات این قانون اضافه نمود.

بهترین آگهی‌های استخدام حوزه حقوقی را ببینید

سومین آزمون سردفتری در ۱۵ سال اخیر

نکته مهمی که قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار به دنبال آن است، از انحصار خارج کردن برخی مشاغل است. از جمله اینکه در حرفه‌ای چون سردفتری آزمون‌های استخدامی به‌ندرت و به‌سختی برگزار می‌شد. برای نمونه آزمون آذر ماه ۱۴۰۱ سردفتری سومین آزمون در ۱۵ سال اخیر است.  آزمون سردفتری اسناد رسمی از سال ۱۳۸۶ تاکنون فقط یک مرتبه در سال ۱۳۹۷ و برای جذب حدود هزار سردفتر جدید برگزار شد. رئیس وقت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در سال ۱۴۰۰ تلاش زیادی کرد که یک آزمون در این سال برگزار شود که چنین اتفاقی رخ نداد. در نهایت در پناه قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، آزمون سردفتری ۱۴۰۱ برگزار خواهد شد.


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.