آیا محله خود را تغییر دهیم؟

19

 

نکات مثبت و منفی جابه‌جایی محله در شهر

روزانه در وب‌سایت دیوار در شهر تهران ۵۰ هزار خانه آگهی می‌شود. از این تعداد حدودا ۳۰ هزار مورد برای فروش و ۲۰ هزار آگهی برای اجاره است. «دیوار» از همان دریچه اول در سمت راست سایت خود، یعنی املاک، شما را وارد دنیای بزرگ و بدون مرزی می‌کند که دیگر به دو زونکن مشکی مشاور املاک یک محله محدود نمی‌شود. ممکن است در آپارتمانی در آجودانیه نشسته باشید و قیمت‌ خانه‌های شهرک غرب را بالا و پایین کنید و برای زندگی در جایی دیگر هوایی شوید. این ویژگی زندگی در دنیای بدون مرزی که بستر دیوار فراهم می‌کند تبعاتی دارد که می‌تواند مثبت و هم منفی باشد.

 

ویژگی‌های مثبت:

باز کردن افق دید

خانواده‌های زیادی وجود دارند که همه تهران را به یک محله آن می‌شناسند. اگر قرار باشد روزی پایشان را از شرق تهران خارج کنند بعد از پل سیدخندان جایی را بلد نیستند. با این حال برای خیلی از آنها دیگر زندگی کردن در همان محله قدیمی دلیلی وجود ندارد. اگر قبلا چیزهایی آنها را به یک محله خاص پیوند می‌زد حالا دانشگاه یا محل کار در سمت دیگر شهر روزانه این پیوند را می‌شکافد. آگهی‌های اینترنتی خانه افق دید این افراد را باز می‌کند. وقتی مبلغ را وارد و تعداد اتاق مورد نیاز و مساحت مورد علاقه خود را مشخص می‌کنند با محدود نکردن محله از همه مناطق تهران خانه‌های مطابق انتظاراتشان را می‌بینند. نتایج گاهی آنها را برای محله‌ای وسوسه می‌کند که تا به حال به آن فکر هم نکرده‌اند اما به محل کارشان نزدیک است.

دزدیدن پیشنهادهای خاص در لحظه

اگر گزینه فوری را در جست و جوی آگهی روشن کنید با آگهی‌هایی روبرو خواهید شد که به دلایل مختلفی ملک خود را ارزان‌تر از قیمت بازار برای فروش و یا اجاره پیشنهاد کرده‌اند. برای مثال ممکن است امروز در نازی‌آباد مستاجر باشید اما همین فردا در صادقیه با آگهی روبرو شوید که به دلیل نیاز فوری خانه‌ای را زیر قیمت بفروشد. پس وارد معامله می‌شوید، از هم محله‌ای ها خداحافظی کرده و یک فرصت مناسب برای خانه‌دار شدن را در لحظه می‌دزدید.

معماری  وسوسه کننده

تعداد خانه‌های حیاط دار با افزایش ساخت و ساز آپارتمان بسیار رو به کاهش است. پس احتمال اجاره یا خرید این املاک قدیمی فقط در یک محله بسیار پایین خواهد بود. برای پیدا کردن خانه‌های قدیمی به خصوص با کاربری‌های خاصی مثل کافه یا رستوران دیوار پیشنهادهای بیشتری در مقایسه با یک مشاور املاک می‌دهد. فردی که دنبال خانه حیاط‌دار می‌گردد اولویتش را از قبل انتخاب کرده‌است پس با تغییر محله خود هم مشکلی نخواهد داشت.

تنوع قیمتی

بازار مسکن هر روزه با افزایش قیمت برای اجاره‌نشینان چاره‌ای جز تغییر محله باقی نمی‌گذارد. اگرچه این پدیده به خودی خود برای اقتصاد مطلوب نیست اما با گران‌تر شدن خانه‌های محله‌ای که در آن زندگی‌ می‌کردید و در مقابل عدم افزایش حقوق و دستمزدها به همان اندازه چاره‌ای جز انتقال به یک محله ارزان‌تر نخواهید داشت. تنوع قیمتی که  «دیوار» در اختیار مشتری قرار می‌دهد در شرایط ناپایدار قیمت مسکن می‌تواند موقتا برای اجاره‌نشین‌ها کمک بزرگی باشد.

 

نکات منفی تغییر محله:

دلزدگی

کلان شهری که رفتن از شرق به غرب آن چند ساعتی زمان می‌برد شما را مجبور به اطاعت از قوانین خود می‌کند. با زندگی کردن در جایی دور از همه اگر قرار باشد هفته ای یک بار به ملاقات خانواده‌تان در آن سر شهر بروید، این کار برایتان عذاب‌آور می‌شود. مهمانی‌های دوستانه را لغو می‌کنید و دیگر با هیچ هم‌محله و همسایه ای معاشرت نخواهید کرد و به مرور زمان به انسان منزوی تبدیل خواهید شد. برای همین بهتر است وقتی دیوار را برای خرید و یا اجاره خانه چک می کنید به جز شرایط ضروری تا جای ممکن  خیلی از محله خود دور نشوید.

پاک شدن خاطرات

به عقیده جامعه‌شناسان شهری شما تا زمانی که در محله‌ای برای خود تاریخچه نسازید نمی‌توانید آن را محله خودتان بنامید. محله‌ای که وقتی در آن راه می‌روید بتوانید از نقطه نقطه آن برای دیگری روایت کنید: «وقتی بچه بودم با مادرم از اینجا لبو می خریدیم.» «وقتی نوجوان بودم با هم کلاسی‌ها از اینجا فیلم کرایه می‌کردیم.» محله‌ای که اگر در قله قاف هم زندگی کنید باز احساس می‌کنید همه ملزوماتتان را باید از آنجا تهیه کنید. کمال اطهاری، جامعه‌شناس در این باره اعتقاد دارد:« درست مثل این می‌‌ماند که فرد آلزایمر بگیرد و تمام اطلاعاتی که در زندگی‌‌اش داشته را از دست بدهد در چنین وضعیتی می‌توانیم بگوییم نوعی آلزایمر شهری به وجود می‌آید‌‌.» احساس تعلق خاطر چیزی است که شما را به یک محله سنجاق می‌کند اما با تغییر محله از بین می‌رود و انسان‌ها را از ریشه‌هایی که به هم پیوند می‌داد جدا می‌کند.

19 نظرات
  1. ولی می‌گوید

    خیلی عالی بود
    ممنون

  2. حمید می‌گوید

    خیلی خوب

  3. حمید می‌گوید

    واقعا سایت دیوار خیلی خیلی عالیه راحت میتونی با یه جستجو قیمت ها رو بدست بیاری ، در مصرف سوخت هم صرفه جوی میشه دیگه نمیخواد باماشین بری این بنگاه و اون بنگاه ، اگه سایت دیوار نبود حالا مصرف سوختمون خیلی بالاتر از این حرفها بوز

    1. سلیمانی می‌گوید

      احسنت

  4. علی سید احمدی می‌گوید

    مگه با این قیمت خونه ها اصلا میشه خونه رو تغییر داد

  5. سعید ناصری می‌گوید

    سلام وخسته نباشید .بی زحمت آدرس هاتون رو درست کنید .مثلا وقتی بین فلکه ضد و خیابان کوشش رو انتخاب میکنیم یا باید بلوار امام رضا بیاد یا بلوار جمهوری یا اگر آخر های کوچه باشه خیابان کوشش ولی متاسفانه ۱۷شهریور میاد .بهتره هم خیابان جمهوری وهم کوشش رو به آدرسهاتون اضافه کنید .ممنون

  6. همایون بیداردل می‌گوید

    با درود فراوان.به نکته های بسیار جالبی اشاره کردید که اغلب به ذهن عموم مردم خطور نمیکند.ینده که خیلی متاثرشدم.

  7. ss می‌گوید

    جالب بود سپاس

  8. فرهاد می‌گوید

    با سلام سایت دیوار در کنار خدمات خوبی که ارائه می دهد متاسفانه در زمینه مسکن عوارضی هم برای خریداران در بر دارد که از مسئولان محترم سایت درخواست دارم به گونه ای چاره اندیشی نمایند که این عوارض کنترل شود یا به حداقل ممکن برسد. با توجه به اینکه در درج آگهی هیچگونه محدودیتی برای درج قیمت وجود ندارد و یا هیچگونه نظارتی بر وجود یا عدم وجود مسکن آگهی شده وجود ندارد، فروشندگان هر قیمتی که بخواهند درج می کنند و چون خیلی از آنها فروشنده واقعی نیستند و یا اصلا فروشنده نیستند، فقط می خواهند با درج قیمتهای نجومی جو روانی ایجاد کرده و بدون دلیل قیمتها را بالا بکشند و متاسفانه در این امر موفق می شوند. لذا از مسئولان محترم این سایت درخواست می شود به طریقی مقتضی این مساله را کنترل نمایند.

  9. مصطفی می‌گوید

    یا سلام
    با تشکر از زحماتتون
    من میخواستم در تایید این مطلبتون بگم که چه بهتر در قسمت ثبت املاک یک گزینه اجباری هم به اسم محله قرار بدید که جستجو در هر محله خاص رو با فیلتر کردن و ساده پیدا کرد.

  10. علی می‌گوید

    شگرد دلال‌ها برای فروش سریع و قیمت بالا مسکن

    از اواخر سال ۹۶ موج جدیدی از دلال ها دست به کار شده و در سایت های نیازمندی بخصوص دیوار قیمت های بسیار بالاتر از قیمت منطقه مسکن اعلام میکنند،در صورتیکه دربسیاری از موارد اصلا همچنین موردی وجود خارجی ندارد و با جواب فروش رفته مواجه میشوید یا بعضی از این افراد که مشاور املاک هستند فایل های مشابه به شما معرفی میکنند.این افراد در طول یک الی ۲ هفته چند بار قیمت همان آگهی بالا میبرند و معمولا هم بعد نهایت دو هفته آگهی را ازسایت حذف می کنند.
    اما تبعات چنین جو سازی در شرایط فعلی
    اول اینکه با دستکاری قیمتها به خریداران واقعی ملک القا کنند که قیمتها بصورت فزاینده ای در حال افزایش است و با درست کردن جو روانی خریدار ترغیب به خرید با عجله و بدون فکر نمایند.
    دوم با توجه به اینکه بسیاری از این افراد به مشاور املاکها راه پیدا کرده اند،وقتی شما در یک منطقه خاص برای خرید حضوری به مشاور املاک مراجعه میکنید قیمت اعلام شده به شما را متری ۳۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان از سایتهای آگهی پایین تر اعلام میکنند و در این جو ایجاد شده،خریدار فکر میکند ملک مورد نظر خود را با قیمت مناسب یافته و تازه با کلی منت ملک را به فروش می رسانند.
    سوم با حذف آگهی نشان دهند که فروش ملک بسیار بالا هست و اگر دیر تصمیم بگیرید اصلا ملک برای خرید شما وجود نخواهد داشت.
    چهارم با هجوم خریداران برای خرید این تفکر القاء شود که خریدار زیاد وجود دارد ولی فروشنده نیست.
    در شرایط فعلی مسائلی از این قبیل درفروش مسکن کشور بسیار زیاد شده است و هیچ راه مقابله ای هم با این پدیده از طرف مردم و مسئولان به نظر نمیرسد.
    و کمپین هایی از قبیل کمپین # نه-خرید-مسکن جوابگو و راهگشا نخواهد بود.
    اما آیا در چنیین شرایطی به صلاح است که با وام های کلان و به هر قیمتی و با عجله سراغ خرید مسکن برویم.

    1. کریمی می‌گوید

      بله دقیقا همینطوره

  11. حیدر عباسی می‌گوید

    با درود
    ضمن تقدیر و تشکر از سایت خوب و کارشناسی شده دیوار
    لطفا انتخاب محله و منطقه به عهده کاربر بگذارید
    مثلا جهت منطقه پیامبر مجبوریم از صادقیه استفاده کنیم که این قابل شناسایی نیست
    خواهشمندم در صورت امکان اصلاح شود سپاسگذارم

  12. شیدا می‌گوید

    سلام و خسته نباشین میگم به دیواری های عزیز ، مطالب جالبی بود به سهم خودم از زحمات شما تشکر میکنم و باز هم خسته نباشید بهتون میگم برای این سایت بسیار مفید و مثمر ثمر ،فقط یک نکته ،در آگهی ها اسم خیابان دولت نیست آیا درمنطقه پاسداران قرار میگیرد؟ دوم اینکه همیشه آگهی هایم بموقع روی دیوار میرود هم تشکر میکنم.

  13. سعید می‌گوید

    سلام ..خواستم خسته نباشید بگم به همه عزیزان سایت دیوار ..من خودم چندین بار اگهی داشتم تونستم جواب مثبت بگیرم ولی بعضا اگهی ها بعد گذشت یک روز از لیست خارج میشد و مجددا اگهی رو تکرار میکردم .واقعا قیمت خونه بیداد میکنه

  14. شهاب می‌گوید

    در شهر اصفهان, خیابان کاوه که یکی از بزرگترین خیابانهای شهر است در انتخابهای خیابانها نیست.لطفأ انجام شود

  15. محمد سلیمانی می‌گوید

    با سلام
    به استحضار میرساند در منطقه ۱۸ محله های مختلفی دارد مثل شهرک ولی عصر.شهرک صاحل الزمان.حسینی فردوس.بهداشت.تولید دارو.و…
    ولی در سیستم شما محله تولید دارو که یکی از بهترین مناطق این محله هست را شما با شهرک ولیصر و یا کوی فردوس یکی کردید که قیمت هر متر مربع این منطقه با سایرین متفاوت هست.
    لطفا بررسی های لازم و در صورت لزوم اصلاح انجام شود.
    ممنون از شما

  16. امین می‌گوید

    با سلام
    به نظر من برای کوتاه کردن دست دلالان سودجو و منفت طلب و جلوگیری از بالا بردن قیمتهای کاذب بخصوص در بخش مسکن و خودرو ، جهت درج آگهی در سایت پر بازدید دیوار یک نرخ در نظر بگیرید. که با این روش و پولی شدن آگهی ها هرکس آگهی الکی با قیمت نجومی ثبت نکنه و باعث آشفته تر شدن بازار مسکن و خودرو نشه.

  17. کیوان می‌گوید

    درودبرشما
    واقعا مدیریت سایتهایی مانند دیوار دشواریهای زیادی دارد،اگرخاطرتان باشداولین بارکه پارکینگ بیهقی برای فروش خودروافتتاح گردیدهنگام مراجعه شما با مالک واقعی روبرو میشدیدوتقریبا بدون هیچ دوزوکلکی معامله انجام میشد، خریداروفروشنده هردو راضی بودند،تا اینکه سرو
    کله دلالان محترم در این مکانها پیداوفساددر معاملات شروع گردید،دیگرازخریدار و فروشنده واقعی خبری نبودونبودمدیریت کار آمدبرای پیش
    گیری از نفوذ خلافکاران همان شدکه اکنون مشاهده مینماییم.
    پیشنهاد بنده به مدیریت سایت دیوار این است که فیلتر های نظارتی را دقیقتروبروزترنمایندچون طرف مقابل مرتبا خود رابروز رسانی میکند.
    برای مثال در گزینه های املاک نوشته شده شخصی،مشاوراملاک، شما شخصی را انتخاب میکنیدولی ازهر چندده آگهی شاید یکی شخصی
    باشد،من با فعالیت دیگران مخالف نیستم ولی با دروغ پردازی و خلاف واقع جلوه دادن معایب به عنوان محاسن مخالفم.
    درپایان اگر مدیران سایت دیوار مایل باشند میتوانم کمک حالشان باشم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.