مقایسه پراید ۱۳۱ با سمند EF7 و دوو سیلو

بازنده اما پُرفروش

8

پراید پرفروش‌ترین خودروی کشور است و از این منظر هیچ رقیبی ندارد. اما کسانی که دوست دارند سدانی در بازه قیمتی نزدیک به پراید ۱۳۱ تهیه کنند، می‌توانند انتخاب‌های دیگری هم داشته باشند. جدا از اینکه مدل‌های مختلف پراید به‌نوعی رقبای همدیگر هم محسوب می‌شوند، نسخه‌های دست‌دوم برخی از برندها چون: سمند، دوو سیلو و… نیز در این رقابت قرار می‌گیرند. در ادامه به مقایسه پراید ۱۳۱ با سمند EF7 و دوو سیلو می‌پردازیم تا این خودرو علاوه بر نسخه‌های خودش، رقبای متفاوتی داشته باشد.

مقایسه پراید ۱۳۱ با سمند EF7

سمند، از پرفروش‌ترین سدان‌های داخلی، طی ۱۶ سال عمر تولیدش همواره از محصولات موفق ایران‌خودرو بوده است؛ درمقابل، همان‌طور که به‌دفعات اشاره شد، پراید ۱۳۱ هم پرفروش‌ترین سدان کشور است.

با مقایسه پراید ۱۳۱ با سمند EF7 در بخش طراحی ظاهری باید گفت که گرچه سمند نیز کپی پژو ۴۰۵ است، اما بااین‌وجود ظاهرش جذاب‌تر و خشن‌تر از پراید است و به‌طورکلی، الگوریتم ساختاری مناسب‌تر و ارگونومی بهتری دارد. درمورد فضای داخلی و کابین دو خودرو نیز، باید اذعان داشت که فضای داخلی سمند بزرگ‌تر و راحت‌تر و برای طی کردن مسافت‌های طولانی گزینه‌ای قابل قبول‌تر است. درضمن، طراحی داخلی و کیفیت مونتاژ قطعات و متریال به‌کاررفته در داخل کابین سمند یک سر و گردن بالاتر است و حرفی برای پراید ۱۳۱ باقی نمی‌گذارد.

در بخش موتور و مشخصات فنی، سمند EF7 دارای یک موتور ۱.۷ لیتری با توان تولید قدرتی برابر با ۱۰۳ اسب بخار است. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه، شتاب صفر تا صد ۱۳.۵ ثانیه، سقف سرعت ۲۰۰ کیلومتر و مصرف ۸.۴ لیتر در صد کیلومتر را به نام خود ثبت کرده است. پراید ۱۳۱ با موتور ۱.۳ لیتری‌اش ۷۱ اسب بخار قدرت تولید می‌کند؛ با سقف سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت. صفر تا صد پراید ۱۳۱ در بهترین حالت کمتر از ۱۳.۵ ثانیه نیست (که این رقم در تیپ ES بالاتر هم هست) و مصرفش ۷.۴ لیتر در هر صد کیلومتر است (البته در مدل‌های ‌ES با مصرف بیشتری مواجه‌ایم.) هردو خودرو دارای استاندارد یورو ۴ هستند. بااین‌اوصاف، برای اعلام برنده این بخش حرفی باقی نمی‌ماند. البته نباید فراموش کرد که پراید این‌بار هم پیروز بخش مصرف سوخت است.

با مقایسه پراید ۱۳۱ با سمند EF7 از نظر ایمنی هم که تکلیف روشن است؛ کمتر خودرویی در این رقابت از پراید جا می‌ماند و سمند نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ زیرا سمند در میان تولیدات داخلی، خودرویی ایمن محسوب می‌شود. اما در بخش استهلاک، پراید در هر مدل و تیپ خودرویی کم‌خرج، کم‌استهلاک و با هزینه تعمیر پایین است.

باتوجه‌به اینکه قیمت یک پراید صفر با قیمت سمندی ۵ یا ۴ ساله برابر است، باید گفت که درنهایت، سلامت موتور سمندِ موردنظر و میزان کارکردش تعیین‌کننده نتیجه صرفه اقتصادی مقایسه موردنظر خواهد بود.

مقایسه پراید ۱۳۱ با دوو سیلو

دوو سیلو یکی از مونتاژی‌های کرمان‌موتور است که سال‌هاست خط مونتاژش متوقف شده. سیلو نیز مانند پراید، از کره جنوبی وارد ایران شد؛ اما گویا برای کرمان‌موتور آن‌قدر نان‌وآب‌دار نبود که قصد عزیمت از بازار صفرکیلومترهای ایران را نداشته باشد. بنابراین، حدود ۱۲ سال پیش تولیدش متوقف شد. درنتیجه، ما پراید ۱۳۱ صفرکیلومتر را با دوو سیلوی ۱۲ ساله مقایسه می‌کنیم.

طراحی سیلو به سال ۱۹۹۴ میلادی برمی‌گردد و ازآن‌پس بدون تغییر تولید شده است. گرچه طراحی اولیه‌ پراید به ۱۹۸۷ میلادی برمی‌گردد، اما در سال‌های بعد، به‌مدد دست‌کاری‌های سایپا، به‌طور مستمر تغییراتی جزئی به خود دیده است؛ یعنی چند سالی بعد از زمان طراحی سیلو، سایپا سعی در شیک‌تر و به‌روزتر کردن این اتومبیل پُرتیتراژش داشته است. اما همچنان این سیلو است که طراحی زیباتر و موردپسندتری دارد. شاید سیلو قدیمی باشد، اما یک برتری قطعی نسبت به پراید دارد؛ آن‌هم اینکه به فراوانی پراید در خیابان‌ها حضور ندارد تا دیگر به مرز خسته‌کنندگی برسد

با مقایسه پراید ۱۳۱ با دوو سیلو در بخش فضای داخلی باید گفت که سیلو به‌مدد طول بیشتر، فضای بیشتری در اختیار سرنشینان می‌گذارد و راحت‌تر است. همچنین صندوق بار سیلو نیز بزرگ‌تر است و این مزیت، سیلو را برای مسافرت‌ها تبدیل به گزینه بهتری می‌کند.

در بخش موتور، سیلو یک موتور ۱.۵ لیتری ۸ سوپاپه خطی دارد با توان تولید ۸۰ اسب بخار. این اتومبیل شتاب صفر تا صد را در ۱۳ ثانیه ایجاد می‌کند و می‌تواند به سقف سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت برسد. تا اینجا سیلو نسبت به پراید برتری دارد. در بخش مصرف خودرو نیز، سیلو با مصرف ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر، یکی از کم‌مصرف‌ترین خودروهای بازار است. حال اینکه پراید ۱۳۱ بعد از تقویت بدنه و موتور، مصرفی کمتر از ۷.۷ لیتر در هر صد کیلومتر ندارد.

اگر به مقایسه پراید ۱۳۱ با دوو سیلو از نظر تجهیزات رفاهی نگاهی بیاندازیم، متوجه می‌شویم که سیلو چندان عقب‌تر از پراید نیست. باوجوداینکه این خودرو سال‌ها پیش تولید شده‌ است، اما حتی در بخش‌هایی مثل کولر، بهتر از پراید عمل می‌کند. درباره ایمنی و تجهیزات در دو خودرو، باید گفت که هرچند سیلو ایربگ و ABS ندارد، اما از استخوان‌بندی، بدنه، سیستم تعلیق، هندلینگ و سیستم ترمز خوبی برخوردار است؛ در حدی که از پراید ایمن‌تر محسوب می‌شود.

اما مشکل بزرگ سیلو هزینه تعمیر و کم‌یاب بودن قطعات آن است. به‌شکلی‌که، حتی اگر قطعاتش پیدا شود، عمدتاً مرغوب و باکیفیت نیستند. اما پراید ۱۳۱ خودرویی کم‌هزینه و با استهلاک پایین است که قطعات آن به وفور یافت می‌شود و تعمیرش راحت و بی‌دردسر خواهد بود.

امیدواریم که این مقایسه پراید ۱۳۱ با این دو خودروی چند سال کارکرده توانسته باشد اطلاعات مفیدی درباره پراید ۱۳۱ در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار، از آخرین قیمت خرید و فروش پراید ۱۳۱ مطلع شوید.

نظر شما درباره پراید ۱۳۱ چیست؟ نظرات و تجربیات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

8 نظرات
  1. حمید می‌گوید

    با سلام به قول معروف هرچقدر پول بدی آش میخوری. من ۱۳۱ مدل ۹۵ دارم. ازش راضی هستم. به نصبت خودروی خوبیه و کم خرج و کم مصرف. بله عمر دست خدا هست. سعی میکنم بالای ۹۰ کیلومتر نروم.

    1. سام می‌گوید

      عمر دست خداست (شعار قبل از ورود پراید بود)اما پراید کلا رودست خدا زده و بالاترین مرگ ومیر رو پراید رقم میزنه
      حمید اگه خدای نکرده با سرعت مثلا ۶۰کیلومتر باپرایدبه تبر سبمانی برق بزنی فورا اون دنیایی یادت نره

  2. میلاو می‌گوید

    ماشین بی آزاریه ۱۳۱

  3. امیرعلی می‌گوید

    من ۱۳۱ مدل ۹۳ دارم
    خیلی بیشتر از اعضای فامیلمون که سمند و پژو و شاسی بلندهای لاکچری و…. رو دارند، سفر و گردش رفتم …
    اگر اسمشو گذاشتن قوطی ولی قوطی پرکار و بی آزاریه که تا باهاش خوب باشی بهت خوب سواری میده…

    1. شهاب می‌گوید

      من یک۱۳۱SEمدل۹۹خریدم اول بهارپارسال خیلی دوسش دارم وبهش میرسم واقعاازپژوپارس و۴۰۵وسمندکم خرج تره خیلی وکممصرفترواقعاازنظرمن ازخیلی ازلحاظ ازاین سه ماشین بهتره

  4. میلاد می‌گوید

    تو این وضعیت بی پولی فقط همین میشه داشته باشم چیکار کنیم مجبوریم بسازیم

  5. هادی میری می‌گوید

    هرکاری میکنم هزینه های پایینش نمیگذاره با ماشینای دیگه عوضش کنم ??هرچند از امنیتش رضایت کامل ندارم

  6. احمد می‌گوید

    باسلام اگر مسولین واقعا بفکر رشد اقتصادی کشورو رفاه ملت هستند مانند کشورهای همسایه واردات خودرو با تعرفه گمرکی بین المللی آزاد کنند تا خودروهای ساخت داخل مجبور به رقابت شوند نه اینکه ملت بدبخت بین بد وبدتر مجبورند بد روانتخاب کنند کشور افغانستان نماد عقب ماندگی در خاورمیانه هست کارخانه سایپا و ایران خودرو خودروی ملی هم ندارند ولی تنوع محصولات وحق انتخاب وقدرت خرید ملت افغان نسبت به ما غیر قابل مقایسه هست خودرویی که اونها با۲۰ میلیون تومان سوار میشن ما بادومیلیارد هم نمی‌تونیم داخل ایران سوار بشیم تاوان بی کیفیتی تولید داخل روچرا ملت بدن یا سود حاصل صرف رفاه ملت میشه نتیجه گیری با شماست یعنی توی ۸۵ میلیون نفر یک نفر نیست که این معادله رودرک کنه حتی با سواد ابتدایی قابل حله متاسفانه مسولین ما کجای این معادله هستند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.